כוח קפלן: להם מותר הכל

אף אחד לא ייקח אותם לחקירה שעשויה למנוע הפרת חוק המונית ושיבוש חיים של אלפים • כך נראית הפרת חוק ואנרכיה בחסות המדינה ומוסדותיה

מפגינים נגד הרפורמה המשפטית, צילום: קוקו

עצמו עיניים ודמיינו את ביתה של השופטת אסתר חיות בשכונה מנומנמת במרכז הארץ. דמיינו שבחמש וחצי בבוקר מגיעים אוטובוסים מאורגנים, מהם יורדים עשרות אנשים, מותחים גדרות תיל, חוסמים את הכניסה לחניון, מבעירים צמיגים על הכביש ומרעישים באזור מיושב.

כמה עצורים יש מאירוע כזה? בתוך כמה זמן מגיעה המשטרה? איזה זעזוע פוליטי ותקשורתי? האירוע המתואר לא התרחש אצל הנשיאה חיות אלא אצל שר המשפטים יריב לוין. בדיוק כך, כולל הבערת צמיגים בשכונתו במודיעין. נעצרו שישה מתפרעים בלבד, ששוחררו עד הערב. היועצת המשפטית לממשלה דוממת כמו ים המלח בשרב, שומרי הסף התאיידו, לא נרשם כל זעזוע פוליטי בקרב האופוזיציה והאולפנים יחסית מנומנמים.

שומרי הדמוקרטיה דמיקולו החליטו להמשיך את מסע הבריונות שהחל לפני כמה חודשים, כשהעילה הנוכחית לזעם היא הסעיף הכי זניח ברפורמה - עילת הסבירות. באמתחתם שלל תירוצים לאנרכיה ולזעם קדוש; הרפורמה במתכונתה הקודמת היא אצלם "בליץ" ועכשיו היא "שיטת הסלאמי". נראה כי גם אם השר לוין ינשום וימצמץ, הם יראו בכך סכנה נוראית לדמוקרטיה. נטישת הציבור הרחב הקצינה יותר את הגרעין הקשה, שלאחרונה החל לכנות עצמו באופן גרוטסקי בואכה אנרכיסטי "כוח קפלן". לו איציק זרקא וחבריו היו מקימים "כוח" כלשהו, היו רועדות אמות הסיפים הציבוריות, אבל יש כאלה שמותר להם.

המחאה בקפלן // צילום ארכיון: רויטרס

מותר להם לחסום כבישים, להבעיר אבוקות על נתיבי איילון, להבעיר צמיגים בלב שכונת מגורים ולחסום חניה בגדרות תיל. מותר להכריז מחאה בנתב"ג עד לשיבוש, ולאזרחים הנורמטיבים מסבירים ש"ניתן להגיע ללא קושי ברכבת". כן, ברכבת, ואם לא - אכלתם אותה. כי יש כאלה שמותר להם. אף אחד לא ידפוק להם בבוקר בדלת וייקח אותם לחקירה שעשויה למנוע הפרת חוק המונית ושיבוש חיים של אלפים. גלי בהרב־מיארה בתרדמת והאזרחים מופקרים.

זו הפרת חוק ואנרכיה בחסות המדינה ומוסדותיה. בדיון שהתקיים השבוע בכנסת על מדיניות המשטרה על חסימת כבישים, עלה כי אחרי חמישה חודשים של מחאה שכללה אינספור חסימות, לפרקליטות הועבר רק תיק אחד על סיכון חיי אדם בנתיב תעבורה. אחד יחיד ומיוחד, מתוך מאות מפירי חוק. בעולם הזה, פוליטיקאים וגנרלים בדימוס קוראים למרי אזרחי ולהפרת החוק, ורק אחרי סערה המשטרה פותחת ב"בחינה". ובעולם הזה, חוסמים את איילון לשעות והמשטרה שולחת מכת"זית דווקא לכמה עשרות תושבים שהפגינו על חייהם באזור פסגות.

 

אף אחד לא ייקח אותם לחקירה שעשויה למנוע הפרת חוק המונית ושיבוש חיים של אלפים. זו הפרת חוק ואנרכיה בחסות המדינה ומוסדותיה

 

אחרי ההתפרעות אצל לוין התפתח דיון בטוויטר, כאשר חבר צייץ: "איזה פראיירים היינו בהתנתקות". ואז הופיעה תגובה: "בתור מי שהיה שוטר אז, אם הייתם מעיזים להתנהג אפילו עשירית מזה, היינו תולשים לכם את הידיים והרגליים, לא רק את הזקן". וכולנו יודעים שזה בדיוק מה שהיה קורה. כי יש אנשים שמותר להם, ושוויון בפני החוק הוא פיקציה.

אנחנו מופקרים. מי שלא מונע את האנרכיה שמוביל "כוח קפלן" יגרום לכאוס ברחובות, ואף לתגובת נגד שעשויה להיות חסרת סבלנות מול האנרכיזם. איזו טרגדיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר