שעון חורף 2023: מתי מזיזים את השעון והאם החלפת השעון תדחה?

שעות היום לאט לאט מתקצרות, ושעת הזריחה מתאחרת • בימים הקרובים ישראל תעבור משעון קיץ אל שעון חורף • בעקבות מלחמת "חרבות ברזל" הועלתה האפשרות לדחות את המעבר לשעון חורף לדצמבר - כל מה שצריך לדעת

שעון החורף מתקרב

שעות השמש מהם אנו נהנים במהלך הקיץ הולכות ומתקצרות, וזריחת השמש בבוקר מתאחרת, מציאות שמשפיעה במיוחד על מי שקמים בשעות הבוקר המוקדמות.

מזיזים את השעון שעה קדימה או שעה אחורה?

בלילה שבין שבת לראשון, בין ה-28 ל-29 לחודש אוקטובר, תעבור ישראל לשעון חורף. בשעה 2:00 בלילה נזיז את מחוגי השעון שעת אחת אחורה, ונרוויח שעת שינה נוספת.

האם שעון החורף יידחה?

שר הכלכלה ניר ברקת תמך ביוזמה לדחיית המעבר לשעון החורף. "עלינו לדחות את המעבר לשעון החורף לדצמבר ולאפשר יותר שעות של אור. זה ישפיע על הכלכלה ועל מצב הרוח הלאומי. ממילא אנשים לא יוצאים לעבודה ועלינו להקל את החיים של האזרחים. אם יתחיל להחשיך ב-16:30 זה רק יחמיר את מצב הרוח הלאומי, שממילא לא נמצא בשיאו".

שר הפנים משה ארבל הודיע כי אין אפשרות לדחות את החלפת השעון חורף. לטענתו, הסוגיה נבחנה בעבר בתקופת הקורונה ונקבע כי שינויים תכופים בלוחות זמנים קצרים יכול לגרום לפגיעה במערכות המידע הציבוריות כמו למשל לוח טיסות בנתב"ג. לכן הוחלט כי הזזת השעון תתבצע בתאריך המקורי ב-29 באוקטובר.

מתי מסתיים שעון חורף?

שעון החורף יימשך כחמישה חודשים ויסתיים ב-29 במרץ 2024.

מתי מזיזים את השעון בעולם?

שעון חורף באירופה

באירופה מזיזים את השעון בדומה לישראל בלילה שבין ה-28 ל–29 בשעות הלילה. שעות ההחלפה לפי מדינות מפורטות בהמשך.

שעון חורף בארצות הברית

בארצות הברית מזיזים את השעון אחורה בלילה שבין שבת לראשון בין ה-4 ל-5 בנובמבר בשעה 02:00 בלילה.

מעבר לשעון חורף בישראל ובעולם

שעת מעבר לשעון חורף בישראל ורשימה של מדינות בעולם

רשימה מלאה של תאריכים ושעות מעבר לשעון חורף של מדינות בעולם

מעבר לשעון חורף במכשירים ניידים

הזזת השעון אחורה לעיתים יוצרת בעיה במכשירים הניידים כאשר הם אינם מסונכרנים עם שינוי השעה, אך גם על בעיה זו הצליחו להתגבר בעדכוני הסלולר האחרונים.

אם אתם חוששים שהסלולר שלכם לא מותאם עם הזמן בישראל, כל שעליכם לעשות הוא להיכנס להגדרות של הסלולר, לבחור בלשונית "כללי", אחרי כן למצוא את לשונית השעות, ולבדוק אם המכשיר מכוון באופן אוטומטי לזמן ירושלים.

ההיסטוריה של שעון החורף

ראשית השימוש בשעון קיץ החלה בנוהגי העבודה באימפריה הרומאית שנפתחו עם זריחת החמה והסתיימו עם השקיעה. הרומאים שינו את אורך שעות העבודה שלהם לפי התארכות היום או התקצרותו ויצרו בפועל מה שהיום היינו קוראים לו שעון קיץ ושעון חורף בלי לתת לכך שם.

גם ביהדות שעות היום משתנות על פי אורך שעות האור כך שחיובים הלכתיים רבים נקבעים על פי השינויים באורך היום.

בעת כהונתו כשגריר ארה"ב בצרפת בנג'מין פרנקלין הציע לצרפתים לחסוך בנרות על ידי קימה מוקדמת עם הזריחה. פרנקלין חישב ומצא כי אם כל 100,000 תושבי פריז ינהגו לפי הצעתו, יחסכו 64,050,000 אונקיות של שעוות נרות, וסכום של 96,075,000 לירות. הצעתו של בנג'מין פרנקלין לא כללה תוכנית מלאה לשינוי השעה בשעון אחורה וקדימה.

שימו לב שהסלולר מסנוכרן עם שינוי השעה, צילום: GettyImages

הערך הכלכלי של הזזת השעון

מצדדי הזזת השעון על פי עונות השנה טוענים כי הזזה זו חוסכת בשימוש בתאורה חשמלית, מסייעת למניעת תאונות דרכים ואף מסייעת במניעת דיכאון עונתי.

מחקרים לא הראו תוצאות חד משמעיות לטענות אלו. כך, למשל, יותר שעות אור פירושן יותר שימוש במזגנים וממילא יותר הוצאת אנרגיה, גם השימוש בתאורה נעשה גם בשעות האור וזאת בגלל צורת חדרי עבודה בעולם המודרני.

בישראל עקב תנאי החום והלחות רבים מתקשים להירדם עד התקררות הלילה וממילא קימה מוקדמת בקיץ לפי שעות השמש מורידה את מספר שעות השינה ועשויה לפגוע בפריון.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר