יונדאי מציגה את משאית תא הדלק הראשונה בישראל

המהפכה הירוקה בענף המשאיות החלה • הושקה משאית תא הדלק המימני הראשונה בישראל מתוצרת יונדאי, שבמקום עשן - פולטת קיטור ממים • ההבטחה: נהיגה חשמלית לטווח של עד 400 קילומטרים ללא צורך בסוללות ענק • היעד: לכבוש 10% מהשוק עד שנת 2030

משאית המימן של יונדאי, צילום: יצרן

חברת כלמוביל משיקה בימים אלו את משאית תא הדלק המימני הראשונה בישראל, כשהיא מבשרת על עידן חדש בתחום הרכב הכבד.

עוד מאוברדרייב >>>

המשאית החדשה מדגם יונדאי XCIENT תהיה חלוצת טכנולוגיית תא הדלק בישראל (FCEV), כשהיא מבטיחה נסיעה חשמלית ונטולת פליטת מזהמים, אך ללא השימוש בסוללות ענקיות הודות ליישום טכנולוגיית תא דלק המאפשרת ייצור חשמל ממימן. בעולם מדובר אגב בטכנולוגיה שמוצעת כבר מזה כעשור גם במכוניות, ולצד טויוטה והונדה גם ליונדאי יש את דגם ה־NEXO שכמה עיתונאי רכב ישראלים הוזמנו לפני כמה שנים לנהוג עליו בגרמניה. בינתיים אף אחת מהן לא צפויה להגיע לישראל.

המשאית מונעת המימן של יונדאי בתחנת הדלק המימנית בצומת יגור, צילום: יצרן

כדי לאפשר את פריצת הדרך הזאת בישראל, נרקם שיתוף פעולה בין כלמוביל לחברת בזן, שתייצר ותשנע את המימן, ובין חברת הדלק סונול שפועלת בימים אלה להקמת תחנת תדלוק המימן הראשונה בישראל בצומת יגור. המיזם יצא לדרך בתמיכת משרד האנרגיה שהשקיע עד כה כ־20 מיליון שקלים לצד הטמעת תקנים ורגולציה. ישראל אגב היא המדינה השלישית בעולם מחוץ לאירופה בה תפעל משאית תא הדלק של יונדאי.

בניגוד לשוק המכוניות, המסחריות הקלות והאוטובוסים העירוניים אשר מבצעים כיום מעבר להנעה חשמלית מבוססת סוללות, עתיד המשאיות והאוטובוסים הבין עירוניים, כפי שמסתמן כיום, טמון בטכנולוגיית תא הדלק המייצרת חשמל ממימן ומשתמשת בסוללה קטנה בסגנון של מכונית פרטית (סט של שלוש סוללות 72 קילו-וואט במקרה של ה-XCIENT). זמן התדלוק של מיכל מימן עומד על 8-20 דקות (תלוי בטמפרטורת הסביבה), ולדברי היצרן מדובר במשאית בטיחותית במיוחד העומדת בתקן האירופאי המחמיר ביותר.

את החשמל מייצרת מערכת תאי דלק מימן של 180 קילוואט בשני תאי דלק של 90 קילוואט, כאשר מהאגזוז לא נפלט עשן אלא מים נקיים בצורת קיטור. את החבילה משלימים שבעה מכלי מימן גדולים המציעים יכולת אחסון משולבת של כ־31  ק"ג של דלק, והבטחה לטווח נסיעה אמיתי של 400 קילומטרים - לפי נתוני היצרן.

שבעה מכלי מימן. המשאית של יונדאי, צילום: ששי כהן

המשאית תשווק בארץ בגרסאות 2X4 במשקל 19 טון ו־6X4 במשקל 27 טון, שתיהן עם ממדים ויחידת הנעה זהים. בשלב ראשון שלוש המשאיות הראשונות שכבר נמצאות בארץ מדגם 4×2 החלו פיילוט בשירות ציי הרכב של כלמוביל, בזן וסונול. במקביל נמצאת כלמוביל במו"מ מתקדם עם מספר חברות מובילות במשק, מתחומי התובלה, התעשייה ומזון.

יעד החברה עומד על כמה מאות משאיות בחמש שנים הקרובות ונתח שוק עתידי של 10% משוק המשאיות עד שנת 2030. אם יושג היעד הזה, תופחת פליטת ה־CO2 ב־75,000 טון בשנה. כדי לעמוד ביעד השאפתני הזה תצטרך המדינה לעודד את המעבר למשאיות הידידותיות לסביבה - הן בתמריצים כלכליים, והן בפיתוח תחנות תדלוק מימן בפריסה ארצית. בגרמניה אגב, מימנה הממשלה הקמת יותר מ-100 תחנות תדלוק מימן כחלק מהמאמץ לדחוף את השוק להנעה ידידותית לסביבה.

מחירי המשאית ועלויות התדלוק טרם פורסמו, אך המשאיות הראשונות אמורות להתחיל לעלות לכביש כבר ברבעון הראשון של 2023.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר