X

שעה יותר לישון? זה הנזק שנגרם לגופכם מהזזת השעון

עם כל הכבוד לשעת השינה הנוספת, המעבר בין שעון קיץ לחורף לא בריא לנו בשום צורה. הנה רשימת תופעות הלוואי שאתם עלולים לחוות וכיצד להתמודד איתן

כמו ג'טלג בלי הטיסה. צילום: המחשה - מידג'רני

את השבוע הזה התחלנו עם שעת שינה נוספת – לפחות עבור אלה שניצלו אותה במקום להישאר ערים ולצפות בשעונים המקוונים מזיזים את עצמם. במדינות רבות נוספות בעולם מבצעים השבוע שינוי דומה ומרוויחים לכאורה שעה במיטה. אבל במקביל, השינוי הזה גם עולה לנו לא מעט.

לפי הגרסה הנפוצה, המעבר בין שעוני קיץ וחורף נועד לחיסכון באנרגיה – אך לפי מומחים, יש לו השלכות משמעותיות על הגוף והנפש. הוא עלול לשבש את המקצב הצירְקַדי שלנו, המושפע באופן חזק מאור וחושך, ומווסת תנודות בטמפרטורת הגוף, רמות האנרגיה, רעב ועייפות לאורך היום.

פסיכולוגית ספרדייה בשם כריסטינה שיתפה ברשתות החברתיות פוסט אודות ההשפעות שהזזת השעון יכולה לגרום למצב הרוח ולמחזורי השינה של אנשים. היא מציינת: "אם במהלך הימים הללו אתם מרגישים עצבניים, עייפים או חסרי מוטיבציה, זה לא במקרה; זה כנראה בשל ההפרעה הזו". רבים אינם מודעים לכך שהעייפות והתסכול שהם חווים נובעים ישירות מהשינוי בשעה.

לפי מומחים, השינוי הפתאומי בחשיפה לאור יכול לשבש את הפרשת המלטונין – ההורמון האחראי על ויסות השינה. "אחת ההשפעות הראשונות של השינוי בשעה היא השינוי בהפרשת המלטונין, אשר יכול להוביל לבעיות שינה, תנודות במצב הרוח ועלייה בחרדה. תסמינים כמו ישנוניות, עצבנות, חוסר ריכוז ואפילו נדודי שינה עשויים להופיע בימים שלאחר השינוי, בדומה לתחושת הנגאובר או יַעֶפֶת (ג’טלג).

הם ממליצים על מספר צעדים כדי למזער את השפעות השינוי בשעה: חשוב לשמור על ‘היגיינת שינה’ טובה וליצור דפוסי שינה על ידי אימוץ לוחות זמנים קבועים לקימה ולשינה והימנעות מפעילות גופנית ומסכים לפני השינה, מאחר שהדברים הללו מגבירים את הערנות ומונעים הירדמות.

חשיפה לאור השמש בשעות הבוקר היא מפתח נוסף לסנכרון מחדש של השעון הפנימי. אור טבעי עוזר להתעורר ומסייע לגוף להתאים את עצמו לשינוי. בנוסף, שמירה על תזונה מאוזנת, הכוללת מזונות עשירים בטריפטופן כגון גבינה, יוגורט, ביצים, דגים, עוף, אגוזים ובננות, יכולה לסייע בהפחתת העייפות ולעודד ייצור מלטונין.

כל זה אולי נראה מעט מוגזם לשינוי של שעה בודדת, אך עבור גופנו מדובר בשינוי מורגש מספיק כדי לגרום לבעיות שנמשכות עד מספר שבועות. לכן, כדי להקל על תהליך ההסתגלות, מומלץ להתחיל בהדרגה לשנות את השגרה לפני השינוי בשעה – ומכיוון שהכתבה הזו נכתבת לאחר שהחלפת השעון כבר נעשתה, עבור מי שיכול, מומלץ להזיז את שעת השינה והקימה לא בשעה שלמה בבת אחת, אלא ב-10-15 דקות בכל יום בשבוע שלפני או אחרי ההזזה, כדי לתת לגוף להתרגל לשינוי בהדרגה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר