מהמחוז ה-12 לקונגרס: איך הקהילה היהודית בפיטסבורג יכולה להכריע את הבחירות

במסענו בפיטסבורג, פנסילבניה, הגענו אל ד"ר ג'יימס הייאס, מועמד רפובליקני שמתמודד מול חברת הסקווד הפרוגרסיבית, סאמר לי, אחת מהמתנגדות הקולניות ביותר למדינת ישראל • הייאס מעביר מסר ברור: "רוב האמריקאים אוהבים את ישראל. אנחנו קהילה שמבינה את החשיבות של ישראל ואת הערכים המשותפים שלנו"

ברדה והייאס. צילום: חופשי

במסענו בפיטסבורג, פנסילבניה, נפגשתי עם ד"ר ג'יימס הייאס, מועמד רפובליקני המתמחה בכלכלה ציבורית, שהשיחה עמו העניקה הצצה אל מערכות הבחירות המתוחות במזרח המדינה.

המפגש נערך במונרוויל, עיירה פריפריאלית בה שוכן מטה הבחירות שלו, עטוף בשלטים של "טראמפ לניצחון 2024".

הייאס, שמייצג קו שמרני בעידן של פוליטיקה סוערת, מתמודד מול חברת הסקווד הפרוגרסיבית, סאמר לי, אחת מהמתנגדות הקולניות ביותר למדינת ישראל. הגענו אליו לאחר מסע ארוך, שכלל עצירות בתל אביב, לונדון, ניו יורק, ולבסוף נחתנו בפיטסבורג.

ד"ר הייאס מגיע מרקע של משפחת עובדים מאוגדים בתעשיית הברזל במזרח פנסילבניה, מה שמקנה לו חיבור עמוק לערכי העבודה הקשה והקהילתיות של אזור זה. כבן לקהילה אפרו-אמריקאית, הוא מבין היטב את האתגרים הכלכליים והחברתיים של שכבות העובדים וחש את השפעת השינויים בתעשייה על המשפחות המקומיות.

הייאס קיבל אותנו בחיוך רחב במשרד צנוע שבו שלטים, חולצות לפעילים, וחדרי ישיבות המיועדים להיערכות הקמפיין. בתחילת השיחה, שאלתי אותו על בחירת הצבעים בשלטי הקמפיין – ירוק וכחול – בניגוד לאדום המזוהה עם הרפובליקנים.

הייאס הסביר כי תחילה השתמשו בירוק בלבד, אך נאלצו לשנות עקב השתלבותו בדשא המקומי, והוסיפו את הכחול כדי ליצור בולטות. לדבריו, המטרה היא לייצר מועמדות שמדברת אל כלל המצביעים באזור, למרות שמדובר במחוז בעל נטייה דמוקרטית. הוא מדגיש את תעשיות האנרגיה המקומיות, ובראשן קידוחי פצלי השמן והגז, כמרכזיות לכלכלה האזורית.

"ככלכלן," הוא אומר, "הניסיונות לחסום תעשיות כמו פצלי שמן וטכנולוגיה גרעינית פוגעים בעובדים ובקהילה."

הייאס מסביר שמיקרוסופט שוקלת להקים מפעל AI ולהשען על אנרגיה של כור גרעיני באזור למען תשתיות בינה מלאכותית, ואילו המדיניות של סאמר לי מונעת את קידום היוזמות הללו. הייאס מתייחס גם לסוגיית הבטיחות והמשטרה, נושא שעלה בעקבות מחאת ג'ורג' פלויד. הוא מתנגד נחרצות למהלכי "Defund the police", ומציין בגאווה את תמיכת איגוד השוטרים המקומי בו.

"הקיצוניות של סאמר לי פוגעת בתחושת הביטחון של התושבים ומקשה על גיוס כוחות משטרה איכותיים," הוא אומר, ומבקר את גישתה שמעוררת פילוג במקום קהילתיות. בהמשך, שאלתי כיצד הוא מתכנן לנצח במחוז כל כך דמוקרטי. הייאס מציין שהסקרים הפנימיים שלו מצביעים על אי שביעות רצון גוברת מסאמר לי.

לדבריו, "לא נדיר לראות כאן שלטים עם שמות שונים – קמלה האריס בצד אחד והשלט שלי בצד שני."

הנשק הסודי של הרפובליקנים

ד"ר ג'יימס הייאס מאמין שהקול היהודי בפנסילבניה יהיה גורם מכריע בבחירות הקרובות, ומביע ביטחון שהתמיכה מהקהילה היהודית המקומית תוביל אותו לניצחון, לא רק במחוז אלא גם בזירה הארצית.

טראמפ במהלך עצרת בחירות, צילום: רויטרס

"בפנסילבניה יש כ-450 אלף יהודים," הוא מציין, "ובבחירות כמו אלו, שיכולות להיות מוכרעות בהפרש של כמה עשרות אלפי קולות, הקול היהודי עשוי להפוך את הכף" אני מזכיר לו שזה ממש תרחיש כפי שקרה ב-1948, אז הקול היהודי התגייס לטובת הארי טרומן הנתונים מלמדים שבבחירות הקודמות פחות מ- 30% מהקהילה הצביעו לדונלד טראמפ, אך ד"ר הייאס מאמין שהפעם תהיה תמיכה משמעותית יותר ברפובליקנים. "הקהילה היהודית כאן מרגישה אי נוחות גוברת, במיוחד באוניברסיטת פיטסבורג ובמוסדות יהודיים, ולכן השמירה על הקהילה היא מטרה עליונה עבורי."

הייאס מספר לנו בעיניים נוצצות על השתתפותו הקרובה בארוחת ערב בסוכה עם קהילה היהודית בפיטסבורג: "הקהילה כאן מבינה שישראל היא חלק בלתי נפרד מחיינו, ומכירה בחשיבות התמיכה במועמד שיבטיח את ביטחונם."

הייאס מדגיש שבפנסילבניה יש פוטנציאל לשינוי אמיתי בהצבעה היהודית. "רבים מבינים שהצבעה עבור סאמר לי ב-2022 הייתה טעות, והפעם הם מתכוונים לתקן."

הוא מוסיף כי ישנם יהודים שמתכוונים לראשונה לקחת חלק פעיל בקמפיין שלו, מתוך תחושת שליחות והבנה שגורל הבחירות הללו משפיע ישירות על חייהם. "אם נצליח להוציא אלפי יהודים נוספים לקלפיות, נוכל לא רק לנצח בפנסילבניה – אלא גם להשפיע על תוצאות הבחירות הארציות," הוא אומר בביטחון.

בעיניו, ההיסטוריה עשויה לחזור על עצמה: "ייתכן שהפעם נזכה לראות רגע היסטורי שבו הקהילה מתגייסת ומשנה את פני הפוליטיקה האמריקאית המקומית בפיטסבורג ובכלל."

המסר שלו ליהודים בישראל ברור: "רוב האמריקאים אוהבים את ישראל. אנחנו קהילה שמבינה את החשיבות של ישראל ואת הערכים המשותפים שלנו. אני כאן כדי לוודא שהקשר הזה ימשיך להיבנות ולהתחזק."

כששאלתי אותו על התחזית לבחירות, הייאס לא הסתיר את ביטחונו: "אין לי ספק שטראמפ ינצח בפנסילבניה, אנשים מתגעגעים לימים בהם היה להם יותר כסף בכיס."

בסיום השיחה, אני שואל אותו האם בביקור הבא שלי בקונגרס, אזכה להתארח אצלו בלשכה של נציג המחוז ה-12 של פנסלבניה והוא הביע ביטחון שאפגש איתו בעתיד כחבר קונגרס מכהן.

רגע לפני הסוף, הייאס מבקש להסביר למה היה לו חשוב לתת ראיון ראשון אי פעם, בלו"ז קמפיין צפוף כל כך, לכלי תקשורת בינ"ל, ובכדי להעביר מסר לקוראים, דרך העיתון הנקרא בישראל: "היה לי חשוב להתראיין לישראלים ולספר להם שהרוב המכריע של האמריקאים אוהבים את ישראל וישראל חשובה להם. אני כאן כדי לחזק את הקשר הזה, גם בקהילה וגם בעזרת האל כנציגם בקונגרס."

עם רוח של אופטימיות ואמונה בשינוי, יצאנו מהמשרד הקטן במונרוויל, מוכנים להמשיך במסע שלנו לעבר הבחירות המכריעות בארה"ב.

--הכותב הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית, בבית הספר ללימודים רב-תחומיים ב-HIT מכון הטכנולוגי בחולון.טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר