X

הגידול המפתיע שעשוי להציל את האנושות: חומוס

המאכל המזרח-תיכוני האהוב הוכתר ע"י מחקר חדש כגורם מפתח בהבטחת עתיד הביטחון התזונתי של האנושות, בזכות כמה תכונות שהופכות אותו לאידיאלי בעולם הולך ומתחמם

חומוס. צילום: רפאל בן ארי

שינויי האקלים מאיימים על הביטחון התזונתי, וכעת מחקר חדש מחציע פתרון מפתיע: חומוס. צוות מחקר בינלאומי בהובלת פרופסור ווֹלְפְרַם וֶקְווֶרְת מאוניברסיטת וינה באוסטריה טוען כי המאכל האהוב כל כך ע"י ישראלים עשוי להיות המפתח להתמודדות עם אתגרי החקלאות העתידית. Claude עוזרת לנו לעכל את הבשורה.

מדוע החומוס כל כך חשוב?

המחקר, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Plant Biotechnology Journal, הראה כי הקטנייה הלאומית עמידה במיוחד לתנאי בצורת. בעידן של שינויי אקלים, תכונה זו הופכת אותה לגידול אטרקטיבי במיוחד. היא גם יעילה מאוד בשימוש בחנקן, שהופך את גידולה לבר-קיימא יותר מיבולים אחרים. בנוסף, החומוס מכיל כמות גבוהה של חלבון, מה שהופך אותו למקור מזון חשוב. כמו כן, בניגוד למגמה העולמית של צמצום המגוון הגנטי בגידולים חקלאיים, החומוס מציע מגוון רחב של זנים עם תכונות שונות. הוא גם ניתן לגידול בהצלחה באזורים שונים – חקלאיים או עירוניים.

המחקר

החוקרים בדקו את ההבדלים הטבעיים בין זני חומוס שונים ואת עמידותם לתנאי בצורת. הם השתמשו במדד רגישות לעקה כדי להעריך את ההשפעות של עקת בצורת על היבול, וזיהו זנים שמתפקדים הכי טוב בתנאי עקה. הצוות השתמש בבינה מלאכותית, סטטיסטיקה רבת-משתנים ומודלים כדי לזהות סמנים ומנגנונים לחוסן טוב יותר בפני עקת בצורת.

השלכות עתידיות

המחקר מדגיש את הפוטנציאל של החומוס כגידול מפתח בעתיד החקלאות העולמית. עם יכולתו לשגשג בתנאי בצורת, תכולת החלבון הגבוהה והתאמתו לחקלאות עירונית, החומוס מציע פתרון אפשרי לאתגרים הגדולים של ביטחון תזונתי וקיימות חקלאית.

עד כה, החומוס לא נמנה בין תשעת הגידולים העיקריים המזינים את העולם. מחקר זה מציע כי כדאי, וצריך, לשנות זאת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר