כשבוע לאחר שמשרד האוצר הביע את כוונתו להטיל אגרת גודש החל משנת 2026, שרת התחבורה מירי רגב שלחה היום (שני) מכתב לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' בו הביעה התנגדות ליוזמה. טענתה היא כי ההחלטה עלולה לגרום ל"נזקים חמורים לאוכלוסיות מוחלשות וליצור אי שוויון חברתי וכלכלי".
הרעיון להטיל אגרות גודש הוא לא חדש ומשרד האוצר מנסה לקדם אותו כבר שנים, אך הדבר לא מתאפשר לרוב בגלל התנגדויות פוליטיות. אגרות הגודש נהוגות במטרופולינים רבים ברחבי העולם, ומטרתן היא לא רק "כיסוי הבור התקציבי", כפי שניתן לחשוב, אלא גם הפחתת הפקקים. כמו כן, המס תוכל לסייע לממן באופן חלקי את הקמת המטרו בגוש דן.
"בימים אלה של מלחמה, משפחות רבות מצויות באי-ודאות כלכלית, תושבי העוטף ויישובי הצפון המפונים מבתיהם מתמודדים עם ריחוק מהבית, ניתוק ממסגרות הלימוד, קושי בהגעה למקומות העבודה וירידה בהכנסות. אנו עדים להתגייסות מרשימה של מאות אלפים מכל שכבות העם למערך המילואים. כל זאת למען המטרה החשובה לניצחון במלחמת הקיום שנכפתה עלינו, לא יעלה על הדעת להוסיף מס נוסף על הציבור, מס אשר עיקר הנטל בו ייפול דווקא על אוכלוסיות אלו", כותבת רגב.
"אבקשך לשקול מחדש את הטלת מס הגודש ולבחון דרכים חלופיות שיטיבו עם כלל הציבור, תוך השקעת משאבים בשיפור התחבורה הציבורית לטובת כלל אזרחי ישראל. ככל ועמדתך תישאר בעינה, בהתאם לתקנון עבודת הממשלה אבקש לעלות את הנושא לדיון בהרכב הממשלה".
במסגרת ההצעה של האוצר לגבי גוש דן נקבעו שלוש טבעות - פנימית, אמצעית וחיצונית, אגרת הגודש תחול על מעבר ביניהן בין השעות 6:30-10:00, כאשר התשלום המקסימלי ליום לרכב פרטי יעמוד על 37.5 שקלים.
כשכיוון הנסיעה הוא למוקד הגודש, התשלום בטבעות האמצעית והפנימית יעמוד על 10 שקלים ובחיצונית על 5 שקלים. בנסיעה לכיוון הטבעת הפנימית בין השעות 19:00-15:00 יגבו השיעורים הבאים בגין חציית כל אחת מהטבעות: טבעת חיצונית – 2.5 שקלים; טבעת תיכונה – 5 שקלים; טבעת פנימית – 5 שקלים. בנסיעה לכיוון הטבעת החיצונית בין השעות 19:00-15:00 יגבו השיעורים הבאים בגין חציית כל אחת מהטבעות: טבעת חיצונית – 2.5 שקלים; טבעת תיכונה – 5 ש"ח; טבעת פנימית – 5 שקלים.
בינתיים, יש לציין כי במשרד האוצר כבר עובדים במרץ על מכרז זכייני לבנייה והפעלה של מערכת לגביית אגרת גודש בגוש דן.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו