הישג לישראל: נורבגיה סוגרת את הנציגות שלה ברמאללה

"משרד הנציגות של נורבגיה בפלשתין סגור עד להודעה חדשה כתוצאה מהחלטת ממשלת נתניהו לא להקל עוד על ייצוגה של מדינתנו ברשות הפלשתינית", נכתב בהודעה הנורבגית • ההחלטה מגיעה בעקבות החלטת שר החוץ כ"ץ לא לאפשר לדיפלומטים שלה לפעול מול הרשות הפלשתינית • שר החוץ הנורבגי, אספן בארת איידה, טען כי "החלטת ממשלת ישראל קיצונית ובלתי סבירה"

בעקבות החלטת שר החוץ ישראל כ"ץ (ארכיון). צילום: אורן בן חקון

משרד החוץ של נורבגיה הודיע בשבת על סגירת הנציגות הדיפלומטית שלו ברמאללה, בעקבות החלטת שר החוץ ישראל כ"ץ לא לאפשר לדיפלומטים שלה לפעול מול הרשות הפלשתינית.

"משרד הנציגות של נורבגיה בפלשתין סגור עד להודעה חדשה. כתוצאה מהחלטת ממשלת נתניהו לא להקל עוד על ייצוגה של נורבגיה ברשות הפלשתינית, יש לסגור את משרד הנציגות שלנו באל רם בפלשתין מהיום", נאמר בהודעה הנורבגית.

ח"כ עאידה תומא סלימאן: "בשעה טובה אירלנד, ספרד ונורבגיה הכירו במדינת פלשתינית. צעד מבורך" (22.05.24) // ערוץ הכנסת

יצוין כי את ההחלטה האוסרת על הדיפלומטים שפורמלית עובדים בישראל, לפעול ברש"פ קיבל שר החוץ ישראל כ"ץ , שהעניש את הנורבגים על הקו העוין שהם מגלים כלפי ישראל מתחילת המלחמה. בין הצעדים האנטי ישראליים: הכרה במדינה פלשתינית, הצטרפות לתביעה נגד ישראל ב-ICC והתבטאויות חמורות של בכירים נורבגים.

שר החוץ הנורבגי, אספן בארת איידה, טען כי "החלטת ממשלת נתניהו קיצונית ובלתי סבירה. החלטה זו שואפת לחבל לפלשתינים ולרשות הפלשתינית ולכל מי שמגן על החוק הבינלאומי, בפתרון שתי המדינות וזכותם הלגיטימית של הפלשתינים להגדרה עצמית". הוא הוסיף כי "תמיכת נורבגיה ברשות הפלשתינית ובעם הפלשתיני תימשך במלוא העוצמה".

נורבגיה מילאה תפקיד משמעותי ברקימת ההסכם בין ישראל לאש"ף כאשר אירחה באוסלו בקיץ 1993 את השיחות הסודיות שהובילו להסכם ההיסטורי בין הצדדים. מאז היה לה מעמד סמלי בתהליכים המדיניים הרבים שהיו בין הצדדים. עם זאת, בשנים האחרונות גילתה קו הולך ומקצין כלפי ישראל.

הפגנה למען פלשתין בנורבגיה (ארכיון), צילום: SOPA Images/LightRocket via Gett

בין היתר, נחשף בתחקיר "ישראל היום" כי "מועצת הפליטים הנורבגית" מגנה על בנייה בלתי חוקית המונית במרחב ירושלים. שר החוץ בארת איידה ממשיך עם זאת לומר כי "נורווגיה היא ידידה של ישראל ושל העם הישראלי. גינינו בחריפות את מתקפת הטרור של חמאס נגד ישראל ב-7 באוקטובר אשתקד. היה לנו ברור שיש לשחרר את בני הערובה לאלתר ושהפסקת אש דחופה מתמיד. משא ומתן חשוב על הפסקת אש ושחרור בני הערובה מתקיים בימים אלה בדוחא. הגיע הזמן להגיע להסכם הזה".

שר החוץ כ"ץ שהוביל את המהלך התקדימי אמר בתגובה כי ‏"מי שפועל נגדנו אנחנו נפעל נגדו. נוסיף לשמור על מעמדה וכבודה הלאומי של מדינת ישראל".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר