חוק ההסדרים: גזר דין לעסקים הקטנים?

חוק ההסדרים הוא כלי מרכזי שבו משתמשת הממשלה כדי לקדם מדיניות כלכלית וליישם שינויים בתקציב * המלחמה הממושכת גובה מחירים כלכליים גבוהים שעלולים לפגוע בעיקר באוכלוסיות המוחלשות בחברה * נעזרנו בצמרת אביבי, סגנית נשיא לה"ב, כדי לשפוך אור בנושא

צמרת אביבי, סגנית נשיא לה״ב. צילום: מוטי דביר

חוק ההסדרים משמש את הממשלה כדי לקדם מדיניות כלכלית וליישם שינויים בתקציב. אחד הנושאים החשובים שעולים הוא האם החוק כולל הקלות והיבטי צמיחה המיועדים לתמוך בבעלי העסקים הקטנים.

ראוי לתת הקלות במיסים שעשויות לתמוך בשיפור הרווחיות: מענקים והלוואות בתנאים נוחים שיאפשרו לגייס הון נדרש לצמיחה והרחבה של הפעילות, תמיכה בהכשרה מקצועית שתשדרג את המיומנויות הניהוליות של בעל העסק הקטן ובכלל שינוי תפיסת עולם בנוגע לעסקים הקטנים שמהווים קטר של כלכלת מדינת ישראל.

לאחרונה, רשות המיסים שוקלת את האפשרות להעלות את שיעור המע"מ באחוז אחד, כך שיעמוד על 18%. המחשבה נובעת ממספר שיקולים כלכליים, שבראשם הכנסה נוספת לתקציב המדינה וצמצום הגרעון בשל ההוצאות על המלחמה הנאמדות נכון לעכשיו על 250 מיליארד ש"ח.

אך בל נשכח שעליה של אחוז אחד במע"מ תהווה תוספת בנטל על יוקר המחיה, שגם כך גבוה משאר מדינות ה-OECD. מדובר על נטל נוסף, שנראה אולי מינורי למי שידו משגת, אך עבור המוחלשים בחברה – מעמד הביניים ובעלי העסקים הקטנים, זה עלול להיות המסמר האחרון בארון הקבורה שגם כך קורם עור וגידים בשנה האחרונה.

עבור בעלי העסקים הקטנים העלאת המע"מ היא גורם מפריע לצמיחה הכלכלית המיוחלת, וברור לכל שהעלות הזו תגולגל ללקוח ולצרכן עצמו. כתוצאה מעלית מחירים, כוח הקניה של האזרחים עשוי להיפגע, במיוחד עבור משפחות עם הכנסות נמוכות. קרי, אנשים יאלצו לקצץ בהוצאותיהם על מוצרים ושירותים חיוניים.

בכנס של לה"ב מחוז תל אביב שנערך לפני מספר שבועות בו נכחתי ובו, השתתף יו"ר רשות המיסים שהצהיר על כוונתו להשית מע"מ על הטיפים של המלצרים במסעדות. נדהמנו לראות כמה אטימות וחוסר הבנה יש כדי להניע את גלגלי הכלכלה. במקום לייצר הכנסות למדינה מטייקונים ובנקים, רשות המיסים מחפשת להכניס כספים דרך החור שבגרוש, מחפשת פתרונות שאינם מתכתבים עם המציאות, כאילו פקידי רשות המיסים אינם חיים כאן ואינם מבינים כמה קשה לגמור את החודש במדינה היקרה שלנו.

נכנסנו ללופ כלכלי כמדינות האויב החלו לרצות להשית עלינו חורבן מדיני, פוליטי וחברתי אך בל נשכח את החורבן הכלכלי שהן מייחלות לו. הרי מלחמה ממושכת גובה מחירים כלכליים גבוהים וזהו חלק ממטרות האויב. לכן עלינו להיות ערים לכך ולחזק את כלכלת ישראל, לקנות כחול לבן ולרכוש מבעלי עסקים קטנים – כי אין לנו ארץ אחרת!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר