מצרך נדיר. חניה פנויה בתל אביב. צילום: קוקו

התושבים ניצחו: הרפורמה בחניה נדחתה ל-2027 - ותחול על ערים גדולות בלבד

האפשרות לגבות תשלום עבור חניה לאחר חלוקתה לאזורים תידחה בשנתיים ותחול רק בערים הגדולות בהן מעל 120 אלף תושבים • בנוסף, בעיריית ת"א הסכימו להקטין את מספר האזורים מ-14, לפי התכנון המקורי, לתשעה • צעד זה מצטרף לביטול גביית אגרה של 500 שקל על רכב שני למשפחה

[object Object]

ועדת הכלכלה הצליחה היום (ראשון) לדחות את רפורמת החניה של משרד האוצר. הוועדה אישרה את הצעת החוק המקורית שהוגשה על ידי משרד התחבורה והשרה רגב,  כך שרפורמת החנייה תיכנס לתוקף רק ב-2027 ותחול על רשויות עם יותר מ-120 אלף איש.

כעת, יחולו שינויים משמעותיים במדיניות החניה החדשה, אותה התכוונה לאכוף עיריית תל אביב החל מיום רביעי הקרוב. בעירייה הסכימו להקטין את מספר האזורים בעיר מ-14, לפי התכנון המקורי, לתשעה בלבד.

תושבת ת"א בדיון על רפורמת החנייה: "אני הולכת לשלם יותר מ-3,000 שקלים בחודש" // צילום: ערוץ הכנסת

על פי הרפורמה החניה המקורית, שאותה קידם משרד האוצר בחוק ההסדרים לשנת 2021,  לפיה כל עיר עם מעל 40 אלף תושבים תצטרך החל מ-1 בינואר 2025 לחלק את העיר לאזורי חניה וחניה בחינם תנתן רק לאזור המגורים.

אולם לקראת כניסתה של הרפורמה לתוקף הגישה שרת התחבורה הצעת חוק שמבקשת לדחות את יישום החוק ל-2027. החוק  אושר במליאת הכנסת והועבר לוועדת הכלכלה להכנתו לקריאה שנייה ושלישית.

צעד נוסף שממזער את המדיניות החדשה של עיריית ת"א

עם תחילת הדיונים בוועדת הכלכלה, ביקש משרד האוצר לשנות את החוק כך שהרפורמה תידחה רק בשנה אחת, אולם בדיוני ועדת הכלכלה הצליח יו"ר הוועדה ביטן לחזור אל החוק המקורי של משרד התחבורה ולדחות את יישום החוק בשנתיים ל-1 בינואר 2027, זאת בנוסף  לביטול החוק בכל הנוגע לרשויות מקומיות קטנות. במסגרת הדיונים יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס התנגד נחרצות להחלתו, והוועדה הציעה ליישם את החוק על ערים מעל 100 אלף תושבים.

ההחלטה הזו מתווספת לצעד נוסף שממזער את המדיניות החדשה של עיריית ת"א, עליו הודיעה לפני כשבועיים. הכוונה לאפשר לתושבים לחנות בחינם במשך שעתיים באזורים שלא משויכים לאזור מגוריהם, וביטול האגרה השנתית על סך 500 שקל עבור תו חניה שני למשפחה.

בדיוני ועדת הכלכלה הצליח יו"ר הוועדה ביטן לדחות את יישום החוק בשנתיים ל-1 בינואר 2027 ולבטל את החוק בכל הנוגע לרשויות מקומיות קטנות. במסגרת הדיונים יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס התנגד נחרצות להחלתו, והוועדה הציעה ליישם את החוק על ערים מעל 100 אלף תושבים.

דו"חות חניה על שמשת רכב בתל אביב, צילום: יהושע יוסף (אילוסטרציה)

כאמור, בדיון היום הכריעה ועדת הכלכלה על החלת החוק בעוד שנתיים על רשויות עם מעל ל-120 אלף תושבים - פי שלוש ממה שתכננו במשרד האוצר. בנוסף, ביטן איים שיתערב בחקיקת חוק העזר העירוני של תל אביב - דבר שאין לו תקדים וקומם עליו את שר הפנים משה ארבל.

"ציפיתי מראש העיר שיבטל את חוק העזר וילך יותר לקראת התושבים שלו, הוא לא עושה את זה משיקוליו שלו. עיריית תל אביב לא צריכה עוד כסף מהתושבים, גם ככה לא פשוט לגור בה. אם העירייה תחזור בה מהסיכום אני מצפה ששר הפנים יבטל את חוק העזר", אמר ביטן.

"אי אפשר להיות בטוחים שחולדאי יעמוד בהבטחה"

נציג התושבים בתל אביב, גבי שמעיה, אמר כי "אי אפשר להיות בטוחים שחולדאי יעמוד בהבטחה שלו. ההטבות שניתנו יכולות להשתנות עוד חודש. זאת הוראת שעה, פשוט יבטלו אותה. מתעלמים לגמרי מהתושבים. התוצאה תהיה שמחירי החניונים, שגם ככה גבוהים, יעלו עוד יותר".

מכה לאוצר: רפורמת החניה תידחה ל-2027. אורנה ברביבאי בדיון בכנסת, צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

במסגרת פשרה שהתקבלה בין משרד הפנים לעיריית תל אביב נקבע שחוק העזר יתוקן כך שהעיר תחולק לתשעה אזורים בלבד במקום 14 ברפורמה המוצעת ושבעה אזורי חניה היום. כך, הרפורמה כמעט ורוקנה מתוכן בתל אביב שהייתה סלע המחלוקת בוועדה, וכן הרפורמה תבוטל על ערים רבות שאינן קטנות, ושסובלות היום מגודש וממחסור בחניה.

לפי ההצעה שאושרה, האפשרות לקבוע הסדרי חניה בהן התעריף לתושב נמוך יותר מהתעריף למי שאינו תושב תיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2027. כזכור, בחקיקה נקבע כי רשויות מקומיות שיבקשו לגבות מחיר גבוה יותר עבור חניה ממי שאינו תושב הרשות לא יוכלו לגבות יותר מ-30 אחוזים מהתעריף לתושב מקומי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו