טויוטה החליטה להקים מפעל חדש לייצור רכבים חשמליים בשנגחאי עבור מותג היוקרה שלה, לקסוס, כאשר הפעילות צפויה להתחיל ב-2027. זהו צעד משמעותי עבור יצרנית הרכב היפנית בשאיפתה לחזק את נוכחותה בשוק הרכב הגדול בעולם.
מקורות ציינו כי טויוטה עובדת על המפעל החדש ומתכוונת להפעיל אותו תוך כשנתיים, למרות שהפרויקט עדיין בשלב הבחינה, בשל התנודתיות הנוכחית בביקוש לרכבים חשמליים. המפעל המתוכנן ייצר בעיקר רכבים חשמליים מהדור החדש תחת המותג לקסוס עבור השוק הסיני, מה שיעזור לטויוטה לשלוט טוב יותר בפעילותה ויאפשר ללקסוס להדביק את מותגי הרכב החשמליים המקומיים.
זה יהיה המפעל היפני הראשון מסוגו בסין, ומסמן את הפעם הראשונה שטויוטה מייצרת רכבי לקסוס באופן עצמאי במדינה. כיום, טויוטה משנעת דגמי לקסוס מיפן לסין. ייצור דגמי לקסוס באופן מקומי עוזר לשמר השקעות זרות בסין.
טויוטה שואפת להשקעה מקומית עצמאית בסין עבור המפעל החדש שלה, מה שמסמן שינוי מהאסטרטגיה הקודמת שלה, לפעול בסין באמצעות מיזמים משותפים. טויוטה מתכננת להפעיל את המפעל ללא שותף מקומי, מה שהופך אותה ליצרנית הרכב היפנית הראשונה שבונה מפעל בסין באופן עצמאי. המהלך מגיע בעקבות רגולציה של השקעות זרות מצד הממשלה הסינית, שאפשרה קודם לכן לטסלה להפוך ליצרנית הרכב הזרה הראשונה שבנתה מפעל ייצור בבעלות מלאה בשנגחאי לאחר הקלת התקנות בסין ב-2018.
המפעל בשנגחאי נחשב למהלך אסטרטגי, שיעזור לחברה להדביק את הפער בשוק הסיני, שבו מותגי רכב חשמליים מקומיים כמו BYD הפכו לדומיננטיים, אם כי טויוטה סבלה מכך פחות מיצרניות רכב יפניות אחרות.
בעוד טויוטה מרחיבה את פעילותה בסין, יצרניות רכב יפניות אחרות דווקא מצמצמות את נוכחותן, בשל מתחרים מקומיים חזקים בתעשיית הרכב החשמלי. הונדה וניסאן, יצרניות הרכב היפניות השנייה והשלישית אחרי טויוטה, מתמודדות עם קשיים משמעותיים בסין. ב-2023 הן חוו ירידה של יותר מ-10% במכירות בסין. בתחילת השבוע הן הסכימו להתחיל בשיחות על מיזוג תחת חברת אחזקות אחת, שצפוי להתרחש בקיץ 2026. המיזוג מכוון לחזק את מעמדן בתחום הרכבים החשמליים וטכנולוגיית הנהיגה האוטונומית.
לעומת זאת, טויוטה נוקטת באסטרטגיה שונה על ידי השקעה במפעל בבעלות מלאה בסין. החברה מנהלת מו"מ עם רשויות מקומיות וגורמים אחרים כדי להפוך את המפעל לפעילות בבעלות מלאה. המהלך מתיישר עם היעד של לקסוס, שרכבים חשמליים יהוו 100% ממכירותיה העולמיות עד 2035, במטרה להפוך את לקסוס למותג בלעדי לרכבים חשמליים עד אותה שנה.
למרות התפתחויות אלו, טויוטה לא אישרה רשמית את הפרויקט. בתגובה לפניית AFP, אחד מדובריה אמר: "החדשות לא פורסמו על ידי החברה". גם חטיבת לקסוס סירבה להגיב כאשר נשאלה על ידי צ'יינה דיילי.
השליטה של סין בתחום הרכב החשמלי, כאשר כ-60% מכלי הרכב מסוג זה מיוצרים בשטחה, תרמה למעמדה כיצואנית הרכב הגדולה בעולם. חברות יפניות, כולל טויוטה, איבדו נתח בשוק הרכב החשמלי בשל התמקדותן ברכבים היברידיים ואימוץ איטי של רכבים חשמליים לחלוטין בהשוואה למתחרים הסיניים והאירופאים.
בשנת 2023, טויוטה מכרה 1.9 מיליון כלי רכב בסין – ירידה של 2%, בעוד שבמחצית הראשונה של השנה הנוכחית, מכירותיה ירדו ב-11% בהשוואה לשנה הקודמת, והגיעו ל-785,000 יחידות. ירידה זו פחות חדה מזו של יצרני רכב יפניים אחרים, אך מדגישה את האתגרים שעומדים בפני יצרני רכב זרים בשוק הסיני התחרותי.
הפרויקט עדיין תלוי באישור מהממשל המרכזי, אך פקידים בשנגחאי להוטים למשוך חברות גלובליות גדולות כמו טויוטה להגדיל את ההשקעות בעיר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו