ביד אמן: היינן החדש של יקבי ברקן הגיע לעבוד

הסגנון שאוליביה פרתי הביא איתו הופך את ברקן מ"מפעל לייצור יין" - ל"יקב" • בשקט ובצניעות, הוא מנווט את הענבים ומכין מהם יין לפי המפרט והאופי שהוא דוגל בהם - יותר רעננים, יותר מתובלים ויותר מרגשים

אוליביה פרתי. צילום: באדיבות המצולם

המלחמה תפסה את אוליביה פרתי, היינן הראשי החדש של יקבי ברקן, קרוב לבית. בכל זאת, הוא מתגורר במושב תלמי יפה שמדרום-מזרח לאשקלון.

"התעוררנו ב-6:30 בבוקר לקול אזעקות רמות, נעלנו את הבית ונכנסנו לממ"דים. משום מה אנחנו לא מוגדרים בעוטף ולכן אין לנו כיתת כוננות, לא נשקים, כלום. לא רוצה לחשוב מה היה יכול להיות פה אם המחבלים היו מגיעים אלינו". פרתי בן ה-48, המשמש גם יו"ר המושב בהתנדבות, הקים את כיתת הכוננות של המושב וגויס אליה, ואשתו רינת צורפה לחמ"ל - "תוך שלושה ימים המושב שלנו הפך לבסיס צבאי. נגמ"שים, האמרים ומאות חיילים היו פה אצלנו. זה היה מחזה סוריאליסטי". אבל גם זה לא מנע ממנו להפסיד יום עבודה ביקב, תוך שהוא מג'נגל בין שמירות, אבטחת היישוב וניהולו להמשך הטיפול ביינות.

לא הפסיד יום עבודה. פרתי בכיתת הכוננות של מושב תלמי יפה, צילום: באדיבות המצולם


לפני פחות משנה, אחרי 18 שנים של עשייה ביקב טפרברג, הוא מונה לתפקיד היינן הראשי של ברקן - תפקיד תובעני ומאתגר. "אחרי שנכנסתי לתפקיד וראיתי מי נגד מי, הבנתי שהמשימה שלי היא להפוך את ברקן ממפעל שמייצר יין ליקב, וההבדל הוא גדול. כיוון שאנחנו בבעלות קבוצת טמפו הבורסאית, החשיבה פה היא כמו במפעל. יש לזה יתרונות - האוטומציה והמיכון פה הם מהמתקדמים בארץ, כמויות הענבים שאנחנו קולטים הן עצומות (כ-13 אלף טונות), אבל אם לא נמצאים כל הזמן עם יד מקצועית על הדופק אפשר לשקוע בקלות לעשייה מאוד טכנית, לאבד את חדוות היצירה הייננית ולקבל יינות משעממים. יינן טוב במקרה הזה לא מספיק - צריך מישהו שיודע להתמודד עם העומס והגודל, וכאן הניסיון הניהולי שלי בא לידי ביטוי".

אף שהיקב מתהדר בזכיות רבות בתחרויות יין לאורך שנותיו, הוא אינו ידוע כאחד מהיקבים הנחשקים בישראל. נכון, יש לו יינות לא רעים, בעיקר בסדרות הגבוהות, אבל העוצמה שלו היא בעיקר בכמות, במגוון, וכן - גם במחיר. אבל את אוליביה זה לא מספק ואת המהפכה שלו הוא כבר התחיל. בשקט ובצניעות הוא מנווט את הענבים ומכין מהם יין ביד אמן, לפי המפרט והאופי שהוא דוגל בהם - יותר רעננים, יותר מתובלים, יותר מרגשים.

חביות ביקב ברקן, צילום: באדיבות המצולם

"'עץ' היא לא מילת גנאי אצלי", הוא אומר לנו, "אבל צריך לדעת להשתמש בו. אני לא אתן ליין שלי לטבוע בעץ, אבל מאז 2017 השתמשו פה אך ורק בחביות 500 ליטר שכמעט לא מורגש בהן התיבול המיוחד שהעץ אמור להוסיף. זה סגנון לגיטימי, אבל אני, כמו צרכנים וחובבי יין רבים, מעדיף לקבל ביין לעיתים גם טעמים עמוקים ורחבים יותר שמתקבלים מהעץ, ולכן הזמנתי חביות קלאסיות של 225 ליטר, שישמשו אותנו החל מהבציר הנוכחי".

התיישבנו סביב שולחן הטעימות, ואוליביה מזג את היינות. יקב בסדר הגודל של ברקן נמדד קודם כל ביינות הבסיס המהווים את "הלחם והחמאה" שלו, וכבר כאן ניכרים ניצני השינוי. אמנם היין נעשה בעבודת צוות (הכולל מלבד אוליביה את עידו לוינסון, המנהל המקצועי של היקב, ואת הייננים צח מלצר, ענת קדר-גרשון, איגור איוונוב ומיקה מאירי), אבל את הטון נותן מי שעומד בראש ומנווט אותו. בטעימה שערכנו פתאום גם היינות הבסיסיים האלה, שנמכרים ברשתות השיווק במחיר של החל מ-25 שקלים לבקבוק, היו מהנים.

הרשמים שלנו:

שרדונה קלאסיק 2023, יקב ברקן - קפיצת מדרגה מול הבצירים הקודמים. יין רענן שנעשה מהכרמים הסמוכים ליקב וללא יישון בעץ כלל. בעל חמיצות רעננה ופריכה, וטעמים לימוניים לצד תפוח ירוק. אל תצפו ליין גדול או מורכב - סדרת הקלאסיק היא סדרת הכניסה של היקב המיועדת לצריכה יומיומית ולא מתיימרת, ובמחיר הזה היא נותנת תמורה הולמת ומהנה מאוד (30 שקלים).

שרדונה קלאסיק 2023 של יקב ברקן, צילום: יחסי ציבור

שרדונה כרם דובב 2023 (טעימת חבית) - מהכרם הצפוני שהספיק להיבצר ב-8 באוקטובר, רגע לפני שגבול הצפון התחמם והגישה אליו נסגרה. היבול שממנו נעשה הוגבל לכ-700 ק"ג לדונם בלבד, כדי להבטיח איכות פרי גבוהה. האף נהדר ופירותי, טעמים פירותיים מורכבים וגוף מרשים. היישון בחבית מוסיף עניין ורבדי טעם ברקע. קשה לחכות לביקבוק...

בלאש 2023, יקב ברקן - יין עדין, רענן וארומטי עם נגיעות טרופיות וחמיצות פריכה ומרעננת. עשוי מענבי קלדוק מבכרם בקוע, בוואדי המוקף גבעות במורדות יהודה. צבעו סלמון חיוור, תוצאה של סחיטה והפרדת קליפות כמעט מיידית, האף שלו חינני וארומטי, ומזכיר תותי גינה ופטל טרי לצד רמזי הדרים. בלגימה הוא מרענן ומקסים, עם טעמי אגס וליצ'י וקריספיות נהדרת. מוש! (60 שקלים).

"בלאש" של יקב ברקן, צילום: יחסי ציבור

יעל 2023 (טעימת חבית) - זן ענבים ישראלי מקורי, שהתגלה במהלך מחקרו של ד"ר שיבי דרורי מאוניברסיטת אריאל, וניטע ברמת הגולן. ברקן הם ככל הנראה היקב המסחרי הראשון בעולם המפיק יין מהזן הזה. יש לו צבע בורדו כהה ועמוק מאוד, טעם של גרגירי יער שחורים ואדומים ופוטנציאל אדיר להיות ה"אס" של ברקן. עדיין בתהליך, אבל כבר כעת מרשים מאוד.

קברנה סוביניון אלטיטיוד +585 2019, יקב ברקן - מסדרת הפרימיום של היקב. מקור הענבים בכרם יפה נוף הסמוך למנרה. היין התיישן בחביות 500 ליטר כשנה וחצי. בעל גוון אדום עמוק. באף פרי שחור בשל (שזיף שחור ואוכמניות), שוקולד מריר עם נגיעות מנטה וטבק. הפה פירותי ומאוזן, והטאנינים מוצקים. קברנה קלאסי עשוי היטב (120 שקלים).

קברנה סוביניון אלטיטיוד של יקב ברקן, צילום: יחסי ציבור
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר