X

אחת ולתמיד: למה בעצם מזיזים את השעון פעמיים בשנה?

הלילה עברה ישראל משעון קיץ לשעון חורף – אבל למה בכלל אנחנו עושים את זה? הגרסאות לגבי מקורו ומטרתו של שעון הקיץ חלוקות. אספנו את המקובלות ביותר

מעבר משעון קיץ לשעון חורף . צילום: יהושע יוסף

שעון הקיץ, שאותו סיימנו הלילה, הוא נושא שמעורר דיון סוער בכל חצי שנה מחדש. יש מי שאוהבים אותו, יש מי שמתעבים אותו, וכמעט אין אדם שאין לו דעה בעניין. במסגרת אותם דיונים, נשאלת לא פעם השאלה האם מטרתו של שעון הקיץ עדיין רלוונטית – אלא שיש מספר גרסאות שונות מאוד לסיפור מקורו ומטרותיו של שעון הקיץ. ביקשנו מ-Claude לספר לנו על התיאוריות הנפוצות ביותר.

1. בנג'מין פרנקלין והחיסכון בנרות
אחד הסיפורים המפורסמים ביותר מייחס את הרעיון לבנג'מין פרנקלין, מהאבות המייסדים של ארה”ב והדמות על שטר 100 הדולרים. ב-1784, בעת שהותו בפריז, פרסם מאמר סאטירי בשם "הצעה כלכלית לחיסכון בנרות", שבה הציע להעיר את תושבי פריז מוקדם יותר כדי לנצל את שעות השמש ולחסוך בנרות בסוף היום. עם זאת, למעשה, פרנקלין לא הציע להזיז את השעה, אלא רק רמז בהומור שהצרפתים העצלנים לכאורה קמים מאוחר מדי.

2. ג'ורג' וורנון הדסון והחרקים בניו זילנד
ב-1895, ג'ורג' וֶרנון הַדסון, אנטומולוג חובב מניו זילנד, הציע לראשונה את הרעיון המודרני של שעון קיץ. הוא רצה שעות אור נוספות אחר הצהריים לאיסוף חרקים, אך טען את הטענה המוכרת לפיה יותר שעות יום יחסכו בשימוש בתאורה מלאכותית. הוא הגיש את הצעתו לחברה הפילוסופית של ולינגטון.

3. וויליאם ווילט והגולף הבריטי
גרסה פופולרית אחרת מייחסת את המצאת שעון הקיץ לבנאי הבריטי וויליאם ווילֶט. ב-1907, בעת רכיבה על סוסו בשעות הבוקר המוקדמות, הבחין שהתריסים בבתים רבים עדיין סגורים, למרות שהשמש כבר זרחה. זה הוביל אותו לפרסם חוברת תחת הכותרת "בזבוז אור היום", שבה הציע להזיז את השעונים קדימה בקיץ, כך שאנשים יקומו בשעה קרובה יותר לזריחה.

4. גרמניה והמלחמה העולמית הראשונה
למרות כל ההצעות המוקדמות, גרמניה הייתה המדינה הראשונה שאימצה באופן רשמי את שעון הקיץ, ב-30 באפריל 1916, במהלך מלחמת העולם הראשונה, כאמצעי לחיסכון בפחם בזמן המלחמה. בריטניה ומדינות אחרות החלו להחיל את הנוהג זמן קצר לאחר מכן.

5. המיתוס החקלאי
אחת האגדות הנפוצות ביותר היא שהשינוי נעשה עבור חקלאים. למעשה, החקלאים היו דווקא ממתנגדיו הגדולים של שעון הקיץ, שכן הוא שיבש את לוח הזמנים הטבעי של בעלי החיים והעבודה החקלאית.

אם כן, החל ממלחמה בעצלנות ועד איסוף חרקים, לשעון הקיץ יש היסטוריה מתועדת מורכבת, שמקשה מאוד להגדיר את המקור והמטרה המוחלטים שלו. הדבר היחיד שניתן לומר בוודאות הוא שבשנים האחרונות יותר ויותר מדינות מכריזות כי הזזת השעון אינה משרתת כיום כל מטרה, ומחליטות להישאר עם אותו אזור זמן כל השנה (ואגב, ברוב המקרים אזור הזמן הקבוע הוא שעון הקיץ של אותה מדינה, ולא שעון החורף).

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר