המאבק עולה שלב: המהלך המתוחכם של טמו ושיין לדריסת רשתות האופנה

שתי ענקיות המסחר המקוון מובילות מרוץ פרסומי חסר תקדים, שמקשה על חברות להתחרות במחירי הפרסום בגוגל • "המצב אכזרי, זה באמת קשה"

שיין וטמו. דורסות את המתחרים. צילום: רויטרס

מלחמת הפרסום בין שתי ענקיות המסחר המקוון הסיניות טמו (Temu) ושיין (Shein) מובילה לעליית מחירים דרמטית בעלויות הפרסום בגוגל, ומקשה על רשתות הקמעונאות המסורתיות להתחרות על תשומת הלב של הצרכנים בתקופת הבלאק פריידיי.

על פי נתונים שנאספו על ידי פלטפורמת השיווק הדיגיטלי Semrush עבור סוכנות הידיעות רויטרס, שתי החברות הסיניות מתחרות בתקיפות על מילות חיפוש מרכזיות בגוגל. טמו, למשל, מציבה הצעות מחיר גבוהות על מילות חיפוש כמו "Walmart Black Friday deals" ו-"Bed Bath Beyond", בעוד שיין מתמקדת במילות חיפוש כמו "Walmart clothes", "Zara jeans" ו-"Nordstrom Rack shoes".

משרדי חברת שיין בסינגפור, צילום: רויטרס

המרוץ הפרסומי הוביל לעלייה חדה במחירי הפרסום. לדוגמה, עלות הפרסום על מילת החיפוש "Walmart clothes" זינקה פי 16 בשנתיים האחרונות. גם מילות חיפוש כלליות יותר, כמו "shopping", הפכו יקרות משמעותית.

"המצב אכזרי, זה באמת קשה", אמר אריק לוטייר, מומחה למסחר אלקטרוני בחברת הייעוץ AlixPartners, בשיחה עם רויטרס. "כאשר עלות הקליק עולה, התשואה על ההשקעה השיווקית יורדת. במקרים מסוימים, זה עלול להפוך ללא רווחי, וזה יכול להיות בעל השפעה משמעותית על קמעונאים שתלויים במודעות חיפוש ממומנות כדי להניע את העסק שלהם".

לפי לוטייר, מודעות חיפוש ממומנות יכולות לייצר 15-30 אחוז ואף יותר מהמכירות המקוונות של הקמעונאים, בעוד הן מהוות עד מחצית מתקציב השיווק שלהם.

בלאק פריידיי. "מופגזים" בהצעות, צילום: יח"צ

טראמפ מלחיץ

המצב מחמיר עוד יותר לאור העובדה שהקמעונאים עשויים להתחרות על בסיס לקוחות קטן יותר השנה. מחקר שנערך על ידי PYMNTS Intelligence מראה כי 25 אחוז מהצרכנים מדווחים שהם פחות נוטים לקנות באירועי מבצעים השנה, ו-59 אחוז אמרו שיוציאו את אותו הסכום או פחות בהשוואה לשנה שעברה. בנוסף, שליש מהצרכנים דיווחו שהם מרגישים "מופגזים" בהצעות מכירה, בעוד 41 אחוז אמרו שתדירות המבצעים גורמת להם להיראות פחות מיוחדים.

הלחץ התחרותי בין טמו ושיין מגיע על רקע שינויים פוליטיים אפשריים שעלולים להשפיע משמעותית על פעילותן בארה"ב. הממשל הנכנס של טראמפ הציע להעלות את המכסים על יבוא מסין ב-10%, צעד שעלול להעלות משמעותית את עלויות השילוח עבור שתי החברות ולהגביל את יכולתן לשמור על מחירים נמוכים.

טמו כבר נוקטת בצעדים להתמודדות עם השינויים הצפויים. החברה פתחה לאחרונה את השוק שלה לסוחרים אמריקאים, במטרה להפחית את התלות שלה במוצרים מיובאים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר