מחקר חדש מגלה: אבק בלמים מזהם יותר ממנועי דיזל

אבק הנפלט מבלמי המכונית מזהם יותר מפליטת מנועי דיזל ונפלט יותר דווקא ממכוניות חשמליות, כך על פי מחקר חדש מאוניברסיטת סאות'המפטון

מחקר חדש שהתבצע באוניברסיטת סאות’המפטון בדרך את השפעת הזיהום הנפלט מרפידות בלימה. רפידות בלימה הם החלק הבא במגע עם דיסק הבלימה במכונית וכתוצאה מהחיכוך בין השניים מתבצעת בלימת המכונית, אך בעקבות החום הגבוה שנוצר נפלטים לאוויר חלקיקים מהרפידות המכונים גם “אבק בלמים”.

עוד מאוברדרייב >>>

חוקרי האוניברסיטה בדקו רפידות בלימה מארבעה סוגי תרכובות הנפוצות בתעשיית הרכב כיום, בהן רפידות תרכובת אורגנית נטולת אזבסט הנפוצה מאד בשימוש, בעיקר בארה”ב אבל לא רק, בזכות היותה זולה ובעלת עמידות אורך חיים גבוה. דווקא רפידות נפוצות מסוג זה התגלו כפולטות את הכמות הגדולה ביותר של אבק מזהם.

רפידות אלו פותחו לאחר הופסק השימוש באזבסט ברפידות בלימה לאחר שהוכח כחומר מסרטן והיותו גורם למחלות ריאה. אלא שכמו רפידות בלימה מודרניות אחרות גם הן מכילות סיבי נחושת, ועל פי המחקר האבק שהן פולטות לאוויר במהלך תהליך הבלימה רעיל יותר מחלקיקים הנפלטים ממערכות הפליטה של מנועי דיזל, מה שעלול לגרום למחלות ריאה שונות וחמורות כולל אסטמה.

ממצע מעניין לא פחות שהחוקרים טוענים כי דווקא מערכות הבלימה במכוניות חשמליות פולטות יותר אבק מזהם, זאת למרות שחלק ניכר מהבלימה שהן נעשה על ידי המערכת הרגנרטיבית. הסיבה? בגלל משקלן הגדול יותר משמעותית ממכוניות רגילות מכוניות חשמליות זקוקות לבלמים גדולים ועוצמת בלימה גדולה יותר המתקבלת מעומס חיכוך גבוה שנוצר מהרפידות. התוצאה היא שכאשר כבר נדרשת הפעלה של הבלמים ההידראוליים במכונית חשמלית השחיקה הגבוהה יותר פולטת יותר אבק מזהם.

הבשורה הטובה היא שבשנת 2026 יכנסו לתוקפן באירופה תקנות יורו 7 המתייחסות גם לאבק המזהם הנפלט במהלך הבלימה, בדרישה מהיצרניות להפחית את השימוש בסיבי נחושת הגורם לזיהום. עם זאת, תקנות אלו מתייחסות רק לרכבי חדשים ועל הכבישים ימשיכו לנוע עוד מאות מיליוני מכוניות העושות שימוש ברפידות מזהמות.

צילום תמונה ראשית: יצרן

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר