צעיר חולה סרטן. צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית Midjourney

יכול להיות שכל מה שחשבנו על טיפול בסרטן לא נכון

חוקרים גילו שבניגוד לאמונה הרווחת, מוטציות אינן בהכרח הגורם המרכזי להתנהגותם של גנים סרטניים, אלא דווקא תהליכים רגילים. התגלית תאפשר פיתוח טיפולים חדשים ויעילים יותר במחלה

[object Object]

המלחמה הנמשכת בסרטן רשמה לאחרונה פריצת דרך, בזכות תגלית חדשה של מדענים מספרד שעליה נספר כאן בעזרת Claude.

חוקרים במרכז לרגולציה גנומית (CRG) בספרד זיהו 813 גנים שעשויים לסייע לתאי סרטן לגדול ולהתפשט. עד כאן, למרות המספר הגדול, לא מדובר בגילוי מרעיש. הפרט המפתיע ביותר הוא שאותם גנים עושים זאת לא באמצעות מוטציות, אלא דרך תהליך הנקרא "שִחְבּוּר" (splicing).

שחבור הוא תהליך תקין בתאים, המשול לעריכת סרט. תאים בגוף מייצרים חלבונים על ידי יצירת "טיוטה" לפי ה-DNA, ואז גזירה של חלקים לא נחוצים בה כדי ליצור את החלבונים ההכרחיים ללא תוספות חסרות תועלת. בתאים סרטניים, תהליך זה משתבש, מה שמוביל ליצירת גרסאות שונות של חלבונים, שעשויים לעזור לסרטן לגדול, לשרוד ואף להתנגד לתרופות.

כדי לגלות את הגנים הללו, החוקרים פיתחו אלגוריתם בשם "spotter". האלגוריתם סרק כמויות עצומות של מידע גנטי, וחיפש דפוסים באופן שבו תאי סרטן בוחרים אקסונים – חלקי החלבונים שאותם הם משאירים – במהלך השחבור. הצוות בדק את הממצאים על כמעט 7,000 דגימות מטופלים ב-13 סוגי סרטן שונים.

החוקרים זיהו שמונה אקסונים ספציפיים שעשויים להיות אחראים לצמיחה מואצת של סרטן. כאשר תכננו תרופות שמכוונות לשחבור של אקסונים אלה בתאי סרטן במעבדה, התוצאות היו מבטיחות – במיוחד נגד תאי סרטן שמתרבים במהירות.

המחקר פותח אפשרויות חדשות לטיפולים מותאמים, שכן הוא מכפיל את מספר הגנים שאליהם אפשר לכוון טיפולים נגד סרטן, ואף מאפשר לחזות כיצד סרטן מסוים עשוי להגיב לטיפול ספציפי. עם זאת, החוקרים מדגישים כי יש עוד דרך ארוכה לפני שהמחקר יתורגם לטיפולים חדשים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו