עם שוך ימי המבחן של הבאיון אצלנו, חזר רכב ההדגמה אל היבואן ואנחנו אל שולחן העבודה. במייל חיכתה הוצעה לעיתונות המבשרת שיונדאי היא היצרנית השלישית בגדולה בעולם. הכניסה למועדון שלושת הגדולות, אחרי טויוטה ופולקסווגן, היא בהחלט סיבה למסיבה עבור החבר’ה בקומת המשרדים העליונה במטה החברה הקוריאנית. ההתמקמות במקום השלישי במכירות העולמיות במחצית הראשונה של 2022, היא תוצר של טיפוס ארוך וחכם, כזה שנמשך למעלה מעשור, ותוצאותיו ברורות.
בארץ עשוי הישראלי הממוצע להרים גבה. הרי בישראל יונדאי היא המותג המוביל בשוק. וכן, הביצועים של המותג הזה בארץ, על זרועותיו השונות (יונדאי, קיה ולאחרונה גם ג’נסיס) הפכו אותו מזמן למוביל כאן. יונדאי חולשת על שוק הרכב הישראלי, זו לא חדשה, וגם בימים קשים בהם השאר עושה רושם נאבקים היא ממשיכה לשבור את אותם השיאים שהיא עצמה קבעה. אני נזכר עכשיו בפגישה עם בכירי החברה בדרום-קוריאה, שנערכה לפני כ-15 שנה. אז הם ציינו בפני קבוצת העיתונאים מישראל שיונדאי תהיה יום אחד פולקסווגן. אז זו נשמעה כמו עוד הצהרה, היום היא מתחילה לקבל משמעות אחרת.
יונדאי באיון, אפשר להגיד כבר עכשיו, הוא לא בהכרח השגריר הנכון לעניין יכולתה של יונדאי לזנק ולהתקדם. הוא דווקא מציג צד אחר של הלך המחשבה של יונדאי. תפקידו לא להמם, אלא למלא חללים ולהציע ללקוח המבולבל לעיתים, עוד אפשרות. אבל אני מקדים, כהרגלי, את המאוחר.

יונדאי תכננה את הבאיון כרכב פנאי קטן, כזה שיתמודד בקטגוריה החמה הזו בשוק האירופי. שם הוא מצטרף לשלושת אחיו הגדולים יותר. אם עד היום לנכנסים לאולם תצוגה של יונדאי ביבשת הישנה היתה אפשרות בחירה בין קונה, טוסון וסנטה פה, הבאיון יהיה האופציה החדשה והזולה בהיצע. בישראל כמו בישראל, המצב שונה. הבאיון מצטרף לעוד חמישה דגמי פנאי של יונדאי שמשווקים כאן. יחד עם הדגמים המיועדים לשוק האירופי, אנחנו מקבלים גם כאלו המיועדים לשוק האמריקאי. בפסגת ההיצע זה אומר שיש לנו את הפליסייד הענק, ובתחתית ההיצע המקומי אפשר למצוא, להבדיל מהאירופים, גם יונדאי ווניו. כך שהישראלים נהנים מתערובת טעמים והיבואנית נהנית מהיצע רחב מאוד של רכבי פנאי. כך שבישראל מי שתלוי מבחינת גודל ומחיר בין ווניו לקונה, יכול כעת לבחור בבאיון.
את הייעוד האירופי אפשר להריח כבר במראה הראשון. הבאיון שונה ובולט מאוד אבל גם נראה שהוא מתאמץ לעשות זאת. הרבה מאוד אלמנטים מייחדים, כאלו שמייצרים מראה הומוגני מחד אבל קצת עמוס מאידך. יש כאן גם תוספות שונות, כאלו המקובלות בסגמנט הפנאי הקטן, שמנסות לשוות מראה מסוקס. בשורה התחתונה מבחינת מראה, הבאיון ייחודי מאוד ואפילו חדשני. הממדים נראים קטנים אבל לא קטנים מדי וזה הזמן להגיע למה שמסתתר מתחת לעיצוב הזה.
כמקובל בז’אנר הבאיון מתבסס על הסופרמיני העדכנית של יונדאי (I20) כששינויים מסויימים מבוצעים לטובתו. לדוגמה ממד האורך הכללי צמח וכך גם הגובה. בכל הקשור להנעה אפשר למצוא בגרסה הבכירה הנבחנת את מנוע שלושת הציל’ המוגדש של יונדאי שמקבל כאן תגבור היברידי קל. הכוח עובר אל הגלגלים הקדמיים, כמו בשאר הגרסאות, דרך תיבה רובוטית כפולת מצמדים עם 7 יחסי-העברה.
אם מבחוץ הבאיון משתדל להרשים מבפנים הוא מכוון למקום מוכר יותר. העיצוב כולו נקי ופשוט יותר וכך גם התחושה. ההרכבה עושה רושם טובה (ארץ ייצור טורקיה) אבל החומרים מרגישים קשים ובסיסיים. הם עוברים את מבחן העין אבל מגע מגלה מיד שמדובר בפלסטיק קשוח. גם השאר, כמו ריפודי הכיסאות לדוגמה, עושה רושם שמכוון יותר לעמידות ופחות לתחושה נעימה במיוחד. בכל הקשור להנדסת האנוש אין טענות כלל, כשתפעול כל המערכות (ויש כאן לא מעט כאלו) קל וברור. מסך המולטימדיה לדוגמה, קל ופשוט והתפריטים גדולים וברורים (ומציע קישוריות לאפל ולאנדרואיד). מושב הנהג מרגיש תומך במידה מספקת, יש כאן כיוונון גם לגובה, ותנוחת הנהיגה המושגת טובה ואף קצת גבוהה כמו שהקהל בסגמנט הזה אוהב.

המושב האחורי ייתן מענה טוב לשני בוגרים, גם אם ירגיש מעט דרגשי. המרווח עצמו טוב ומה שחסר כאן בקיץ הישראלי זה פתח מיזוג אחורי. זה אולי הזמן להזכיר את בקרת האקלים מלפנים – יש לה אמנם רק אזור אחד אבל עוצמתה מצוינת ופעולת יעילה ומהירה מאוד בקיץ הישראלי. בכל הקשור לתא מטען המקום כאן מעט קטן יותר מהגרסאות הפשוטות של הבאיון, וכדאי לפנות מקום למערכת העזר החשמלי, מוותרים כאן על גלגל חלופי. פתח הטעינה עצמו רחב למדי גם אם שפתו קצת גבוהה.
נקודת חוזקה ברורה רושם הבאיון הנבחן בכל הקשור למערכות בטיחות מתקדמות מקוריות המותקנות בו. החל מבקרת שיוט אדיפטיבית ושמירה אקטיבית על מרכז הנתיב – אלו מאפשרות נסיעה בינעירונית נינוחה, קלה ובטוחה. יש כאן גם מערכת המזהה תנועה בנסיעה לאחור ובולמת במקרה צורך, תזכורת לשכחת ילדים במושב האחורי, זיהוי תמרורים ועוד. חבילה מקיפה בטיחותית שמתפקדת היטב.
על הכביש מתפקד הבאיון כמו גרסה מגודלת מעט של הרכב עליו הוא מבוסס. ההתנהגות בבסיסה צפויה מאוד. רמת האחיזה טובה גם אם לא גבוהה בצורה יוצאת דופן ותגובות השלדה לתת-ההיגוי המקובלת במגבלות צפויות מאוד. אפשר לציין כאן פעולה אגרסיבית למדי של מערכת בקרת היציבות אבל אלו לא ממש יעניינו את קהל היעד. גם ההגה בעל המשקל הקל והדיוק הסביר לא ממש יטרידו אף אחד בפקקים שבין חדרה לגדרה.
מה שכן בולט וצריך לתת עליו את הדעת, זה אופי הפעולה של יחידת ההנעה הזו. התוספת החשמלית תורמת בעיקר זמן דימום ארוך יותר לש המנוע. לשם להנות מכך יש לעבור למצב אקו, הראשון משלושת מצבי הנהיגה. כך בזמן עזיבת דוושת הגז המנוע ייכבה לחלוטין והרכב ייכנס למצב גלישה חסכונית. תוספת החשמל בתאוצה היא גבולית וקיימת רק בשלב הראשוני של האצה חזקה ממה שיכולתי לזהות. כאן יכול היה דווקא הבאיון להיעזר ביותר כוח, כי למרות ריבוי יחסי ההעברה, התאוצות מרגישות מעט חסרות מחץ. בשילוב מנוע שדורש סל”ד גבוה יחסית בכדי לתת את כל מה שיש לו, וגם מייצר רעש לא נעים במקומות האלו, זה מרגיש שהבאיון עושה את מה שמבקשים אבל לא נהנה מזה. גם הנהג לא. בנסיעה שכללה גם נהיגה מהירה וגם שיטוט רב גלישות חסכוני רשמתי ממוצע של 12.7 ק”מ/ל’.

בכל הקשור לכיול הבאיון מותיר תחושה מעורבת ומציג יכולת ממוצעת. מצד אחד הוא מצליח לספוג שיבושים גדולים יחסית מבלי לטלטל את התא יתר על המידה. אם מדובר בשברים בעלי שפה חדה אז הספיגה מרשימה פחות ומלווה גם ברעשים מבתי הגלגלים. על הכביש המהיר הוא מציג ריסון טוב. ככלל, בידוד הרעשים מספק כשבכביש מהיר קיימים רעשי כביש ומנוע קלים ורעשי רוח ברורים יותר.
הבאיון הוא לא מאותם הרכבים של יונדאי, שיוצאים מהם פעורי פה ומלאי הערכה. הוא קבלן ביצוע, עוד חייל על לוח המשחק האדיר של חברה, כזה שאמור למלא את תפקידו ביעילות ובטיחות בלי טריקים ובלי שטיקים.
בארץ ובאירופה הוא צריך להתמודד עם מתחרים מצויינים שנמצאים סביבו. אלו שמקורם באירופה ויודעים לעיתים להציג עידון, תחכום או קריצה שלא נמצאים בתפריט של הבאיון. אבל כל אלו לא יטרידו אותו או את הלקוחות המקומיים שמחכים לו. את רוב המשימות הוא מבצע ביעילות. גם אם הוא צולח אותן ולא דווקא זורח בהן, הוא עדיין נושא על אפו את סמל המותג הנמכר ביותר בישראל.
יונדאי באיון 1.0 ל’ טורבו סמי-היברידי ‘סופרים’
מנוע: בנזין, טורבו, 998, V48
הספק: 120 כ”ס מ-4,500 סל”ד
מומנט: 20.4 קג”מ מ-2,000 סל”ד
בסיס גלגלים: 258 ס”מ
משקל: 1,266 ק”ג
צריכת דלק (מבחן): 12.7 ק”מ/ל’
מ-0 ל-100 קמ”ש: 10.4 שנ’
מהירות מירבית: 185 קמ”ש
מחיר: 134,000 שקלים
בעד: עיצוב, אבזור בטיחות
נגד: עידון
שורה תחתונה: ממלא מקום
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו