X

הטפלון בדרך להיעלם – אבל לא כל כך מהר

האיחוד האירופי הטיל מגבלות בדרך לאיסור על שימוש בטלפון, ובעולם כבר נלחצים ומנסים למצוא לו תחליף. ניסוי חדש השתמש בטכניקה מדעית משעשעת למדי כדי לחפש חלופות – אם כי הוא לא הוכתר בהצלחה

מחבת טפלון. צילום: Taken / Pixabay

ממחבתות ועד מכונות תעשייתיות, ציפוי טפלון ממלא תפקיד חיוני במניעת הידבקות של חומרים למקומות שאנחנו לא רוצים שיידבקו אליהם. עם זאת, בשנים האחרונות עובדים במרץ על החלפתו. מה הסיבה לכך ומדוע זה עוד לא קרה? ביקשנו מ-Claude לתת לנו פרטים בעניין.

כבר מעל 60 שנה אנחנו מסתמכים על ציפוי פּוֹליטֶטְראפְלוּאוֹרוֹאֶתילֶן, או בשמו המסחרי טפלון, כדי למנוע ממזון וחומרים אחרים להידבק בעקשנות למשטחים. אבל בשל חששות בריאותיים וסביבתיים סביב השימוש בתרכובת הזו, מתנהל כבר מספר שנים מירוץ לפיתוח ציפויי נון-סטיק חלופיים. במחקר חדש שפורסם ב-Journal of Food Engineering, חוקרים מאוניברסיטת קורדובה בספרד העמידו במבחן ציפויים מונעי הדבקה מסורתיים מבוססי פְלוּאוֹרוֹפּוֹלימֶר מול חלופות חדשות יותר מבוססות קרמיקה. פרוטוקול הבדיקה ה"חדשני" וה"עתידני" שלהם מציע דרך פשוטה אך יעילה להשוות את יכולות מניעת ההידבקות והעמידות של ציפויים שונים באמצעות מצרך פנקייק.

"בישלנו את הפנקייקים על הציפויים השונים, וחזרנו על הפעולה עד 90 פעמים עבור כל אפשרות", מסביר גיירמו גֶרֶרוֹ, אחד ממחברי המחקר. "השתמשנו במרית מיוחדת עם דינמומטר כדי למדוד את כוח הקילוף, והערכנו כיצד פני השטח השתנו עם השימוש לאורך זמן".

לאחר מדידה שיטתית של גורמים כמו זווית החלקה, חספוס פני השטח ודפוסי בלאי, התוצאות אישרו את היעילות חסרת התחרות של הטלפון: כוח הגירוד שנדרש להפרדת בלילת הפנקייק הדביק מטפלון היתה אחד חלקי 7 עד 14 מזו שנדרשה עם ציפויים קרמיים.

"טפלון עדיין יעיל יותר מהציפויים הקרמיים החדשים. הציפויים הקרמיים של סול-ג'ל אינם מציעים מניעת הדבקה אופטימלית", אומר גררו, "אבל יש להם מאפיינים (אטרקטיביים) אחרים, כמו קשיחות ועמידות בפני שריטות וטמפרטורות".

למרות אי הצטיינותן בדחיית מאפים, החלופות הקרמיות עשויות להיות כדאיות בסביבות שבהן קשיחות ועמידות בחום חשובות יותר מרמת ה’חלקות’. אבל כדי שיוכלו לשמש פתרון נון-סטיק אולטימטיבי עבור מטבחים ומפעלים, יש צורך בשיפורים.

האיחוד האירופי כבר נוקט בצעדים להפסקת השימוש בפלואורופולימר עקב השפעות בריאותיות וסביבתיות אפשריות מייצורו, אם כי הוויכוח המדעי בעניין נמשך. לכן קיימת דחיפות לפתח קרמיקה או חומרים חדשים לגמרי שיכולים להתאים או להתעלות על יכולות הנון-סטיק של טפלון בצורה בת קיימא יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר