היועמ"שית נגד קרעי: איסוף כפוי של נתוני צפייה - פגיעה חמורה בפרטיות

ההצעה מבקשת להקים מערכת ממשלתית למדידת נתוני צפייה, שתחייב כל ערוץ טלוויזיה ופלטפורמת שידור להעביר מידע מפורט על הרגלי הצפייה של כל אזרח - לפרסום פומבי

גלי בהרב מיארה ושלמה קרעי. צילום: יהודה בן יתח/אורן בן חקון

הקרבות והמחלוקות בין שר התקשורת ליועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה רחוקים מלהסתיים וכעת השניים ניצבים משני צידי המתרס בעניין "חוק הרייטינג".

במשרד התקשורת מבקשים לאסוף מידע מלא על העדפות הצפייה של תושבי ישראל, צילום: Getty Images

היועצת המשפטית לממשלה פרסמה היום (שני), חוות דעת נחרצת נגד הצעת החוק המבקשת להסמיך את שר התקשורת לאסוף נתוני צפייה מכל אזרחי ישראל. לפי חוות הדעת, ההצעה מהווה "פגיעה חמורה ובלתי מידתית בזכות לפרטיות" ועלולה לפגוע בחופש הביטוי והעיתונות.

ההצעה השנויה במחלוקת מבקשת להקים מערכת ממשלתית למדידת נתוני צפייה, שתחייב כל ערוץ טלוויזיה ופלטפורמת שידור להעביר מידע מפורט על הרגלי הצפייה של כל אזרח - כולל גיל, מגדר, מקום מגורים ומגזר. נתונים אלה יועברו למשרד התקשורת ויפורסמו באופן פומבי.

"חדירה בוטה לפרטיות"

"מדובר בחדירה בוטה לפרטיות האזרח," קובעת חוות הדעת. "נתוני הצפייה בטלוויזיה הם מידע רגיש ביותר, העשוי לחשוף את תחומי העניין של הפרט, דעותיו, אמונותיו ואף נטיותיו המיניות."

בניגוד למצב הקיים כיום, בו מדידת הרייטינג מתבצעת על בסיס מדגם וולונטרי של משקי בית שהסכימו לכך, ההצעה החדשה תחייב איסוף נתונים מכל אזרח - ללא הסכמתו המפורשת.

היועמ"ש מתריעה כי המעורבות הממשלתית באיסוף המידע עלולה ליצור "אפקט מצנן" על חופש הביטוי והעיתונות. "חשיפת התכנים בהם צופה אדם בפני גוף שלטוני-פוליטי, ללא הסכמתו, עלולה להשפיע על בחירת התכנים אותם יצרכו אזרחים, במיוחד בתחום החדשות והאקטואליה".

חוות הדעת מסתיימת בהמלצה לבחון את הנושא במסגרת תזכיר חוק השידורים הכללי המקודם בימים אלה במשרד התקשורת, תוך שמירה על איזון ראוי בין האינטרסים השונים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר