קטיף דובדבנים בעין זיוון, רמת הגולן. צילום: תיירות עין זיוון

הפרי הנחשק: הישראלים שמייצרים אלכוהול מדובדבנים

הדובדבן הוא לא רק אחד הפירות הפופולריים בארץ, הוא גם חומר גלם נהדר למשקאות אלכוהוליים • מכיוון שהוא נפוץ באירופה יותר מאשר בישראל, רוב המוצרים מגיעים משם, אבל יש גם כמה חקלאים שאין בכוונתם לוותר על ייצור מקומי

לא ברור מה גרם לדובדבן להיות ככל הנראה הפרי הכי נחשק בישראל - מראהו המצודד וממדיו הקטנים, צבעו העז, מתיקותו והפציחות שלו, ואולי השילוב של כולם ביחד. כך או כך - כמעט אין אחד שלא אוהב דובדבנים. הפרי הקטנטן והמתוק הזה זוכה לפופולריות עצומה לא רק בישראל, אלא בכל העולם, אך לא בכל שנה העצים מצליחים להניב כמויות פרי זהות.

כדי שיהיה יבול רב, מסבירים המומחים, העצים זקוקים בין היתר למנות רבות של קור בחורף, ודווקא המצרך הזה לא תמיד זמין בישראל. אך השנה, ולהפתעת המגדלים, המטעים דווקא מלאים פרי.

ילדה במטע דובדבן בגוש עציון // צילום: תיירות גוש עציון


מוטי בנדל, שאחראי על ענף מטעי הדובדבנים של קיבוץ כפר עציון, מספר כי אף על פי שהחורף החולף לא היה קר באופן יוצא מן הכלל - השנה היבול על העצים רב מאוד, בערך פי שלושה יותר מאשר בשנה שעברה, אולי כפיצוי של העצים על עוגמת הנפש דאשתקד.

הקיבוץ עצמו מטפח כ-150 דונם של דובדבנים, כשני שלישים מכלל שטחי הדובדבנים בגוש עציון. בנדל מספר בגאווה שבמבחני טעימה מקצועיים, הדובדבנים מהגוש הצטיינו בפרמטרים של מתיקות ועסיסיות, וגברו על התנובה של רמת הגולן והגליל, אף שמבחינת הגודל - פעמים רבות הפרי שמגיע מהצפון גדול יותר. זה נובע בעיקר מהפרשי הזמן שבין הפריחה לקטיף. "ברמת הגולן ההפרש גדול יותר, וכך יש לפרי זמן לגדול. יש גם כל מיני טיפולים הורמונליים שאנחנו נמנעים מהם", הוא מגלה טפח מסודות הענף.

ילד במטע דובדבן בגוש עציון, צילום: תיירות גוש עציון

כדי לגלות עוד קצת על הענף המרתק, אתם יכולים להגיע למטעי הדובדבנים - בגוש עציון, ביער יתיר, בגליל או ברמת הגולן - ולקטוף בעצמכם מהעץ ישר אל הפה.

בכפר עציון, למשל, עונת הקטיף העצמי קצרה מאוד, כחודש פלוס, והשנה היא נפתחה ב-19 במאי. ניתן להגיע למטעי הקיבוץ (ממש בכניסה לחטמ"ר) בימות החול החל מהשעה 14:00, ללא תיאום מראש, ובמחיר הכניסה (35 שקלים לאדם מגיל 3 ומעלה), לקטוף ולזלול דובדבנים ללא הגבלה. אם תרצו גם לקחת הביתה - זה יעלה לכם לפי משקל. בימי שישי מובטח גם הפנינג משמח לכל המשפחה (בישולי שדה ופינות יצירה לילדים, פינות זולה ופיקניק, ערסלים, בריכות שכשוך לילדים ועוד - כל הפרטים באתר תיירות גוש עציון). שווה!

הנחשק בישראל. דובדבנים (אילוסטרציה), צילום: איתיאל ציון

האמת היא שמכיוון שהם כל כך טעימים ואהובים, הדובדבנים משמשים גם חומר גלם נהדר לייצור משקאות אלכוהוליים רבים - קירש, ליקרים, בירת דובדבנים ועוד. גם אתם תוכלו לייצר בקלות ליקר דובדבנים ביתי בעצמכם - חפשו מתכונים ברשת.

בשל העובדה שהדובדבן נפוץ באירופה הרבה יותר מאשר בישראל, רוב המוצרים מגיעים משם, אבל יש גם כמה ישראלים משוגעים לדבר שלא מוותרים על ייצור מקומי. הנה כמה דוגמאות, מהארץ ומהעולם:

גריוטינ'ס - צנצנת מופלאה שמגיעה מאלזס הצרפתית ושהפכה כבר לסוג של קלאסיקה. היא מכילה דובדבני מורלו קטנטנים ומגולענים, שמושרים במתכון מיוחד וסודי שנשמר בקנאות של קירש, וליקר דובדבנים סמיך. הטעם מתוק ומעלף, ואף שמומלץ להשתמש בהם במשורה - על גלידת וניל משובחת, בקוקטיילים או באפייה - נראה אתכם מתאפקים ולא אוכלים את הכל בכפית... (75 שקלים, 400 גר').

צנצנת דובדבנים מגולענים של גריוטינס, צילום: יחסי ציבור

קירש דובדבנים, יקב הולנדר - תזקיק דובדבנים טהור שמיוצר בהרי יהודה מדובדבנים מתוקים שגדלים בצפון רמת הגולן. לאחר תהליך גלעון וריסוק, מתקבל מיץ אדום מתקתק המוכן לעיבוד ולזיקוק. התוצאה - שנאפס דובדבנים לעילא, שמאופיין בניחוחות מעודנים קלאסיים של תזקיקי דובדבנים, בטעמים משכרים ומרוכזים ובמרקם חלק שבחלקים. כבר לא צריך לסחוב במזוודה משווייץ! (200 שקלים, 500 מ"ל).

קירש דובדבנים של יקב הולנדר, צילום: איתמר גינזבורג

ליקר דובדבן חמוץ, יקבי גוש עציון - ליקר דובדבנים חמוץ, שכבר הפך לסוג של קאלט בקרב המבינים. מיוצר מהשריית דובדבני גוש עציון טריים באלכוהול למשך שנה תמימה, ללא תוספת סוכר. צבעו עמוק וארגמני, וטעמי הדובדבן בולטים, מעודנים ונהדרים. חמוץ ומופלא (129 שקלים, 500 מ"ל).

ליקר דובדבנים חמוץ של יקבי גוש עציון, צילום: אייל קרן

ליקר דובדבן, יקב לביא - ליקר דובדבנים מתוק וארומטי, שנוצר מהתססה של דובדבנים והשרייתם בנוזל למשך שלושה חודשים לפחות. בסוף התהליך רמת האלכוהול שבו מאוזנת ומדויקת, באמצעות הוספה של סירופ סוכר ייחודי. הליקר בעל ארומה חושנית שאופיינית לדובדבנים, טעמים פירותיים-בשרניים ונגיעות ייחודיות של תבלינים חמים. וגם המחיר נהדר! (75 שקלים, 500 מ"ל).

ליקר דובדבן של יקב לביא, צילום: יחסי ציבור

בירת לינדמנ'ס קריק - בירת למביק בלגית קלאסית, שמיוצרת במבשלה משפחתית בת יותר מ-200 שנה בתסיסה ספונטנית (באמצעות שמרי בר בלבד המפיקים טעמים מורכבים-חמצמצים), ומיושנת כשנה בחביות עץ משומשות, בשילוב מיץ דובדבנים טבעי. צבעה אדום בוהק ומעט מעורפל, והיא פירותית להפליא עם טעמי דובדבנים חמוצים טריים שהרגע נקטפו. איזון מושלם בין חמצמצות למתיקות, אלגנטית ובעלת טעמים עמוקים ומפנקים. אושר (13 שקלים, 250 מ"ל, 3.5%).

בירת דובדבנים של קריק, צילום: יחסי ציבור

צ'רי שוף - עוד בירת דובדבנים בלגית, אבל בסגנון אחר לגמרי: מבשלת אשוף המפורסמת (הבירה עם הגמד), השוכנת בלב הארדנים בבלגיה, מציגה כאן בירה עוצמתית (8%) שהוסף לה מיץ דובדבני מורלו עסיסיים. היא בעלת טעם מתקתק ועשיר (דובדבנים, אבל גם שקדים, תבלינים ויין פורט), גוף עגול ונעים וסיומת עם מרירות קלה בלבד. נהדרת (12 שקלים, 330 מ"ל)

צ'רי שוף, צילום: יחסי ציבור

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו