אילת (ארכיון). צילום: יהודה בן יתח

"מנציחים הזנחה": באילת מתריעים ממחסור בשירותי הבריאות בעיר

במכתב בהול ששלח ראש העיר לשרים בוסו וסמוטריץ' הזהיר: "תושבי אילת משלמים את מחיר הפקרת בריאותם" • "המלחמה חידדה את המצוקה הגדולה של שירותי הבריאות אצלנו, ואוי לנו חלילה מאירוע רב נפגעים"

[object Object]

ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, שלח שלשום מכתב בהול לשר הבריאות אוריאל בוסו ולשר האוצר בצלאל סמוטריץ': "נדהמתי והצטערתי לגלות כי העיר אילת, שערה הדרומי של המדינה, נעדרת מטיוטת חוק ההסדרים 2025 בפרק העוסק בייעול כוח האדם הרפואי במערכת הבריאות וההתמודדות עם המחסור הצפוי, בדגש על הפריפריה. הייתכן כי אזור הערבה ואילת, העיר הפריפריאלית ביותר במדינת ישראל, מודר בבוטות מתוכניות המדינה להתמודדות עם מצוקת הרופאים ושירותי הרפואה עד לשנת 2030?

שר האוצר סמוטריץ' וראש עיריית אילת אלי לנקרי, צילום: אורן בן חקון

"הייתכן כי חבל ארץ שלם, המשרת 80 אלף תושבים, ו־2.8 מיליון ישראלים נופשים בו בשנה, ממשיך לסבול מהזנחה רבת שנים, אף כי מצוקתו - הכוללת מחסור אדיר בכוח אדם ובשירותים רפואיים בסיסיים - מוכרת לכל ואינה מוטלת בספק? האם מבקשים להנציח מצב של הזנחה רבת שנים?".

המכתב יוצא הדופן, המתפרסם כאן לראשונה, נשלח בהמשך לשורה של חשיפות ב"ישראל היום" על האפליה הקיצונית של שירותי הבריאות והרפואה באילת, על המחסור הקיצוני ברופאים ובשירותי בריאות חיוניים שלא דומה לשום אזור אחר בארץ, ועל התנגדות המועצה להשכלה גבוהה להקמת פקולטה בינלאומית לרפואה באילת.

לנקרי כתב עוד כי "המלחמה האחרונה, שבה הפכה אילת גם לעיר המקלט הגדולה ביותר כשהיא מכפילה את מספר תושביה וגם לחזית חדשה מול האיום החות'י, חידדה עוד יותר את המצוקה הגדולה בעיר של שירותי הבריאות, ואוי לנו חלילה מאירוע רב נפגעים בעיר.

"אני חש אכזבה גדולה וחוסר אונים לנוכח האטימות והאדישות, ולבחירה להמשיך להנציח ולהפקיר את שירותי הבריאות והרפואה בעיר אילת, חרף המחיר הכלכלי והבריאותי הכואב שמשלמים התושבים".

לנקרי ממשיך וכתב לשרים "כידוע לכם השרים, אנו מקדמים תוכנית להקמת פקולטה בינלאומית לרפואה באילת בשיתוף מכללת 'מדיקל דוקטור', קופת חולים כללית ובתקווה גם אוניברסיטת בן־גוריון. מדובר בתוכנית אסטרטגית, שקולה, מושכלת ופורצת דרך, שתיתן מענים למספר אתגרים ותשנה מהיסוד את המצב העגום שלנו בתחום שירותי הבריאות.

גזיר עיתון, צילום: ללא קרדיט

"ואולם, לצערי, אנו עדיין נתקלים בקשיים מול המועצה להשכלה גבוהה למרות תמיכה בלתי מסוייגת של גורמי המקצוע ולמרות תמיכת שר החינוך, אך אני מאמין ומשוכנע כי אין מנוס מהקמת הפקולטה לרפואה באילת על מנת להתמודד עם האתגר הגדול הזה.

"אני פונה אליכם ומבקש לאמץ את התוכנית עקרונית ולהוסיפה לחוק ההסדרים ולהביא בכך מזור לאילת. על ממשלת ישראל לעשות את שקודמותיה נמנעו ממנו ולהביא לשינוי מתבקש ולתיקון עיוות היסטורי. אל תשאירו את אילת מאחור ואת תושביה להמשיך לשלם את מחיר ההפקרה בבריאותם".

בעיה מתמשכת

כפי שנחשף ב"ישראל היום", בשנים האחרונות חזרו והתריעו תושבי אילת וראש העירייה לנקרי על ההזנחה הקשה, הכרונית והמתמשכת, של שירותי הרפואה והבריאות באילת, וכי על פי הנתונים של יוסטפל, כללית ומשרד הבריאות עולה כי בבית החולים יש מעט מאוד מומחים בתחומי הרפואה הבסיסיים ומחסור כרוני מתמשך מזה שנים רבות ברופאים מומחים ומנוסים בתחומים חיוניים, כולל הרפואה הדחופה בחדר המיון, רפואת הילדים, כירורגיה כללית, קרדיולוגיה, נוירולוגיה ורפואת נשים. בנוסף, יש מעט מאוד רופאים מתמחים ביוסטפל, וזאת בניגוד למרבית בתי החולים בארץ.

בית חולים יוספטל, אילת, צילום: יהודה בן יתח

בתוך כך, בשבוע שעבר ערך מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב ביקור באילת, קיים פגישה ארוכה עם ראש העירייה וערך סיור בבית החולים יוספטל. בביקור העלה לנקרי את כל הבעיות הקשות והאתגרים של מערכת הבריאות באילת.

"נוספו שירותים"

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "המשרד רואה חשיבות רבה בחיזוק הרפואה באילת, וביתר שאת נוכח האתגרים של המלחמה הנוכחית. מנכ"ל המשרד וצוות בכיר מהמשרד ביקרו באילת וקיימו ישיבות עבודה עם ראש העירייה ואנשי מערכת הבריאות בעיר. בתקופה האחרונה נוספו שירותי בריאות רבים לעיר, ובתקופה הקרובה ייפתחו שירותים נוספים".

עוד נמסר ממשרד הבריאות כי "הנושאים שעלו במכתבו של ראש העירייה נידונו לעומק בפגישה עימו, ומשרד הבריאות רואה חשיבות גדולה בכך שבית החולים יוסטפל יתבסס וכוח האדם הרפואי בו יגדל באופן משמעותי. לצורך כך הוקמה הוועדה בראשותו של המשנה למנכ"ל, ד"ר ספי מנדלוביץ'. עם הגידול בית החולים יוכל להפוך לשדה קליני משמעותי ולתת שירות של הכשרת סטודנטים בארץ, ובכך יהפוך למוקד רפואי מרכזי.

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה: "פניית ראש העיר אינה ברורה. חוק ההסדרים לא קשור לתוכניות ספציפיות לאילת. החל מהארכות מתווי הפיצויים לאורך חןדשי המלחמה, דרך העברת החלטת ממשלה מיוחדת לעיר אילת בסכום של 50 מיליון שקלים, ומענקים למלונות בעיר, ועד סבסוד טיסות לתושבי אילת ב-99 שקלים לראשונה. דלתו של שר האוצר פתוחה תמיד לראש העיר, עם או בלי קשר למכתבים לתקשורת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו