X

כן, אפשר להיכנס להריון בזמן הנקה: מיתוס מול מציאות

הרגעים הראשונים עם התינוק החדש מלאים בשגרה של הנקה וטיפול, ורבים מאמינים שההנקה עצמה מגינה מפני הריון נוסף. אך האם זה נכון? למרות שהנקה עשויה לעכב את הביוץ, היא אינה אמצעי מניעה מוחלט. חשוב להכיר את המיתוס שמאחוריה ואת המציאות המורכבת יותר

אישה מניקה אינה יכולה להיכנס להריון? מיתוס שכדאי להכיר את האמת מאחוריו. צילום: freepik

הריון בזמן הנקה הוא נושא שרבים טועים בו, ומקובל לחשוב שאישה המניקה אינה יכולה להיכנס להריון. עם זאת, זהו מיתוס שכדאי להכיר את האמת מאחוריו. אמנם ההנקה יכולה להפחית את הסיכוי להריון, אך היא לא מהווה אמצעי מניעה בטוח. למעשה, תהליך ההנקה משפיע על המחזור החודשי, אבל ישנם גורמים רבים שמשפיעים על פוריות האישה גם בתקופה זו.

איך ההנקה משפיעה על הפוריות?

ההנקה יכולה לעכב את החזרת הביוץ אצל נשים, תהליך המכונה "הנקה כגורם למניעת הריון" או שיטת ההנקה למניעת הריון (LAM). שיטה זו מבוססת על העובדה כי רמות גבוהות של הורמון הפרולקטין המופרש בזמן ההנקה מעכבות את הפרשת הורמוני הרבייה המובילים לביוץ. עם זאת, תנאים מסוימים צריכים להתקיים כדי שההנקה תהיה יעילה במניעת הריון:

  • התינוק ניזון מהנקה בלבד, ללא תוספות של מזון מוצק או חלב אחר.
  • ההנקה מתבצעת באופן קבוע, בכל שעות היום והלילה.
  • התינוק צעיר משישה חודשים.

אם התנאים הללו אינם מתקיימים במלואם, הסיכוי לחזרת הביוץ גובר והאישה עלולה להיכנס להריון.

מתי הביוץ חוזר?

הביוץ יכול לחזור בכל זמן לאחר הלידה, אפילו אם המחזור החודשי לא התחיל שוב. לנשים מסוימות, הביוץ חוזר מספר שבועות לאחר הלידה, בעוד שאחרות לא יביצו עד חודשים רבים לאחר מכן, במיוחד אם הן מניקות באופן אינטנסיבי. עם זאת, ברגע שהביוץ חוזר, יש סיכוי להריון גם אם אין דימום וסתי.

האם יש תסמינים להריון בזמן הנקה?

לנשים הנכנסות להריון בזמן הנקה ייתכן ויהיו תסמינים דומים לאלו המאפיינים הריון רגיל, כגון:

  • עייפות מוגברת.
  • בחילות בוקר.
  • רגישות בחזה.
  • ירידה בכמות החלב המיוצר.

במקרים מסוימים, התינוק עשוי להגיב לשינויים בטעם החלב בעקבות שינויים הורמונליים הנגרמים מההריון.

אם אינכם מעוניינים להיכנס להריון בשלב ההנקה, כדאי לשקול שימוש באמצעי מניעה נוספים,

האם יש סכנות בהריון בזמן הנקה?

באופן כללי, אין מניעה להמשיך להניק במהלך ההריון, אך מומלץ לפנות לרופא על מנת לקבל ייעוץ מותאם אישית. במקרים מסוימים, ייתכן ויומלץ להפסיק את ההנקה אם קיים חשש להיווצרות סיבוכים כמו לידה מוקדמת. ההנקה עשויה לעודד הפרשת הורמון אוקסיטוצין, שמגרה את התכווצויות הרחם, ולכן במצבים מסוימים הרופא עשוי להמליץ להימנע מהנקה.

שיטות מניעה נוספות לאחר הלידה

אם אינכם מעוניינים להיכנס להריון בשלב זה, כדאי לשקול שימוש באמצעי מניעה נוספים. ישנן מספר אפשרויות מתאימות לאחר לידה והן כוללות:

  • גלולות הנקה: גלולות המכילות פרוגסטין בלבד, המתאימות לנשים מניקות.
  • התקן תוך רחמי (IUD): התקן תוך רחמי המונע הריון למשך מספר שנים.
  • קונדומים: שיטה נוספת למניעת הריון שאינה משפיעה על ההנקה.

לסיכום, הנקה היא דרך טבעית ומועילה ליצירת קשר עם התינוק ולתמיכה בבריאותו, אך היא אינה אמצעי מניעה מוחלט. כל אישה שחוששת מהריון בזמן הנקה צריכה להיות מודעת לסיכוי שבביוץ יחזור בכל זמן, גם אם המחזור החודשי לא התחדש. לכן, במידה ולא מעוניינים בהריון נוסף, כדאי לשקול אמצעי מניעה נוספים ולהתייעץ עם רופא לגבי האפשרויות הקיימות.

כמו כן, יש לדעת שמחקרים רבים שבחנו את ההשפעות השונות של הנקה מצאו כי ההנקה היא יותר מפעולה תזונתית, והיא מהווה בסיס חשוב לתחושת ביטחון והתקשרות רגשית חזקה הנוצרת בשל המגע הגופני הישיר. הורמון האוקסיטוצין הידוע גם כהורמון ה"אהבה" ומופרש במהלך ההנקה לא רק תורם לייצור החלב אלא גם מעודד תחושת קרבה, חיבור ואמון בין האם לתינוקה. 

 הנקה נמצאה מחקרית כבסיס חשוב לתחושת ביטחון והתקשרות רגשית חזקה , צילום: המחשה - מידג'רני

בהכנת הכתבה שימשו המקורות להלן אשר נמצאו בסיוע ChatGPT:

  1. מאמר על שיטת ההנקה למניעת הריון (LAM), WebMD, 2021.
  2. מחקר בנושא חזרת הפוריות לאחר לידה, Journal of Obstetric Gynecology, 2020.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר