153 מדינות בעד, 10 התנגדו: האו"ם אישר החלטה נגד ישראל הקוראת להפסקת אש מיידית

ההצעה שנפלה במועצת הביטחון בעקבות הווטו האמריקני עלתה להצבעה בעצרת הכללית • במהלך נאומו, הניף שגריר ישראל באו"ם שלט עם מספר טלפון של לשכת חמאס בעזה • 153 מדינות הצביעו בעד מול 10 שהתנגדו ו-23 שנמנעו • למרות זאת - נראה שלצעד זה אין משמעויות מעשיות

ההצבעה באו"ם בעד הפסקת אש כללית בעזה. צילום: ללא

לאחר הווטו האמריקני במועצת הביטחון: העצרת הכללית של האו"ם דנה היום (שלישי) בהצעה של מצרים לקרוא לעצירת את המלחמה בעזה. ההחלטה, שאינה כוללת גינוי לחמאס, עברה ברוב מוחץ של 153. רק 10 מדינות התנגדו ו-23 מדינות נמנעו מהצבעה. רשימת המדינות שהצביעו נגד כוללת את ארה"ב, ישראל, צ'כיה, מיקרונזיה, פרגוואי, פפואה גינאה החדשה, ליבריה, נאורו, גוואטמלה ואוסטריה.

לוח ההצבעה לפי החלוקה למדינות, צילום: ללא

בדיון בעצרת הכללית של האו"ם על החלטה שקוראת להפסקת אש הומניטארית מיידיית בעזה, הציג שגריר ישראל גלעד ארדן את מספר הטלפון של לשכתו של מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר והציע למדינות החברות באו"ם להתקשר לסינוואר ולדרוש הפסקת אש.

גלעד ארדן בא"ום, הלילה, צילום: ללא

ארדן נאם בפני העצרת הכללית של הארגון, בדיון שמתקיים לקראת ההצבעה על ההחלטה להפסקת אש בלחימה ברצועת עזה, ואמר: "מה קורה כאן? הגוף הזה איבד כל בדל מהמצפן המוסרי שלו. שוב אנחנו מוצאים את עצמנו מצביעים על החלטה צבועה, שלא מזכירה כלל את הפשעים שביצע חמאס נגד האנושות - פלישה לישראל, רצח ואונס של אזרחים חפים מפשע".

"מה שאנחנו רואים בעזה זה טבח באזרחים"

להחלטה הקודמת הוגשו שני תיקונים. האחד תיקון מצד ארה"ב שהוסיף גינוי לחמאס על הטבח והחטיפות. תיקון שני שהגישה אוסטריה הוסיף הבהרה שהחטופים מוחזקים בידי חמאס.

בכל מקרה, רוב של מאה מדינות צפוי לתמוך בהצהרה הקוראת לעצירת המלחמה בעזה. עם זאת, הפעם, בניגוד להחלטה של מועצת הביטחון, אין להצהרה כל אפקט השפעתי אלא הצהרתי בלבד.

שגרירת איחוד האמירויות באו"ם, לאנה נוסייבה, אמרה ל"וול סטריט ג'ורנל": ״המסר הולך להיות מאוד ברור - אנחנו צריכים לראות את תוכנית פתרון שתי המדינות בת קיימא, מפת דרכים רצינית, לפני שנדבר על היום שאחרי ובנייה מחדש של התשתית של עזה".

נשיא העצרת הכללית של האו"ם, דניס פרנסיס, צילום: צילום מסך

שגריר ישראל באו״ם, גלעד ארדן, צפוי לשאת נאום תקיף ביותר ויאמר לעצרת הכללית לפנות ליחיא סינוואר בעניין הפסקת האש כיוון שהחמאס הוא זה שהפר את הפסקות האש שהיו. השגריר ארדן יעמוד בנאומו על כך שישראל לא תעצור עד להשמדת החמאס וידגיש כי הפסקת אש תתכן רק כאשר חמאס ייכנעו ויסגירו את עצמם ויחזירו את כל החטופים.

נשיא העצרת הכללית, דיוויד פרנסיס אמר בין היתר: "מה שאנו רואים זה טבח באזרחים, שבירת המערכות האזרחיות, חוסר כבוד לחוק הבינ״ל. גם למלחמה יש כללים, עשרות אלפים נהרגו, 70% מהם נשים וילדים, מאות אלפי עקורים, ואין מקום בטוח ללכת אליו".

"מחוייבים לכל המאמצים להפסיק את שפיכת הדמים"

"אחריותינו להביא להפסקת הסבל האנושי, של אלו שאינם אינם לוחמים. כמה חיים עוד יאבדו עד שנעשה משהו. לא נותר זמן. איננו יכולים להמשיך ככה בלי האפשרות והסיכוי לפיתרון משמעותי. כנשיא העצרת אני מחוייב לכל המאמצים להפסיק את שפיכת הדמים, בפורום בדוחא דרשתי שלום לכל, בשם האנושות, הפסיקו את האלימות הזו עכשיו".

נציגת ארה"ב באו"ם, צילום: צילום מסך

הנציג המצרי דיבר ואמר כי "ההחלטה שאנו מגישים היום מאוד פשוטה, ברורה, ומפורשת, כוללת רק ארבע פסקאות לביצוע, היישום לא קרה על ידי הקהילה הבינ״ל במשך חודשיים, וזה למרות שהמצב בעזה טרגי, הם נתונים להתקפות ישראל כנגד אזרחים בעזה, זה הוביל לסבל נוראי".

"המזכ״ל בפעם הראשונה הפעיל את סעיף 99, לקרוא ספיציפית להחלטה בה אנו דנים, כי האלימות של ישראל הרסה את מערכת הבריאות, אי אפשר לספק עזרה הומניטרית ולכן מזכ״ל אונר״א שלח לנשיא העצרת מכתב כדי להסביר על המצב בעזה וההשפעה של המצב על הצוות של אונר״א". 

"לישראל אין זכות להגן על עצמה"

"מאמצי מיעוט של מדינות כנגד הפסקת אש באמצעות תירוצים כמו יש לישראל זכות להגן על עצמה. זה לא זכות שיש לישראל, היא כובשת, אין לה זכות כזאת, היא חייבת לעמוד בכללי החוק הבינ״ל, להגן על אזרחים, נשים וילדים, זה סימן של מוסר כפול. 
קורא לכולם לתמוך כדי למנוע מוסר כפול".

הנציג המצרי באו"ם, צילום: צילום מסך

"לא דיברו איתנו על התיקונים, אנחנו דורשים לא להצביע בעדם. למה אנו מחכים? למה מחכים כדי לעצור את מכונת ההרג? האם אפשר להמתין כשמספר האזרחים שנהרגו 18,000, ילד מת כל עשר דקות. 49 אלף פצועים. אני מדבר אל המצפון שלכם. הדחיפות של ההחלטה".

נציג אוסטריה אמר: "מודאגת מהתקפות חמאס הנוראיות על ישראל ב7 באוקטובר, דורשים הגנה על כל האזרחים, כל מוות הוא מיותר. הגדלנו את התרומה שלנו לארגונים הומניטריים, המצב הנוכחי החל עקב התקפת חמאס ב-7 באוקטובר, לישראל יש זכות להגן על אזרחיה בהתאם לחוק הבינ״ל".

"האשמה על שני הצדדים, אך בעיקר על ישראל"

עוד אמר: "נתמוך בתיקון של ארה״ב. מכירים במאמצי הקבוצה הערבית ביחס לטקסט הקודם, קורא לשחרור החטופים, אבל ההחלטה לא דורשת הגנה על ישראל ולא מציינת את חמאס בשמו".

הנציג האוסטרי באו"ם, צילום: צילום מסך

"החטופים בעזה נחטפו לשם על ידי חמאס ואי אפשר להתעלם מכך. מסיבה זו הצגנו תיקון קצר שמבוסס על שפה מוסכמת מהחלטת מועביט. מנובמבר השנה, שקוראת לשחרור כל החטופים ודורשת גישה הומניטרית. גם לעצרת צריך להיות אומץ לכלול התייחסות מפורשת לחמאס. נימנע על ההחלטה אם התיקון יאומץ".

הנציג של פקיסטן באו"ם אמר: "כשאתה מונע מאנשים כבוד, חירות, כולא אותם בכלא פתוח, הם מתחילים לכעוס. את האשמה יש לשים על שני הצדדים אך בעיקר על ישראל".

"שמי עזה מלאים בעשן, הפצצות, טילים, ישראלים הפילה 25 אלף טון על עזה, שווה ערך להפצצת האטום על הירושימה ונגסקי, מטרתה לא רק להשמיד את חמאס אלא למחוק את העם הפלסטיני ואת כל הרעיון של פלסטין. זה העתק של המלחמה הגזענית של קולוניאליזם בעבר. אם רק חמאס יגונה ולא ישראל, זו תהיה הצדקה לישראל להמשיך בשלטון המוות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר