הסכמה נדירה בין היועמ"שית לשר לביטחון לאומי: המפכ"ל יורשה להרחיק פושע מאזור פעילותו

לאחר שנבלמה בקשתו של בן גביר למעצרים מנהליים, גיבש את הצעת החוק המנהלית • יידרש רף הוכחה נמוך מהקיים שיסתמך על מידע מודיעיני בלבד • השר: צו השעה, חייבים להעביר את החוק מהר

בן גביר ובהרב-מיארה. צילום: יהונתן שאול וגדעון מרקוביץ

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב־מיארה, תומכת בחוק תקדימי שממנו חוששים בארגוני הפשיעה, ולפיו מפכ"ל משטרה יוכל לחתום על צווי הרחקה לבכירי ארגוני הפשיעה בישראל ואף להוציא להם צווי "איסור יצירת קשר" אשר יאסרו על בכירי העולם התחתון ליצור קשר עם חבריהם לפשע.

את החוק, המכונה גם "חוק ההגבלות המנהליות", יזם השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, אחרי התנגדויות רבות לקידום חוק שיאפשר לשר לחתום על צווים מנהליים בעבירות פליליות. בשבוע שעבר, בדיון בוועדת־משנה לענייני החברה הערבית בראשות ראש הממשלה, הוחלט לקדמו.

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי מגיע לשטח // משה בן שמחון

על פי הצעת החוק שאותה מגבשים בימים האחרונים בצוותא אנשי היועצת המשפטית לממשלה, המשרד לביטחון לאומי והמשטרה - למפכ"ל המשטרה תהיה סמכות לחתום על צווי הרחקה בעת הצורך לבכירי ארגוני הפשיעה בישראל. על פי החוק הנרקם, רק מפכ"ל המשטרה יוכל לחתום על צווים שכאלה, ואלה יובאו לאישור בפני שופט. ל"ישראל היום" נודע כי הצעת החוק תאפשר לא רק להרחיק את בכירי ארגוני הפשיעה מאזור פעילותם, אלא המפכ"ל אף יוכל להוציא צווי "איסור יצירת קשר" אשר יאסרו על בכירי ארגוני הפשע ליצור קשר עם חבריהם לפשע. במשטרה ובמשרד המשפטים סבורים כי החוק יהווה כלי אפקטיבי לשיבוש פעילותם של מחוללי הפשיעה.

הגדרת עצם יצירת הקשר בין העבריינים כעבירה, ולא רק יצירת קשר לשם ביצוע עבירה, תאפשר למשטרה לאכוף את החוק על הארגונים בקלות רבה יותר. על פי החוק, על המשטרה יהיה להגיש לשופט חומר מודיעיני שיתמוך בצורך להגביל את בכירי ארגוני הפשיעה. שופט מחוזי יוכל להטיל על ראשי ארגוני פשיעה יותר מעשרה סוגים של צווי הגבלה לתקופה ממושכת, דוגמת איסור יצירת קשר עם אנשים מסוימים, איסור יציאה מהארץ, איסור הימצאות באזורים מסוימים, ועוד על שולחן הדיונים - מעין מעצר בית שיחייב אותם לשהות במתחם מסוים ומבלי לצאת ממנו, וכל זאת על סמך מידע מודיעיני בלבד וברף הוכחה נמוך. על פי ההצעה, מי שיגיש את הבקשה להגבלה מנהלית יהיה קצין בדרגת ניצב ובהסכמת היועמ"שית. משמעותה של הפרת הצו תהיה עבירה פלילית שדינה מאסר ממושך.

בן גביר והמפכ"ל קובי שבתאי, צילום: קוקו

מאחר שמדובר בהצעת חוק תקדימית, צפויה להישמע ביקורת מטעם פרקליטים המייצגים משפחות פשע בשל העובדה כי לצורך הוצאת צו המגביל חירותו של אדם לא יידרש רף ראייתי מחמיר.

נוכח מעשי הרצח הרבים והביקורת שנשמעה, גם היועמ"שית תמכה בקידום הצעת החוק הזו לאחר שבחודשים האחרונים התנגדה בתוקף להצעת החוק הקודמת שהציע השר בן גביר למעצרים מנהליים בעבירות פליליות לבקשת המפכ"ל ובחתימת השר לביטחון לאומי, בדומה למעצרים מנהליים בעבירות לאומניות, שעליהם חותם שר הביטחון.

"לפגוע בצינור החמצן הכלכלי של ארגוני הפשיעה ולמוטט אותם": עשרות חברים בארגון פשיעה ערבי בצפון נעצרו // דוברות המשטרה

בן גביר אמר ל"ישראל היום": "לצד פתרונות לטווח הרחוק שעליהם אני עובד, חייבים פתרונות לטווח הקצר כדי לעצור את התופעות הקשות. לכן דרשתי את חוק המעצרים המנהליים. לצערי, היועמ"שית סירבה והחוק לא יעבור כמו שדרשתי. חשוב שיש נכונות להעביר את החוק הזה להגבלים מנהליים. אני מקווה שנגיע לנוסח מוסכם תוך זמן קצר. זהו צו השעה ואנחנו חייבים להעביר את החוק, כמו גם חוקים נוספים במהירות כדי להתמודד עם הפשיעה החמורה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר