"מכה היסטורית״: חמאס החזיק בתוכנית פעולה רחבה יותר שכוללת הגעה עד לעומק ישראל, במטרה להוביל למלחמה אזורית

הדיווח של ה"וושינגטון פוסט" מתבסס על ממצאים שנמצאו על גופם של מחבלי חמאס, ביניהם מפות, פתקים וכלי נשק, לצד עדויות של גורמי מודיעין במזרח התיכון ובמדינות מערביות • חמאס היה ערוך ״לאבדות כבדות״ כדי להתחיל גל חדש של התנגדות פלשתינית באזור ולמנוע נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב נוספות • בנוסף, הקפיד על שיטות הטעיה שימנעו מקהילת המודיעין הישראלית לעלות על תוכנית הטבח שלו

חטיפה של חייל ישראלי לעזה ב-7 באוקטובר. צילום: ללא

הוושינגטון פוסט מדווח היום (ראשון) כי חמאס החזיק בתוכנית פעולה רחבה יותר שכוללת הגעה עד לעומק ישראל, במטרה להוביל למלחמה אזורית ו״למכה היסטורית״ נגד ישראל. הדיווח מתבסס על ממצאים שנמצאו על גופם של מחבלי חמאס, ביניהם מפות, פתקים וכלי נשק, לצד עדויות של גורמי מודיעין במזרח התיכון ובמדינות מערביות.

תושבים פלשתינים בעזה רצים "לראות את החיילים שהביאו לעזה" ב-7 באוקטובר // רשתות ערביות

הממצאים שהתגלו חושפים את שיטות העבודה של חמאס כדי להונות את קהילת המודיעין הישראלית ולסכל את התגובה הראשונית של צה״ל לעצור את המתקפה. מעדויות של אנשי מודיעין עולה כי המחבלים נשאו מזון, תחמושת וציוד למספר ימים, בתקווה שיסייעו להם להגיע לעומק ישראל, כולל לערים גדולות ומרכזיות יותר. ממפה שנמצאה על חלק מהמחבלים, עולה כי הייתה כוונה להגיע עד לאזור יהודה ושומרון, במה שיכל להיות ״ניצחון תעמולה אדיר - מכה סמלית לא רק נגד ישראל, אלא גם נגד הרשות הפלסטינית״, לדבר פקיד אמריקאי שמכיר את החומר המודיעני ושהתראיין ל׳פוסט׳ בעילום שם.

באסם נעים, בכיר חמאס, התראיין בשישי האחרון ואמר כי ארגון הטרור ציפה לתגובה עוצמתית מצד ישראל. לדברי נעים, המתקפה באה בין היתר בעקבות ״התקפות של מתנחלים נגד פלשתינים בגדה המערבית, והסתערותם על מסגד אל-אקצא״. עוד הוא הוסיף: "ידענו שתהיה תגובה אלימה, אבל לא בחרנו בדרך הזו בידיעה שיש לנו אפשרויות נוספות. לא היו כאלה״.

גורמי מודיעין בהווה ובעבר שהתראיינו לכתבה אמרו כי חמאס היה ערוך ״לאבדות כבדות״ כדי להתחיל גל חדש של התנגדות פלשתינית באזור ולמנוע נורמליזציה בין ישראל למדינות ערב נוספות. לדברי גורם צבאי ישראלי, בכירי חמאס ״ידעו מה יקרה ביום של אחרי. הם רצו להיזכר בהיסטוריה של הג׳יאהד על חשבון חיים רבים של תושבי עזה״.

בדרך לנורמליזציה? יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמן, צילום: רויטרס

ההכנות למתקפה כללו אימונים רבים מעל ומתחת לפני הקרקע, עם ציוד צבאי משוכלל ופעולות שדימו את התקיפה בתוך ישראל. פעילי החמאס בחרו בקפידה את האזורים בהם יתקפו בישראל, כך לדברי גורמי מודיעין במערב ובמזרח התיכון. חמאס פרס רשת של רחפנים ״זולים״ שיוכלו להעביר מודיעין על ערים בישראל ומתקנים צבאיים צמודי גדר, לצד מודיעין שהגיע מעזתים שנכנסו לישראל לצורך עבודה והעבירו מידע על אזורים חקלאיים ויישובים סמוכי גדר, חמאס לקח מידע גם מאתרים בהם פורסמו צילומי נדל״ן של הקיבוצים השונים ואת פריסת הבניינים והבתים באזור.

עלי סופאן, עובד לשעבר ב-FBI, אמר כי ״המודיעין של חמאס היה טוב מכל מה שהאיראנים יכלו לתת להם. חמאס אסף מודיעין במשך 16 שנה״. תוכנית המתקפה הועברה למספר מצומצם מאוד של בכירים בארגון הטרור, ופרטים רבים ממנה מודרו מפעילים, כולל מההנהגה הפוליטית ובכירים בתנועה. לטענת הדיווח, גם אנשי משמרות המהפכה בטהרן, ובכירי חיזבאללה בלבנון, לא ידעו על התוכנית, מחשש לדליפתה. בתוך כך, חמאס הקפיד על שיטות הטעיה שימנעו מקהילת המודיעין הישראלית לעלות על תוכנית הטבח שלו.

הקפיד לשדר מסרים ״פרגמטיים״ כדי לחזק את התפיסה כי ״חמאס לא מעוניין במלחמות״. סינוואר, צילום: אי.אף.פי

יחיא סינוואר, אדריכל הטבח, ששולט בעברית ומכיר את התקשורת הישראלית, הקפיד לשדר מסרים ״פרגמטיים״ כדי לחזק את התפיסה בישראל לפיה ״חמאס לא מעוניין במלחמות״. חמאס נמנע מלהתערב צבאית בעימות בין ישראל לג׳יאהד האיסלאמי בשנה שעברה, כדי לחזק את התפיסה הזו, ואף עלו דיווחים כי פקידי חמאס העבירו מודיעין לישראל על פעילות הג׳יאהד ברצועה כדי לחזק את הרושם שהם משתפים פעולה למניעת הסלמה.

עמוס ידלין, ראש אמ״ן לשעבר, התראיין ל׳פוסט׳ ואמר כי ״ישראל אמרה לעצמה כל הזמן שניתן להרתיעה את חמאס. אבל הוליכו אותה שולל״. המרואיינים בכתבה אמרו כי לא היה ברור אם מחבלי חמאס חשבו כי יצליחו להגיע עד לאזור יהודה ושומרון, אלא בעיקר קיוו לקחת בני ערובה כדי לשחרר אסירים ביטחוניים.

מטה משפחות החטופים, ת"א, צילום: AFP

ריטה כץ, מנכ״לית ארגון פרטי החוקר את האידיואולגיות וערוצי התקשורת של ארגונים קיצוניים, אמרה בכתבה כי ״חמאס ידע שישראל תפגע בו בעוצמה אבל הוא רואה במתקפה של ה-7 באוקטובר כניצחון שאפשר את מיקוד תשומת הלב העולמית בסכסוך הפלשתיני״. היא מוסיפה ומדגישה כי ״זו הפעם הראשונה שחמאס מקבל בולטות בקנה מידה בינלאומי״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר