שילם את המחיר: ההשלכות מאחורי הוויתור (הזמני?) של גדעון סער

מהודעת סער נראה כי וויתורו על תפקיד שר הביטחון הוא לא עקרוני אלא זמני • בידי האופוזיציה נוצרה הזדמנות מפתיעה לנסות להציע לסער פיתוי נגדי כדי שישאר לאלתר בשורותיהם

גדעון סער. צילום: .אורן בן חקון

באופן מפתיע, לאחר שספג קיתונות בו זמנית מצד מתנגדי הממשלה והמחנה הפוליטי שלו בארבע שנים האחרונות, יו״ר הימין הממלכתי גדעון סער הודיע הערב (שבת) כי הוא מוותר על תפקיד שר הביטחון.

סער למעשה הגיע למצב הגרוע ביותר לפוליטיקאי. אומנם הוא לא גורש מהעיר, אך בהחלט אכל דגים מסריחים מבלי לקבל עליהם תמורה.

מצד אחד שילם סער את המחיר על כך שנחשפה הסכמתו לחזור לחיקו של נתניהו, מהלך שנחשב בידי רבים וחלק מתומכיו כנטישת ערכיו לטובת מהלך לשיקומו הפוליטי זאת לאחר שטען בצורה נחרצת בשנים האחרונות מעל כל במה כי רה״מ פוגע קשות במדינת ישראל.

ומצד שני החליט שלא לקבל את התמורה על כך בדמות תפקיד שר הביטחון.

סער ונתניהו, צילום: אורן בן חקון

השאלה הגדולה היא האם סער וויתר על התפקיד לאלתר או רק באופן זמני.

מקריאה של ההודעה הארוכה של יו״ר הימין הממלכתי על פניו נראה שהוויתור הוא רק זמני ולא ויתור עקרוני.

סער ניצל את רוב הודעתו כדי לענות על השאלה מדוע הוא סבור כי הוא כן מתאים לכהן בתפקיד הרגיש גם נוכח המצב הביטחוני המתאגר וגייס לטובת העניין שרי ביטחון האזרחיים שהיו מאז הקמת המדינה ופעלו יותר מאנשי הממסד הצבאי ביניהם: בן גוריון, ארנס פרס ובגין.

נימוקו הרשמי לוויתור הוא ״לנוכח ההתפתחויות האחרונות בגבול הצפוני והשלכותיהן החלטתי להודיע לראש הממשלה שבמצב שנוצר אני מוותר על הצעתו לתפקיד שר הבטחון. איני רוצה שדעתם של מי שנושאים בנטל ניהול המערכה בעת הזאת תוסח בשל מועמדות למשך זמן בלתי מוגדר. אין זה נכון שלצד שר הבטחון המכהן יהיה שר בטחון ״על המדף״, וגם זאת למשך זמן בלתי מוגדר. כפי שנוכחנו בשבוע החולף - זמן לא מוגדר זה נוצל וינוצל לקמפיין הסתה ודה לגיטימציה חסר מעצורים וזאת באין אפשרות מעשית להשיב לו, בנסיבות״

נימוקו הרשמי של סער לוויתור הוא ״לנוכח ההתפתחויות האחרונות בגבול הצפוני", צילום: רשתות ערביות

נראה כי סער עשה הערכת מצב ואולי גם קיבל איתות לכך מסביבת נתניהו והבין כי נוכח המצב הביטחוני לא ברור מתי יוכלו לבצע את החילופים.
למעשה סער רמז גם בהודעתו כי הוא לא רוצה להישאר על המדף ולהמשיך להישחק במתקפות נגדו כאשר לא ברור האם ומתי ימונה לתפקיד. האמת שסער כבר נשחק מספיק ולא ברור האם הודעתו עכשיו תשנה את התדמית שהוא קנה בשל המו״מ.

למעשה סער לא אמר כי הוא פסל לאלתר את התפקיד, אלא העביר את נטל העניין לנתניהו. אם האחרון יחליט לפטר בעוד שבוע או שבועיים את גלנט, הוא יודע מה צריך כדי למנות את סער, ההסכם מוכן, הערכה שיור הימין הממלכתי לא יסרב להשלמת המהלך.

אולם, בליכוד לא עודכנו מראש בהחלטה של סער ולא ברור האם המו״מ לגבי צירפו לממשלה בתפקיד אחר כמו שר חוץ ימשך.

בתוך כך, לאופוזיציה שהתנהלה ברפיסות השבוע וכמעט איבדה ארבעה אצבעות, נוצר חלון הזדמנויות מפתיע כדי להציע לסער הצעה לעתיד פוליטי מפתה אולי אצל ליברמן או בנט.

רק בחודש מאי האחרון, בכנס לשכת עורכי הדין, אמר מי שהיה השבוע כמעט שר הביטחון החדש של ישראל כי הוא תומך באיחוד של מפלגות הימין באופוזיציה שיהיה תחליף לשלטון הנוכחי של נתניהו. שלטון שהוא כמעט הצטרף אליו. ליברמן ובנט לא קידמו את המהלך בשל ויכוח מי יהיה ראשון באיחוד שכזה, אולי ההזדמנות למנוע מנתניהו ארבעה אצבעות נוספות והארכת חיי ממשלתו עד 2026 תגרום להם לחשוב על המהלך בשנית.

או שכאמור סער כבר נשרף כך שאפילו בשל עצם הרצון לחבור חזרה לנתניהו, באופוזיציה לא ירצו להזדהות עם דמותו

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר