X

מאחורי הסומק: מדוע יש ילדים ביישנים – ואיך לעזור להם לפרוח?

הילד מתבונן מהצד, מהסס לפני שהוא ניגש • הלחיים מסמיקות, המילים נתקעות – האם זו ביישנות או פשוט אופי שקט? 🤔 לא כל ילד נולד מוחצן, אבל עם תמיכה נכונה, גם הפרחים הכי הביישנים יכולים לפרוח 🌸✨

מופנמות או ביישנות? להבין את הילד השקט ולתמוך בו נכון 🤫💡. צילום: freepik

ביישנות היא תכונה נפוצה בקרב ילדים, המתבטאת בתחושת אי נוחות או חשש במצבים חברתיים. האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה (APA - American Psychological Association) היא הארגון המקצועי הגדול ביותר בארצות הברית בתחום הפסיכולוגיה, עם למעלה מ-130,000 חברים. ה-APA מקדם מחקר מדעי, חינוך ויישום מעשי של פסיכולוגיה לטובת החברה. בפודקאסט "Speaking of Psychology" של ה-APA, ד"ר קוראלי פרז-אדגר, פסיכולוגית התפתחותית מובילה בוגרת הארוורד המרצה היום באוניברסיטת פן סטייט, דנה בגורמים לביישנות אצל ילדים ובדרכים לתמוך בהם.


על הפודקאסט: "Speaking of Psychology"

"Speaking of Psychology" הוא פודקאסט של האגודה האמריקנית לפסיכולוגיה (APA), החוקר נושאים שונים בתחום הפסיכולוגיה והשפעתם על חיי היומיום. בפרק המדובר, ד"ר פרז-אדגר מסבירה כיצד טמפרמנט, גנטיקה וסביבה משפיעים על התפתחות הביישנות אצל ילדים, ומציעה דרכים לתמוך בהם.


גורמים לביישנות אצל ילדים

ביישנות אינה תופעה מקרית, והיא מושפעת משילוב של גורמים גנטיים, טמפרמנט מולד וסביבה חברתית. הבנת הגורמים הללו יכולה לעזור להורים ולאנשי חינוך לתמוך בילדים ביישנים ולסייע להם לפתח ביטחון עצמי.

אפשר להוציא לאט ובהדרגה את הילד מהקונכיה (בלי לשבור אותה),

🧬 גורמים גנטיים וטמפרמנט

🔹 תורשה והשפעת גנים
מחקרים מראים כי הביישנות עשויה להיות חלק ממבנה גנטי מולד. מחקרים בתאומים מצאו כי ילדים עם הורים ביישנים נוטים יותר לפתח ביישנות בעצמם, מה שמצביע על קשר גנטי מובהק. מחקר שפורסם ב-Journal of Child Psychology and Psychiatry (2020) מצא כי כ-30%-50% מהנטייה לביישנות היא גנטית.

🔹 טמפרמנט מעוכב (Behavioral Inhibition)
ילדים עם טמפרמנט מעוכב נוטים להגיב בחשש וזהירות לסיטואציות חדשות או לאנשים לא מוכרים. תופעה זו נצפית כבר בגיל הינקות, כאשר תינוקות עם טמפרמנט מעוכב מפגינים תגובתיות גבוהה לגירויים חדשים (למשל, בכי או חוסר נוחות במפגש עם זרים). מחקרים מצאו כי לכ-15%-20% מהילדים יש טמפרמנט מעוכב, וכשליש מהם עשויים לפתח חרדה חברתית בגיל מאוחר יותר (National Institute of Mental Health, 2021).

🔹 פעילות מוחית מוגברת
מחקרים הדמייתיים (fMRI) מצביעים על כך כי ביישנים מראים פעילות גבוהה יותר באמיגדלה, אזור במוח שאחראי על תגובות פחד וחרדה. פעילות זו מגבירה את הנטייה להימנע מאינטראקציות חברתיות בשל עיבוד יתר של סכנות פוטנציאליות (Harvard University, 2019).

🌍 גורמים סביבתיים

🔹 דפוסי הורות והשפעת ההורים
ילדים להורים מגוננים-יתר (Overprotective Parenting) עשויים לפתח ביישנות וחרדה מוגברת, כיוון שהם אינם מקבלים מספיק הזדמנויות להתנסות ולצבור ביטחון בסיטואציות חברתיות. מחקר שפורסם ב-Developmental Psychology (2022) מצא כי הורים שמגנים יתר על המידה על ילדיהם עלולים לחזק אצלם פחדים חברתיים ולמנוע מהם לפתח מיומנויות התמודדות עם סיטואציות חדשות.

🔹 חוויות ילדות והשפעות חברתיות
חוויות מוקדמות של דחייה חברתית, בריונות או ביקורת יתר עלולות להגביר נטייה לביישנות ולפחד ממפגשים חברתיים. ילדים שחוו דחייה מתמשכת עלולים לפתח אמונות שליליות על עצמם ולחשוש מתגובות של אחרים. לעומת זאת, סביבה תומכת ומעודדת יכולה למתן את הביישנות ולעזור לילד לפתח ביטחון עצמי.

🔹 תרבות והשפעה חברתית
תרבות ממלאת תפקיד חשוב בהתפתחות הביישנות. במדינות מסוימות, כמו יפן וסין, ביישנות נתפסת כתכונה חיובית, המעידה על כבוד ואיפוק. לעומת זאת, בתרבויות מערביות, שבהן מוחצנות ואסרטיביות נתפסות כחיוביות, ילדים ביישנים עשויים להרגיש חריגים ולסבול מסטיגמות חברתיות (University of British Columbia, 2020).

🔹 טכנולוגיה ורשתות חברתיות
בעידן הדיגיטלי, חשיפה ממושכת למסכים ורשתות חברתיות עשויה להפחית את האינטראקציה החברתית בעולם האמיתי, מה שעלול להגביר חרדה וביישנות אצל ילדים. עם זאת, מחקרים מראים כי שימוש מבוקר ומודע במדיה דיגיטלית יכול לעזור לילדים ביישנים ליצור קשרים חברתיים בסביבה בטוחה יותר (Oxford Internet Institute, 2021).


ההבדל בין ביישנות למופנמות

חשוב להבחין בין ביישנות למופנמות. בעוד ביישנות מתבטאת בחשש ממצבים חברתיים, מופנמות היא העדפה לפעילויות יחידניות ואינה בהכרח מלווה בחשש חברתי.

אפשרו לילד לבחור פעילויות חברתיות שמרגישות לו נוחות, צילום: freepik

👨‍👩‍👧‍👦 כיצד הורים יכולים לתמוך בילד ביישן?

הורים ממלאים תפקיד קריטי בהתפתחות החברתית של ילדיהם, במיוחד אם הם נוטים לביישנות. עם סבלנות, תמיכה והכוונה נכונה, ניתן לעזור לילדים לרכוש מיומנויות חברתיות וביטחון עצמי, תוך שמירה על אישיותם הייחודית.

🏫 עידוד סוציאליזציה

🔹 יצירת סביבה תומכת ומבוקרת
ילדים ביישנים משגשגים בסביבות בטוחות, ולכן חשוב לחשוף אותם בהדרגה למפגשים חברתיים קטנים ונעימים. לדוגמה, במקום להביא את הילד ישירות לכיתה הומה ילדים, אפשר להתחיל במשחק עם חבר אחד בסביבה מוכרת.

🔹 פעילויות קבוצתיות מותאמות
לרבים מהילדים הביישנים קשה להצטרף לפעילויות חברתיות באופן עצמאי. ניתן לשלב אותם בפעילויות שמבוססות על עניין אישי – חוג אומנות, מוזיקה או ספורט – כך שיוכלו ליצור קשרים על בסיס מכנה משותף, מה שמקל על התקשורת.

🔹 תרגול מצבים חברתיים
לפני סיטואציות חברתיות מאתגרות (כגון יום ראשון בגן, מסיבה או מפגש משפחתי), כדאי לתרגל תרחישים עם הילד. לדוגמה:

✅ איך להתחיל שיחה עם חבר?
✅ איך להגיב כאשר מישהו שואל שאלה?
✅ איך להשתתף במשחק קבוצתי?

תרגול מוקדם יעניק לילד תחושת שליטה והפחתת חרדה.

ילדים ביישנים משגשגים בסביבות בטוחות, ולכן חשוב לחשוף אותם בהדרגה למפגשים חברתיים קטנים,

🔹 דוגמה אישית
ילדים לומדים באמצעות חיקוי. כאשר ההורים מפגינים ביטחון עצמי ופתיחות חברתית, גם הילד ילמד לקחת יוזמה. אם הילד רואה אתכם יוצרים קשרים ומתקשרים בנינוחות, יש סיכוי גבוה יותר שהוא יאמץ התנהגות דומה.


🚫 הימנעות מתיוג

🔹 השפעת השפה על תפיסת הילד את עצמו
המילים שאנו משתמשים בהן כדי לתאר את ילדינו משפיעות על תפיסתם העצמית. כאשר אומרים לילד "אתה ביישן", הוא עלול להפנים את זה כחלק בלתי נפרד מהזהות שלו, מה שעלול לגרום לו להימנע מסיטואציות חברתיות בעתיד.

🔹 הפיכת הביישנות לאתגר ולא למגבלה
במקום לתייג את הילד כ"ביישן", נסו לתאר את התנהגותו באופן חיובי יותר. לדוגמה:

"אתה ביישן ולא אוהב לדבר עם אנשים זרים."
"אתה אוהב להכיר אנשים חדשים בקצב שלך, וזה בסדר גמור!"

🔹 לעודד ולא ללחוץ
חשוב לא לכפות על הילד סיטואציות חברתיות מאתגרות בלי הכנה מוקדמת. לחץ חברתי או דרישה "להפסיק להיות ביישן" עלולים להחריף את המצב ולגרום לילד להרגיש שהוא "לא בסדר".


⭐ חיזוק הערכה עצמית

🔹 התמקדות במאמצים ולא רק בתוצאות
חשוב לשבח את הילד על הניסיון והמאמץ, גם אם הוא עדיין לא פועל בביטחון מלא. לדוגמה:

✅ אם הילד ניסה לשוחח עם חבר חדש – עודדו אותו, גם אם זה היה משפט קצר בלבד.
✅ אם הוא ניגש למשחק קבוצתי – שבחו אותו על היוזמה, גם אם לא השתתף בצורה מלאה.

🔹 עידוד עצמאות
עודדו את הילד לקחת החלטות קטנות בעצמו, כמו לבחור מה להזמין במסעדה או מה ללבוש בבוקר. צבירת חוויות הצלחה קטנות מגבירה ביטחון עצמי.

🔹 יצירת תחושת מסוגלות
כאשר ילד ביישן מרגיש שהוא מסוגל להתמודד עם אתגרים קטנים, הוא יתחיל לפתח גישה חיובית גם כלפי אתגרים גדולים יותר. למשל:

שיתוף הילד במשימות משפחתיות קלות – כמו לקנות משהו קטן מהמכולת.
להקנות לילד תחומי אחריות בבית – למשל, לעזור בהכנת השולחן או בטיפול בחיית מחמד.

🔹 זיהוי וחיזוק כישרונות
כל ילד מתבטא בצורה אחרת – אמנות, מוזיקה, ספורט או קריאה. חיזוק התחומים שבהם הילד מצטיין תורם לבניית ביטחון עצמי גם בהקשרים חברתיים.

האמירה "אתה ביישן" לילד עלולה לגרום לו להימנע מסיטואציות חברתיות בעתיד בעקבות הפנמה של הנאמר לו,

💡 טיפים מעשיים להורים

שמרו על גישה סבלנית וללא שיפוטיות
עודדו אינטראקציות חברתיות בהדרגה
אפשרו לילד לבחור פעילויות חברתיות שמרגישות לו נוחות
תנו לו דוגמה חיובית להתנהגות חברתית בריאה
התמקדו בחיזוק הביטחון העצמי, ולא בהעלמת הביישנות

➡️ ילדים ביישנים לא צריכים "להשתנות", אלא לקבל תמיכה מתאימה לפיתוח כישורי התמודדות חברתית בדרך שמתאימה להם. 💛

מתי לפנות לעזרה מקצועית?

אם הביישנות משפיעה על התפקוד היומיומי של הילד, גורמת למצוקה רגשית או מובילה להימנעות מפעילויות, מומלץ לפנות לאיש מקצוע.


המקורות אשר שימשו בהכנת הכתבה נמצאו בסיוע ChatGPT.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר