האם כדאי להימנע מקפה? מתברר שהתשובות הן בגנטיקה

מחקר חדש מחזק את הסברה לפיה לנטיות הגנטיות שלנו, יש תפקיד משמעותי בעיצוב הרגלי שתיית הקפה • עוד נבדק הקשר בין צריכת המשקה לבעיות רפואיות שונות • חוקר מוביל: "תכונות שאנחנו יורשים, משפיעות על הכמות שאנחנו צפויים לצרוך"

איך אתם אוהבים לשתות קפה?. צילום: GettyImages

בכל הקשור לקפה, נראה שהעולם מחולק לשתי קבוצות: המכורים - אלה שהדם שלהם מורכב מפולים במקום מטסיות, והנמנעים - אלה שלא מסוגלים להבין אפילו מה כל כך מושך במשקה הזה. קפה גורם לאנשים להתמכר, להוציא סכומי עתק על מכונות ותרכובות, הכל בניסיון לייצר את הכוס המושלמת.

כעת מתחזקת הסברה לפיה הבחירה אם לאהוב קפה או לא, היא הרבה מעבר לרצון או לחץ סביבתי. ממחקר חדש עולה שלנטיות הגנטיות שלנו, יש תפקיד משמעותי בעיצוב הרגלי צריכת הקפה שלנו. בפועל, משמעות הדבר היא שנטיית אדם להעדיף סוגי קפה מסוימים, כגון אספרסו כפול או קפה שחור, עשויה להיות מושפעת בחלקה מתכונות גנטיות תורשתיות מולדות.

שחור, חלוט או קפוצ'ינו?,

במחקר הארוך והמעמיק שבוצע לאחרונה בנושא ופורסם החודש (יוני) בכתב העת המדעי Neuropsychopharmacology, שיתפו פעולה חוקרים מבית הספר לרפואה ורפואת שיניים "שוליך" בקנדה ומאוניברסיטת קליפורניה סן דייגו בארצות הברית. במסגרת המחקר החוקרים צללו למאגרי מידע עצומים מחברת הביוטכנולוגיה 23 andme האמריקאית, שמעניקה שירותי גנומיקה אישית, ומהחברה הבריטית - UK Biobank. זאת במטרה לחשוף את הקשר בין הגנים שלנו לבין תשוקות הקפאין שלנו. במסגרת המחקר ההשוואתי נדגמו גם 130,153 משתתפים מארצות הברית ו-334,649 משתתפים תושבי בריטניה. התוצאות היו מעורבות, אך אכן איששו את היפותזת המחקר ההתחלתית: צריכת הקפה שלנו אכן מושפעת גם מהגנטיקה.

"הייתה לנו סיבה טובה לחשוד ממחקרים קודמים כי קיימים גנים שמשפיעים על כמות הקפה שאדם צורך", ציין ד"ר אברהם פאלמר, פרופסור בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת קליפורניה בסן דייגו וחוקר מוביל במחקר. "במילים אחרות", כך הסביר, "תכונות גנטיות מסוימות שאנחנו יורשים מההורים, משפיעות על כמות הקפה שאנחנו צפויים לצרוך", אמר.

כמה קפה אתם שותים ביום?,

היילי ת'ורפ, החוקרת הראשית במחקר ופוסט דוקטורנטית ב"שוליך", הוסיפה: "השתמשנו בנתונים האלה כדי לזהות אזורים בגנום הקשורים לשאלה, האם מישהו נוטה לצרוך יותר או פחות קפה".

התוצאות, כאמור, העידו שיש השפעה גנטית על צריכת קפה. במילים אחרות, הווריאנטים הגנטיים המסוימים שאדם מקבל בתורשה מהוריו אכן משפיעים על כמות הקפה שהוא צפוי לצרוך.

ומה בנוגע להשלכות הרפואיות?

המסקנות בנוגע להשפעות הבריאותיות של הקפה לא היו חד משמעיות. תוצאות המחקר אישרו אסוציאציות גנטיות חיוביות עקביות בין צריכת קפה והשמנת יתר או שימוש בחומרים ממכרים בשתי האוכלוסיות. "יחד עם זאת, זה לא אומר שמישהו ששותה קפה, משתמש גם בחומרים ממכרים או מפתח השמנת יתר, אלא שהנטייה הגנטית לצריכת קפה קשורה בדרך כלשהי לתכונות אלו", הסבירה ת'ורפ.

לא בהכרח צריכת קפה תגרום להשמנה, צילום: איתיאל ציון

הממצאים הפכו למורכבים יותר כאשר החוקרים ביקשו לבחון גם מצבים פסיכיאטריים. "אם בוחנים את הגנטיקה של חרדה, למשל, או של הפרעה דו קוטבית ודיכאון", הוסיפה ופירטה ת'ורפ, "בסט הנתונים האמריקאי, יש לאלו נטייה להיות מתואמים עם הגנטיקה של צריכת קפה, ואילו בסט הנתונים של הקבוצה הבריטית עולה דפוס הפוך, וזה לא מה שציפינו", הודתה. היא הוסיפה: "למרות שהמחקר מוסיף לספרות הקיימת ועוזר להבין טוב יותר כיצד קפה עשוי להשפיע על בריאות האדם, יש צורך בעבודה נוספת כדי להבין את הקשר בין קפה לגנטיקה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר