משרד הבריאות מודיע: עצירת ייבוא פירות וירקות מירדן

הודעה זו בעקבות תוצאות חיוביות לכולרה ממי נחל הירמוך המיובאים מירדן שעיקרם הוא מלפפון ועגבנייה • ההערכה היא כי ירקות אלה יתייקרו באופן משמועתי • חשוב לציין כי במדינת ישראל לא קיימת הימצאות של החיידק

הסוף לייבוא פירות וירקות מירדן?. צילום: לירון מולדובן

משרד הבריאות הודיע על עצירת משלוחי ייבוא של פירות וירקות המגיעים מירדן, בעקבות תוצאות חיוביות לכולרה ממי נחל הירמוך, כך נודע ל"ישראל היום". עיקר הייבוא לישראל מירדן הוא של מלפפונים ועגבניות. על רקע מיעוט הגידולים בעקבות המלחמה ובעקבות אי הייבוא מטורקיה, ההערכה היא כי ירקות אלה יתייקרו באופן משמועתי.

במכתב שנכתב על ידי פנינה אורן שנידור, מנהלת שירות המזון הארצי, למנהלות תחנות הסגר נכתב כי ״נוכח קבלת דיווחים ממעבדה מוסמכת על גילוי תוצאות חיוביות לכולרה מהזן הטוקסיגני ויבריו
כולרה שנדגם ממי נחל הירמוך בכניסה למאגר ירמוכים, הריני להורות מכוח סמכותי לפי סעיף 86(ב) (1) לחוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), התשע"ו-2015, לשם הזהירות המונעת על עצירת משלוחי ייבוא של פירות וירקות טריים מירדן וזאת לצורך קבלת מידע מהגורמים המוסמכים בירדן בדבר מקור המים המשמשים לגידולים האמורים וקבלת החלטה לאחר המידע שהתקבל.

ממצאי הבדיקות מלמדים כי באזור הניקוז של הירמוך ושלוחותיו במעלה הזרם קיים סיכוי גבוה לתחלואה בכולרה. ועל כן ישנו חשש כי פירות וירקות שמיובאים מירדן, יהיו מזוהמים בחיידק ה- .Vibrio Cholerae אך פירות וירקות מזוהמים עלולים לשמש כוקטור להעברת כולרה וכן דווחו מספר מצומצם של מקרי הדבקות בכולרה הקשורות לצריכת פירות וירקות מזוהמים."

לקראת התייקרות נוספת בירקות?, צילום: צילום: רפאל בן ארי

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: ״במסגרת דיגום שגרתי שביצע משרד הבריאות בשפך הירמוך, התקבלו תוצאות חיוביות לחיידק הכולרה. בשל זהירות מונעת, עצר משרד הבריאות בשלב זה ייבוא של משלוחי פירות וירקות מירדן, על מנת לבדוק את התוצרת וכן לבדוק מול הרשויות בירדן את מקור המים שמשמש להשקיית הגידולים האמורים. חשוב לציין כי במדינת ישראל לא קיימת הימצאות של חיידק הכולרה, זאת בשל פעולות שמבצע המשרד, לרבות בדיקות קבועות של מי הירמוך המגיעים לישראל.

משרד הבריאות נמצא בקשר עם הגורמים הרלוונטיים בירדן. ככל שיתקבל מידע נוסף, יבחן המשרד את הנושא ויפעל בהתאם״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר