"נגיש בג"ץ לשלול מעונות גם לערבים": הרחוב החרדי סוער אחרי קריאת היועמ"שית להפסיק את מימון מעונות היום

לאחר הפרסום על בקשתה של גלי בהרב-מיארה, בדקנו מול אברכים ונשות אברכים מקשת החברה החרדית לגבי ההשלכות של הגזרה על חייהם ועל תחושותיהם • חדווה מירושלים טוענת: "כל מי שחושב שזה יוציא אברכים לצבא או לעבוד - תמים או טיפש" • "אנחנו מתארגנים קבוצות של הורים שהנשים שלנו לא יכולות להמשיך לעבוד בגלל ההחלטה האומללה והאכזרית הזאת", אומר חיים, המשתייך לחסידות מפורסמת בירושלים

מחאת חרדים נגד חוק הגיוס . צילום: אורן בן חקון

הרחוב החרדי סוער בעקבות הפרסום הבוקר (ראשון) כי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה שלחה מכתב לשר העבודה יואב בן צור, המורה להפסיק את מימון מעונות היום למשפחות חרדים צעירים (מלש"בים בין בגילים 26-18) החייבים בגיוס.

יום שני של הפגנות על צווי הגיוס: חרדים קיצוניים מגיעים למחות מול תל השומר (06.08.24) // יהודה שלזינגר

"אני בת 23, בעלי גם. אני לפני לידה ראשונה, עובדת במשרה מלאה ורוב המשכורת הולכת לצאת לי על מעון לילד. לא משתלם לי לעבוד במשרה מלאה. עדיף לי להוריד שעות ושהילד יהיה אצל מטפלת פרטית", אומרת ל'ישראל היום" רות ממודיעין עילית. "אני לא חושבת שהיועמ"שית מכירה אותי ופעלה נגדי אישית אבל בהחלט ההחלטה הזאת מזיקה לי".

ממה תתפרנסו?

"הבעיה קצת יותר מורכבת. בעלי לא יכול לצאת לעבוד כי אם הוא היה יוצא לעבוד הוא מיד היה חייב להתגייס. מבחינתי צבא לא רלוונטי בלי קשר בכלל ללימוד תורה, נטו כי דרך הצבא סותרת את הערכים שלי. כמו שעבור שמאלני הצבא סותר את הערכים שלו ולכן הרבה מהם לא מתגייסים, אז לי יש ערכים אחרים שזה סותר אותם. כרגע בכל מקרה בעלי יהיה עריק אוטוטו כשהוא יקבל זימון. אז גם אם בעלי לא אברך לא נהיה זכאים לדרגה במעון".

אברכים חרדים בלשכת הגיוס (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'

"אני כל כך חלוקה בדעותיי בעניין זה", אומרת רבקה מבני ברק. "מצד אחד אני חושבת שמה שמקלב ופורוש אומרים עכשיו הוא בדיחה מצחיקה כשבאמת במשך שנים נבחרי הציבור הללו מונעים מאנשים פרנסה בכבוד. מצד שני, אני חושבת שהאישה הנחמדה שהבוקר החליטה את ההחלטה השרירותית הזאת היא אישה עם אפס ראייה למרחוק. מבינה את הצער, התסכול והכאב של הציבור הכללי על כך שאחיהם החרדים אינם נושאים בנטל. זה כואב לי גם, בתור חרדית חסידית".

"אני חושבת שיש דרך וצורה שבה כל אחד מאיתנו, בכל רמה דתית כזו או אחרת, יכול לתרום למקום שממנו הוא מקבל תקציבים בסדר גודל מאוד מכובד, ושיפסיקו לומר שהמדינה לא נותנת כלום כי הנה הם מתחילים להשתולל כשנוגעים להם במעונות ובתקציבים כאלה ואחרים. בכל מקרה, זה מורכב. ורגע לפני תחילת שנה לא עושים עוולה כזאת".

היועמ"שית בהרב־מיארה, צילום: צילום: יואב דודקביץ'

"אני מזכירה לאנשים - הראשון שהיה כאן לפגוע בחרדים היה ביבי, אי-אז בשנות הלא יודעת כמה הוא קיצץ באכזריות רבה את קצבאות הילדים. הוא ולא אחר. בפעם האחרונה שהוא נבחר וכל הציבור החרדי שמח והתחיל להקשות על הציבור הכללי כדי 'להחזיר' לו. אני אמרתי לעצמי שדווקא עכשיו, במשמרת הזאת, הוא יעשה משהו שיהיה נגד החרדים. והנה זה קרה. נבואה שהגשימה את עצמה. בהצלחה לכל אחיי החרדים. היה עדיף את לפיד מאשר אותו. נתן תחושה שהוא איתנו ובסוף שיחק בנו לצרכיו שלו. לפחות לפיד לא היה מפתיע אותי".

"'הגזירה' היא בכלל לא לאברכים, אלא לנשים ולילדים שלהם", אומרת חדווה מירושלים. "כל מי שחושב שזה יוציא אברכים לצבא/לעבוד הוא תמים או טיפש".

רות מביתר עילית משתפת: "הרבה מאוד חברות שלי עומדות להיפגע, ואני יודעת על כל אחת מהן שהן יעזבו את העבודה ולא יפסיקו את הלימוד של הבעלים שלהן. אני אעריך אותן מאוד, כי אני לא מגיעה לקרסוליים שלהן. אני לא זכיתי, בעלי לא אברך. ההחלטה של היועמ"שית היא בריונות עלובה".

מי שמפתיעה היא אסתי מבית שמש: "אני שמחה מזה דווקא, אל תגלי לאף אחד. אנחנו שכונה של 2,000 משפחות עם מעון אחד ובלי משפחתונים. במעון יש המון ילדים מחוץ לשכונה כי משום מה אין שום קריטריון בתנאי קבלה של מקום מגורים בקרבה למעון. הבן שלי לא התקבל למעון, רשמתי לגן פרטי. גם ככה בגלל הכנסות גבוהות אני לא זכאית לדרגה נמוכה, אז ככה יתפנה לי מקום בשבילו, אני אשלם תוספת קטנה ויהיה לי גן מפוקח נורמלי".

ר. ממודיעין עילית, בן 25, אב לתינוק בן שנה, לומד כאברך בכולל ומשלים הכנסה בשעות הפנאי, אומר ל"ישראל היום": "אנחנו חייבים את המעון בגלל הזמנים. לא ברור מה נוכל לעשות עם הגזירה של היועמ"שית. אשתי חוזרת מהעבודה אחה"צ, ואני יוצא מהבית לעבוד מ-14:30 וב-17:00 חוזר לכולל. חייבים צהרון. במעונות הפרטיים אין צהרון. ברור שלא אלך לצבא כי הצבא הוא לא מקום בשביל חרדי".

"אין להתייצב בלשכת הגיוס". מחאת החרדים בבקו"ם, צילום: יוסי זליגר

"אנחנו נגיש בג"ץ לשלול גם לערבים את ההנחות. תראי איך היועמ"שית והבג"ץ יבטלו את הגזירות", אומר לנו חיים, המשתייך לחסידות מפורסמת בירושלים. "זה הפתרון היחיד. אנחנו מתארגנים קבוצות של הורים שהנשים שלנו לא יכולות להמשיך לעבוד בגלל ההחלטה האומללה והאכזרית הזאת".

אפרת מרכסים אומרת: "האמת, אני הפסקתי לשלוח למעונות מאז הסערה עם ליברמן שניסה לקבוע שלא יהיה סבסוד לאברכים. שלחתי לגננות פרטיות והרבה יותר נהניתי. לרוב הן הרבה יותר מחוברות לילדים ולתפקיד שלהן, לעומת הגננות שבאות לעבוד במעון בלית ברירה כי זה מה שמצאו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר