לא אנשי שוליים ו"ישראלים על מלא": הפרופילים של המרגלים בשירות איראן

ד"ר בני סבתי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS): "לפי המקרים האחרונים לא מדובר באנשי שוליים" • דביר קריב, איש שב"כ לשעבר: "האיראנים מזהים סדק, מחפשים את החולשה של בן אדם" • עוד אומר קריב כי אחרי חיסול הנייה האיראנים פגיעים: "הם מאיצים תהליכים כדי להשיג מידע והרבה פעמים זה מוביל לטעויות"

המתקפה האיראנית. צילום: רויטרס

בחודשים האחרונים נחשפו מספר פרשיות ריגול חמורות, המצביעות על מאמץ מוגבר מצד איראן לגייס סוכנים בתוך ישראל. בפרשייה האחרונה, שנחשפה היום (שני) נעצרו שבעה חשודים יהודים מחיפה והצפון, כולל חייל עריק ושני נערים. הם גויסו דרך הרשתות החברתיות וביצעו משימות עבור סוכנים איראניים במשך יותר משנתיים.

המונים בטקס האשכבה של הנייה בטהרן

ד"ר בני סבתי, חוקר איראן במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), מנתח את הפרופיל של המגויסיים: "לפי המקרים האחרונים לא מדובר באנשי שוליים, אלא אנשים שלא קיבלו על עצמם את המרות של מדינת ישראל באופן מלא".

דביר קריב, איש שב"כ לשעבר, משרטט את הפרופיל של המרגל הפוטנציאלי כיום כאדם עם בעיות כלכליות, בעוד הלאומיות שלו לא קבועה וניתן לשלם לו כסף כדי שיעשה מעשה פוליטי כמו לסכסך בין ימין לשמאל.

לצד זאת, קריב מדגיש כי לא מדובר בגיוס שמתרחש בין ליל. "האיראנים מזהים סדק, מחפשים את החולשה של בן אדם, איזו אי שביעות רצון של בן אדם, לדוגמה מישהו שלא נתנו לו דרגה".

בכירי חמאס ליד ארונו של איסמעיל הנייה בטהרן, צילום: ללא

עוד הוא מוסיף שהאיראנים כרגע מאוד פגיעים. "הם נפגעו מאיתנו ברגע שחיסלנו את הנייה על האדמה שלהם, בתוך מבנה של משמרות המהפכה והם צריכים לנקום. אולם לאיראנים יש סבלנות וזמן, הם מגישים את הנקמה הקרה - והם בסוף ינקמו", אומר קריב.

עוד הוא מוסיף: "לאחרונה יש הצטברות של מקרים, יכול להיות שהם מאיצים חלק מהתהליכים, כי הם צריכים להשיג מידע בזמן מלחמה ובתהליך אתה גם הרבה פעמים עושה טעויות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר