חברי ועדת הכספים: יש לאפשר טכנולוגיית ניטור רציף בחוק מס הגודש

הוועדה דנה בחוק אגרת הנסיעה בגוש דן, במסגרת חוק ההסדרים של תקציב הממשלה החדש • המטרה: למנוע חיוב מיותר עבור נסיעה קצרה של תושבי האזור • עמית עמיר, משרד המשפטים: "יש פה פעולה ממשלתית שפוגעת פגיעה קשה בפרטיות"

ועדת כספים תקציב 2021-22 , צילום: אורן בן חקון

ועדת הכספים דנה היום (חמישי) במשך כשבע שעות בחוק מס הגודש בגוש דן, שבמסגרת חוק ההסדרים. במהלך הדיון, בראשות ח"כ אלכס קושניר, ביקשו חברי הוועדה לאפשר בחוק החלה עתידית של טכנולוגיית ניטור, שתאפשר דרישת תשלום אגרה בהתאם לאורך הנסיעה באזור, בתוך טבעות הגודש. לדבריהם, הדבר יבוצע תוך שמירה על פרטיות נתוני הנהגים, ויאפשר דרישת תשלום חכמה, ולא תשלום אחיד על כל כניסה אל מרכז הגודש, כפי שקובע החוק כעת.

איילת שקד ויו"ר הועדה ח"כ קושניר,

חברי הכנסת נימקו את הבקשה, בכך שלפי התוכנית כעת אדם שנכנס לאזור הגודש למספר שעות נדרש לשלם מחיר זהה למי שנכנס לאותו אזור ל-10 דקות בלבד. לדבריהם, יש בכך פגיעה בשוויון ובמטרת החוק. לכן, מתן אופציה כזו בחוק אמור לאפשר את הגמישות של ביצוע תיקון בחוק, אם הדבר יתאפשר טכנולוגית, מבלי לחוקק חוק חדש.

להכנסת סעיף כזה, היו גם מתנגדים. עמית עמיר, משרד המשפטים: "הטכנולוגיה משתנה מעת לעת, ואנחנו לא יכולים לחזות את ההתפתחויות - אבל יש פה פעולה ממשלתית שפוגעת פגיעה קשה בפרטיות. גם אם לא משתמשים בה לצורך מעקב, היא מאפשרת מעקב. גם אם יש הסכמה של אזרח להתקנת מערכת כזו, החוק לא מאפשר ניטור רציף".

פקק בכניסה לתל אביב, ארכיון, צילום: גדעון מרקוביץ'

עוד נטען מצד נציגי הממשלה, כי החוק מושתת על מתווה הטבעות, וכי הכנסת אפשרות כזו לחוק, גם אם עתידי - תדרוש שינויים נרחבים בניסוחו.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' הגיב בנושא: "יש מודלים טכנולוגיים שהרבה יותר יתאימו לתכלית, לכן אנחנו מבקשים שתהייה את האפשרות. אנחנו הולכים להטיל מס של מיליארדים על אזרחי ישראל, כאשר בגלל שאלות של פרטיות בלמו כל מיני חלופות אחרות".

יו"ר הוועדה סיכם את הסוגיה: "אני דורש לקבל נוסח שנותן אפשרות למדינה להטיל ניטור ומיסוי רציף בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות ותוך שמירה על הפרטיות".

צפוף בגוש דן. עומס על התשתיות, צילום: נאס"א, ויקיפדיה

בתחילה ביקשו באוצר למסות גם נסיעות עבודה. לאחר הערות הוועדה, הודיעו באוצר כי הם מורידים סעיף זה, כאשר נסיעות לצרכי עבודה לא יחויבו בזקיפת הטבה בשכר העובד. נסיעה אל מקום העבודה וממנו כן יחויבו בזקיפת הטבה. בנוגע לעלויות של אגרת הגודש שיוטלו על מוניות כאשר ישנו נוסע בתוכן - נציג נהגי המוניות הביע התנגדות נחרצת לגלגול העלויות לנוסע, וציין כי הדבר יביא לכך שנוסעים יעדיפו שלא לנסוע כלל במוניות.

באוצר טענו מנגד כי "מוניות הן אמצעי משלים לתחבורה ציבורית, וכל הרעיון הוא להסית יותר אנשים לתחבורה הציבורית". נקבע כי הוועדה תמשיך ותדון בנושא המוניות, ותקבע את המדיניות לעניין המוניות בהמשך הדיונים. יו"ר הוועדה ביקש לקבוע כי כל שינוי במס יובא לאישור ועדת הכספים.

אגרת גודש בכניסה לתל אביב?, צילום: Envato Elements

לשאלת ח"כ שלמה קרעי, ציינו במשרד האוצר כי העלות התקציבית לעניין התוכנית ותכנון המערך בשנת 2022, הינה כ-70 מיליון שקלים.

יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר, סיכם את הדיון: "יש עוד סוגיות שלא פטורות. נפיץ נוסח מעודכן לקראת הדיון הבא עם הנושאים הדורשים פתרון. הסוגיה של חציית הטבעת לזמן קצר חייבת לקבל מענה, גם כי ישנם אנשים שחיים על גבול הטבעת, וגם כי ישנם אנשים שחוצים את הטבעות רק בשביל לעבור אופקית, או רק נכנסים ויוצאים".

כזכור, אחת הרפורמות הדרמטיות ביותר בתקציב המדינה הנוכחי שאושר, היא "אגרת הגודש" בכניסה לתל אביב או בשמה הרשמי, "אגרת התחבורה הציבורית", לפיה החל מ-2024 תחל גביית תשלום עבור הכניסה לגוש דן בשעות הגודש. על פי ההודעה של משרד האוצר: "מטרת ההחלטה היא להצטרף למדינות המתקדמות בעולם, אשר שמות את התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר