החברה הישראלית שמחזיקה במפתח לפתרון תרחיש העלטה במלחמה מול חיזבאללה – ומחכה שהממשלה תפעל

"אני קורא לממשלה: תשתמשו בנו", אומר מייסד חברת ג'נסל הישראלית. כשאחד מהחששות הגדולים של ישראל הוא תרחיש עלטה שמאיים להחשיך אזורים רבים במדינה לאורך ימים ארוכים, החברה המקומית מציעה פתרון כחול לבן שכבר פועל בבתי חולים בארץ ובעולם

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

בפרק זה אירחה דנה רון את גיל שביט, מייסד-שותף וסמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת ג'נסל. השניים דיברו על הפתרון שמציעה החברה הישראלית לתרחיש העלטה, שמשנה את כל התמונה, ועל הקושי לשנות את התפיסה של האדם הממוצע כאשר מנסים לשכנע אותו שזה הפתרון הנכון, בניגוד לכל מה שהכיר בעבר.

מימן הוא היסוד הראשון בטבע שנמצא בכל מקום ובשום מקום בו זמנית. הוא גז לא רעיל, ללא צבע וריח ונחשב אנרגטי מאוד. כל מה שצריך לעשות איתו בכדי שלא יהווה נזק הוא לתת לו להימלט.

זאת בניגוד לגזים אחרים שאנחנו משתמשים בהן כמו בנזין באוטו או גז בישול, שמסוכנים הרבה יותר בתנאים מסוימים. חברת ג'נסל הישראלית, שנוסדה לפני 13 שנים, חשבה על פתרון המבוסס על חיבור בין מימן לחמצן – תהליך שמייצר מים ובאופן נכון גם יכול לייצר אנרגיה חלופית לחשמל. במילים אחרות, מדובר בגנרטור שמופעל על מימן.

על פני השטח, הפתרון שמציעה החברה הישראלית, נשמע חלומי – גנרטורים שמופקים ממימן, לא מהווים סיכון והאנרגיה שניתן להפיק היא במסות עצומות. הפתרון האידיאלי לסכנת העלטה שמרחפת מעלינו מאז תחילת המערכה מול חיזבאללה.

אז מה עוצר את מדינת ישראל מלהשתמש בו?

"משפט שאני לא אוהב לומר, הוא שישראל היא הרבה פעמים הראשונה בלפתח, והאחרונה בליישם", מסביר סמנכ"ל הפיתוח העסקי של החברה, גיל שביט. בג'נסל מנסים לשבור את המיתוס הזה, ולכן התקינו בעצמם כמה מערכות כדי לקדם את התהליך. אבל ללא עזרה מהמדינה ומשאבים מתאימים, קשה מאוד להשיג מספיק מימן, שכן זהו תהליך יקר מדי.

כרגע החברה בחרה להתמקד במתן רציפות תפקודית למקומות קריטיים שלא יכולים להמשיך לתפקד במצב של עלטה וקריסת מערכות החשמל, כמו בתי חולים. "בהלל יפה בחדרה יש גיבוי להפסקות חשמל בחדרי צנתור", מספר שביט. בנוסף לבית החולים הישראלי, ישנם מוסדות ברחבי העולם שגם משתמשים בשירותי החברה.

הישראלי הממוצע מכיר את הגנרטור הרגיל שעובד על דיזל. הרבה ישראלים מיהרו לרכוש אותו כאשר תרחיש העלטה החל לעלות לכותרות. הפתרון שמציעה ג'נסל הוא זול בהרבה וקל לייצור, אבל הבעיה היא עמוקה הרבה יותר. "יש משהו פסיכולוגי אצל בני אדם שהתרגלו למשהו ונורא קשה להם להתרגל למשהו חדש". שביט מתאר את הקושי בו הם נתקלים בניסיונות לשכנע מוסדות לאמץ את הפיתוח שלהם. "אנחנו חברה קטנה שמנסה לשנות סדרי עולם מבחינת האדם הפשוט. זאת תעשייה שלמה שצריך ללמד אותה משהו חדש".

כאשר נשאל שביט מה הייתה תגובת המדינה והמשרדים הרלוונטיים כשפנו אליהם והציגו להם את החברה, התשובה הייתה ברורה: "התלהבות אדירה בהתחלה, אבל אז מגיע השלב שצריך לשנות פרדיגמות, לשבור שגרה, להכתיב רגולציה. הבנו שצריך לעשות את זה בהדרגה, ועל זה אנחנו עובדים כרגע".

בשיתוף מא"י מיחזור אלקטרוניקה

כדאי להכיר