נשיא האקדמיה הלאומית: "החלטה מבישה של שר החינוך, משתלט בצורה כוחנית"

בערב חגיגי לציון התוכנית לתמיכה במחקר מצוין פרופ' דוד הראל תקף את הממשלה ושר החינוך בפרט • הראל תקף על ההחלטה לקטוע את שירותו של פרופ' מקורי כיו"ר ות"ת" - הוועדה לתכנון ולתקצוב שאחראית על חלוקת תקציב המדינה המוקדש להשכלה גבוהה לאוניברסיטאות ולמכללות • "החלטתו המבישה של שר החינוך שלנו, שאולי מן הראוי לקרוא לו שר החינוך מחדש" • "פועלם השערורייתי של חברים אחרים בממשלה הנוכחית"

שר החינוך יואב קיש בדיון על החלת הרציפות בחוק הגיוס. צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת

התקפה חריפה על הממשלה ועל שר החינוך מצד אחד ממנהיגי המחקר המדעי והאקדמי בישראל. בדברי פתיחה שנשא אמש נשיא האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים, פרופ' דוד הראל, בערב חגיגי לציון התוכנית לתמיכה במחקר מצוין, תקף החוקר בצורה חריפה את שר החינוך יואב קיש.

פרופ' הראל קרא לו 'שר החינוך מחדש' והגדיר את פעולותיו ככוחניות. "אי אפשר שלא לזעום ולהזדעזע ממה שנודע לנו רק הבוקר: החלטתו המבישה של שר החינוך שלנו, שאולי מן הראוי לקרוא לו שר החינוך מחדש, לקטוע בעודו באיבו את שירותו של פרופ' מקורי כיו"ר ות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב שאחראית על חלוקת תקציב המדינה המוקדש להשכלה גבוהה לאוניברסיטאות ולמכללות). בעגה הרשמית השר החליט פשוט "לא לחדש לו את המינוי" לקדנציה שנייה, דבר שמקובל מימים ימימה".

פרופסור דוד הראל, נשיא האקדמיה למדעים, צילום: האקדמיה הלאומית למדעים

פרופ' הראל הוסיף ושאל "מדוע "לשחרר" איש כל כך מצוין כעת? התשובה הברורה היא הרצון בשליטה כוחנית מוחלטת, כדי כופף את המערכת על פי רצון השלטון. אי אפשר לנסח תשובה זו טוב יותר מניסוחה המבריק של חברה נוספת בממשלתנו, שנאמרה בהקשר אחר: "מה שווה הות"ת אם אנו לא שולטים בו?" אמר.

עוד אמר נשיא האקדמיה כי "הייתי יכול לשיר כאן שירי הלל לפועלם השערורייתי של חברים אחרים בממשלה הנוכחית. אך אם נישאר לרגע בשר החינוך, הרי שחייבים להזכיר את ניסיון ההשתלטות העוינת על הספרייה הלאומית סמוך אחרי כניסתו לתפקיד. זו אותה פנינה מפעימה של הרוח והתרבות של העם היהודי וגם של המיעוטים הגרים כאן. גם את הספרייה הלאומית, כמו את המדע וההשכלה הגבוהה, חייבים לשמור מכל משמר, ולתמוך בהם ציבורית וכספית, באופן נחרץ ומתמיד.

פרופ' הראל הוסיף לתקוף את הממשלה על "ההפיכה המשטרית שממשיכה במלוא העוצמה, ניסיונות ההשתלטות על המדע, האקדמיה, התרבות והחינוך, שגם הם בעיצומם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר