אגזוז מכונית פולט עשן. צילום: Alexei /Pixabay

החומר הכי מזהם שפולט הרכב שלכם לא בא מהאגזוז

עשורים שלמים של תקנות שנועדו להפחית זיהום אוויר מרכבים על ידי שינוי הרכבי דלקים, עידוד מנועים חסכוניים ומעבר לרכבים חשמליים נכשל לקחת בחשבון מזהם מסוכן במיוחד שבכלל לא מגיע בגלל השימוש בדלקים

[object Object]

קניתם רכב חשמלי? באמת נחמד מצידכם שאתם דואגים לסביבה וחוסכים ממנה את פליטות העשן מהאגזוז – אבל מחקר חדש חושף זיהום מסוכן לא פחות שנפלט גם מהרכב שלכם: אבק בלמים. Claude מטהרת את חלקיקי הקונספציה מהאוויר וחושפת את הסכנה הפחות מוכרת של רכבים.

 

חוקרים מאוניברסיטת סאות'המפטון בבריטניה בדקו כיצד חלקיקים זעירים מסוגים שונים של רפידות בלמים משפיעים על תאי ריאה אנושיים, בהתמקדות בנאדיות הריאה – המקום בו חמצן נכנס למחזור הדם שלנו. הם השוו אבק בלמים מארבעה סוגים נפוצים של רפידות בלמים לעומת חלקיקי פליטת דיזל – הדלק המזהם ביותר לרכבים.

 

התוצאות היו מטרידות: אבק בלמים מרפידות המכילות נחושת גרם לנזק משמעותי יותר מפליטות דיזל, תוך שהוא מעורר תגובות דלקתיות ומשנה את חילוף החומרים בתאים באופן שעלול להוביל למחלות.


  • נחש הנחושת

רפידות בלמים מודרניות מכילות תערובת מורכבת של חומרים. רפידות מסוג NAO (Non-asbestos organic), הנפוצות בשל עלותן הנמוכה וביצועיהן הטובים, פותחו כתחליף לרפידות המכילות אזבסט. אולם, היצרנים הוסיפו סיבי נחושת כדי לשמור על מוליכות חום – תפקיד שמילא בעבר האסבסט.

 

המחקר מצא שכאשר תאי ריאה נחשפו לאבק בלמים עשיר בנחושת, הנחושת הצטברה בתוך התאים באופן עקבי. מדאיג במיוחד היה הגילוי שאבק הבלמים העשיר בנחושת הפעיל תגובה תאית הגורמת לתאים להתנהג כאילו הם סובלים ממחסור בחמצן – גם כשיש חמצן בשפע.


  • רכבים חשמליים לא "נקיים"

המעבר לרכבים חשמליים, שמשקלם הממוצע גבוה משמעותית מזה של רכבים מונעים בדלק, עלול להגביר את שחיקת הבלמים, ואיתה את החשיפה לחלקיקים המזיקים הללו. רגולציה ממשלתית התמקדה במשך שנים בהפחתת פליטות מצינור המפלט, אך אבק בלמים נותר ברובו לא מפוקח – למרות שהוא תורם עד 55% מכלל החלקיקים הקשורים לתנועה באזורים עירוניים.

 

"יש המון ראיות המראות שאבק באוויר מזיק לבריאותנו", מסבירים החוקרים ג'יימס פרקין ומט לוקשם. "למרבה הצער, בעוד שהמעבר לרכבים חשמליים יבטל פליטות מהמנוע, הוא לא יבטל אבק מהכביש, מהצמיגים ומהבלמים. מחקרים מראים שבגלל משקלם הכבד יותר, רכבים חשמליים עלולים (אף) לייצר יותר אבק מרכבי בנזין או דיזל".


  • מה עושים?

החוקרים קוראים לממשלות לשקול מחדש כיצד הן מפקחות על זיהום אוויר הקשור לרכבים. בעוד שהפחתת פליטות מצינור המפלט נשארת חשובה, התמודדות עם מקורות זיהום שאינם קשורים למפלט עשויה להיות קריטית להגנה על בריאות הציבור. מדינות מסוימות בארה"ב, כמו קליפורניה וושינגטון, כבר החלו להגביל את כמות הנחושת ברפידות בלמים – אך ההגבלות הללו מותאמות להגנה על דגים וחיים ימיים מנחושת הנשטפת מהכבישים למקווי מים, ולא מתוך דאגה לבריאות האדם. המחקר החדש מרמז שלהגבלות אלה עשויה להיות תועלת בלתי צפויה בהגנה על בריאות האדם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו