ביחסי זוגות בקשר ארוך ומוצק דפוסים מסוימים . צילום: freepik

דפוסים של מערכות יחסים ארוכות טווח, לפי מטפלת זוגית

כל מערכת יחסים עוברת עליות ומורדות, אך יש זוגות שמצליחים לשמור על חיבור יציב ובריא לאורך השנים. מה סוד ההצלחה שלהם? מטפלת זוגית חושפת את הדפוסים שמאפיינים מערכות יחסים מוצלחות. הבנת המאפיינים הללו יכולה לספק כלים מעשיים לשימור ושיפור הקשר הזוגי

[object Object]

מערכות יחסים ארוכות טווח הן נושא מורכב ומרתק, במיוחד בעידן המודרני בו התפיסות לגבי אהבה, נאמנות ומחויבות משתנות. במאמר שהתפרסם במגזין Fortune, ד"ר ניקול לה-פרה מטפלת זוגית מנוסה  עם למעלה מ-10 מיליון עוקבים באינסטגרם, TikTok ו-X - זיהתה  מספר דפוסי התנהגות של זוגות ותיקים המאפשרים להם לשמור על קשר ארוך ובריא. להלן תמצית עקרונות המפתח שנמצאו כמקשרים למערכות יחסים מוצלחות לאורך זמן, לפי המאמר ומקורות מקצועיים נוספים. 

תקשורת כנה ופתוחה

אחד המאפיינים המרכזיים שמאפיינים מערכות יחסים מצליחות הוא היכולת לתקשר בצורה כנה ופתוחה. מחקרים רבים, כולל זה של גוטמן (Gottman), מראים כי זוגות שמצליחים לנהל דיאלוג פתוח ורגיש על נושאים רגישים כמו כסף, מין וילדים, נוטים להיות מרוצים יותר ביחסים שלהם לאורך זמן. ד"ר ג'ון גוטמן, פסיכולוג וחוקר זוגיות, טוען כי היכולת להקשיב לבן/בת הזוג, להבין ולהיות אמפתי לצרכיו היא קריטית להצלחה של מערכת היחסים.

זוג יושבים במטבח ביתם מחייכים ונהנים מארוחת ערב , צילום: המחשה - מידג'רני

ניהול קונפליקטים בצורה בריאה

כל זוג חווה קונפליקטים, אך ההבדל בין מערכות יחסים מצליחות לכושלות טמון בדרך בה מתמודדים עם המחלוקות. לפי לה-פרה, זוגות מצליחים הם אלה שיודעים כיצד לנהל קונפליקטים בצורה בונה, בלי להיכנס לדפוסים שליליים של האשמות או השפלות. היכולת להגיע לפשרה ולהתמודד עם הקונפליקט בצורה בוגרת משפרת את החיבור ואת ההבנה ההדדית.

שימור הקרבה והחברות

בבסיס של כל מערכת יחסים מצליחה עומד מרכיב של חברות. מחקר שנערך על ידי הפסיכולוג ארתור ארון (Aron) מצא כי זוגות המדווחים על חברות קרובה ופעילויות משותפות נוטים להרגיש קרבה רגשית גדולה יותר ולשמר את העניין ההדדי גם לאחר שנים רבות. זוגות מוצלחים משקיעים זמן ואנרגיה בטיפוח חברות, בדאגה אחד לשני וביצירת חוויות משותפות שמעמיקות את הקשר ביניהם.

טיפוח חברות, דאגה אחד לשני ויצירת חוויות משותפות את הקשר, צילום: מערכת feedy באמצעות הבינה המלאכותית Midjourney

שינויים והתפתחות משותפת

מערכות יחסים ארוכות טווח דורשות גמישות ויכולת להתפתח יחד. אנשים משתנים במהלך החיים, וחשוב שהשינויים הללו יתמכו בקשר הזוגי ולא יפגעו בו. המטפל מציין כי זוגות חזקים הם אלה שמסוגלים לצמוח ולהתפתח יחד, לשמור על דינמיות ולהתאים את עצמם לשינויים טבעיים כמו מעבר קריירה, הולדת ילדים או יציאה לפנסיה. כאשר בני זוג תומכים זה בזה בצמיחה האישית, הקשר ביניהם מתעצם.

פרגון ותמיכה הדדית

אחד המאפיינים החשובים ביותר במערכת יחסים ארוכת טווח הוא היכולת לפרגן ולתמוך בבן/בת הזוג. מחקר שנערך על ידי האוניברסיטה של רוצ'סטר, הראה כי זוגות שמעניקים אחד לשני תמיכה חיובית בפרויקטים אישיים וחיים אישיים, מרוצים יותר ביחסים שלהם. תמיכה הדדית יוצרת תחושה של ביטחון ורווחה, ומחזקת את תחושת המחויבות והחיבור.

תמיכה חיובית בחיים אישיים של כל אחד מבני הזוג, צילום: storyblocks

שמירה על אינדיבידואליות

למרות החשיבות של הקרבה והחברות, חשוב גם לשמור על אינדיבידואליות בתוך הקשר. לכל אחד מבני הזוג יש צרכים אישיים, רצונות ותחומי עניין, וחשוב לתת מקום לכך. מערכות יחסים מצליחות הן אלה בהן כל אחד מבני הזוג יכול לשמור על זהותו האישית ולא להרגיש "נבלע" בתוך הקשר. שמירה על תחומי עניין ופעילויות עצמאיות יכולה לעזור לשמור על העניין וההתרגשות גם לאחר שנים רבות יחד.

בהכנת הכתבה שימשו המקורות להלן אשר נמצאו על-ידי ChatGPT:

  1. Fortune: "Patterns of Long-Lasting Relationships, According to a Couples Therapist" - מאמר שמספק תובנות של המטפל הזוגית ניקול לה-פרה לגבי המאפיינים שמובילים למערכות יחסים יציבות.
  2. Gottman, J. (1994). "What Predicts Divorce? The Relationship Between Marital Processes and Marital Outcomes" - אסופת מחקרים על תקשורת ויכולת ניהול קונפליקטים במערכות יחסים.
  3. Aron, A., & Aron, E. N. (2000). "The Role of Friendship in the Development and Maintenance of Romantic Love" - מחקר על השפעת החברות והפעילויות המשותפות על שביעות הרצון בזוגיות.
  4. University of Rochester: "Positive Relationship Support and Marital Satisfaction" - מחקר שפורסם על ידי האוניברסיטה ומדגיש את חשיבות הפרגון והתמיכה ההדדית במערכות יחסים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו