X

זה מה שיקרה לילדים שלכם אם לא תעודדו אותם לשחק בחוץ

בילוי זמן באור השמש חשוב לילדים לא רק כדי להוציא קצת מרץ, לבנות קשרים חברתיים ולהאיץ את חילוף החומרים – הוא יכול להשפיע על הפגיעות שלהם לשברים בעצמות

רופא עוזר לילד עם קביים ללכת. צילום: PikWizard

ויטמין D, שנספג בגוף בעיקר מאור שמש, חשוב לבריאותנו, ותורם למספר מנגנונים חשובים בגוף. חוסר בוויטמין D עלול לפגוע בבריאותנו הכללית, וכעת, מחקר חדש חושף כי הוא עלול אף לגרום לילדים להיות פגיעים יותר לשברים בעצמות. Claude מסייעת לנו להבין את המסקנות.

שברים ופציעות עצם הם חלק בלתי נפרד מילדות פעילה, אך ממצאים שהוצגו בכנס הלאומי של האקדמיה האמריקאית לרפואת ילדים ב-2024, שנערך השבוע בפלורידה, מצביעים על כך שחוסר בוויטמין D עלול להפוך פציעות אלו למשמעותיות יותר.

הצוות בראשות ד"ר ג’סיקה מקוורי מאוניברסיטת פלורידה בחן 186 מקרים של שברי עצמות בקרב ילדים בשנים 2015-2022. הם גילו כי ילדים עם רמות נמוכות של ויטמין D נזקקו לזמן רב יותר להחלמה קלינית משברים – 20 ימים נוספים בשברי רגליים ללא ניתוח, וחודש נוסף בשברים שדרשו ניתוח. כמו כן, סימני השבר נעלמו לאט יותר בצילומי רנטגן אצל ילדים עם חוסר בוויטמין D: חודשיים בשברים ללא ניתוח וכמעט 4 חודשים בשברים שדרשו ניתוח.

לפי הצוות, יותר מ-60% מהילדים במחקר סבלו מרמות נמוכות של ויטמין D. זאת למרות שכבר שנים ידוע ומומלץ על פעילות יומיומית בשמש כדי לקבל מספיק ויטמין D (ופלורידה, בניגוד למדינות רבות אחרות, אינה סובלת ממחסור בימי שמש).

היתרונות של ויטמין D:

1. תפקיד מרכזי בבריאות העצם: ויטמין D חיוני לספיגת סידן ולבניית עצמות חזקות.
2. השפעה על ריפוי שברים: כאמור, המחקר מראה שרמות תקינות של ויטמין D מאיצות את תהליך ההחלמה משברים.
3. תרומה להתפתחות כללית: ויטמין D חשוב גם למערכת החיסון ולהתפתחות תקינה של הילד.

איך לשמור על רמות תקינות של ויטמין D:

1. תזונה מאוזנת: מוצרי חלב כמו חלב, גבינה ויוגורט; דגים עשירים בוויטמין D.
2. חשיפה לשמש: פעילות יומית בשמש, תוך שמירה על איזון בין חשיפה מספקת להגנה מהשפעות הקרינה האולטרא-סגולה באמצעות תכשירי הגנה.
3. תוספי תזונה: במקרים של חוסר מאובחן, רופא הילדים עשוי להמליץ על תוספי ויטמין D.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר