עתירה לבג"ץ נגד הרב הצבאי הראשי: "הורו לאלתר על סיום כהונתו"

מאחורי העתירה עומד הרב ד"ר פנחס איזק, שכבר שנים רבות מנהל מאבק בדרישה להגביל את משך כהונתם של הרבנים הצבאיים הראשיים • הרב איל קרים, שמכהן כעת בתפקיד, צפוי להשלים 8 וחצי שנות כהונה • העותר דורש מצה"ל להסביר מדוע הוא ממשיך בתפקידו: "מדוע לא תוגבל דרך קבע כהונתו כפי שנהוג לגבי בעלי תפקידים אחרים בצבא"?

שבוע לפני פורים: חיילי צה"ל קוראים את המגילה

עתירה לבג"ץ הוגשה הבוקר (רביעי) נגד שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש אכ"א והרב הצבאי הראשי איל קרים, בדרישה לסיים במיידי את כהונתו, בשל כהונתו שנים רבות בתפקיד. 

הרב הראשי לצה"ל איל קרים, צילום: יוסי זליגר

מאחורי העתירה עומד הרב ד"ר פנחס איזק, שמיוצג על ידי פרופ' אביעד הכהן, שכבר שנים רבות מנהל מאבק בדרישה להגביל את תקופת כהונתם של הרבנים הצבאיים הראשיים, וכן בעבר הגיש עתירות בדרישה להגביל גם את כהונתם של הרבנים הצבאיים הראשיים ישראל וויס ורפי פרץ. בעתירתו, הוא מבקש מהשופטים להטיל צו על תנאי וצו ביניים על מנת שצה"ל יספק תשובה מדוע הרב הצבאי הראשי מכהן זמן רב, ואף צפוי להמשיך לכהן בתפקיד עד יולי 2025, חרף העובדה שעבר את גיל הפנסיה, ובניגוד לכל מינוי אחר בצה"ל.

בניגוד לתפקידים אחרים בצבא, כהונתם של הרבנים הצבאיים הראשיים אורכת זמן ארוך מהרגיל. הרב שלמה גורן, הרב הצבאי הראשי הראשון, כיהן במשך 23 שנה וכך גם הרב גד נבון. רוב הרבנים האחרים כיהנו בתפקיד זה שש שנים, לבד מהרב אביחי רונצקי שכיהן בתפקידו כארבע שנים.
כאמור הרב הנוכחי איל קרים, מונה בדצמבר 2016, והוא צפוי להשלים 8 וחצי שנות כהונה. אמנם בשנה שעברה נופצו שמועות על כך שהוא צפוי לסיים את תפקידו, אך לבסוף הוארכה כהונתו בעוד שנתיים. 

דיון בבג"ץ (ארכיון), צילום: ראובן קסטרו

בכתב התביעה הוא מציין כי ב-2005 עתר לבית המשפט בדרישה לקצוב את כהונת הרב ישראל וויס, שכיהן אז כרבצ"ר, ולאחר שצה"ל הודיעו כי יקצבו את הכהונה ולא יאריכו אותה, משך את עתירתו. שני הרבנים שכיהנו לאחר מכן סיימו את כהונתם בפרק זמן של שש שנים במקרה של הרב פרץ ושלוש וחצי שנים במקרה של הרב רונצקי. "העותר היה סבור שכך ינהג גם הרבצ"ר הנוכחי", כתב.

העותר דורש מצה"ל לספק הסברים מדוע הרב קרים ממשיך בתפקידו: "מדוע לא תוגבל דרך קבע כהונתו בצה"ל של הרב הצבאי הראשי כפי שנהוג לגבי בעלי תפקידים מכהנים אחרים בצבא? מדוע לא יורו לאלתר, באופן ספציפי, על סיום תקופת כהונתו של הרב קרים, המכהן כיום בכהונת הרבצ"ר, לאחר שסיים פרק שירות ארוך ומכובד של שבע שנים ויותר, ועבר זה מכבר גם את גיל הפנסיה כנהוג בשוק האזרחי", כתב. הרב ד"ר איזק עצמו, כיהן שנים רבות ברבנות הצבאית ופרש ממנו ב-1995 כסגן אלוף. כעת הוא מכהן כיו"ר עמותת להב-לחיזוק היהדות בצה"ל, שלטענתו נועדה לסייע ולתמוך "בתקינות פעולתה של הרבנות הצבאית ולסייע לחיילים שומרי מצוות בעת שירותם הצבאי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר