עידן חדש: ענף החשמל יפתח החל מהרבעון השלישי לתחרות, כאשר כל תושבי ישראל יוכלו לבחור את מספק החשמל שלהם.
המשמעות היא שהצרכנים כבר לא חייבים מונה חכם כתנאי להצטרפות למספק שהוא לא חברת החשמל. ההתחשבנות תתבצע באמצעות המונה הקיים, לאחר שיוגדר פרופיל צריכת החשמל של משק הבית. תהליך ההחלטה כיצד יקבעו הקריטריונים יקבע עד הרבעון השלישי יתקיים לאחר שימוע של רשות החשמל.
יש לציין שחברת החשמל לא יכולה לתת הנחות לצרכנים כל עוד היא מייצרת מעל 40 אחוזים מייצור החשמל במדינת ישראל. כיום, חברת החשמל מייצרת 51 אחוזים מייצור החשמל - באם ייצור החשמל שלה ירד מתחת ל-40 אחוז, תיבחן האפשרות לאפשר לחברת החשמל לתת הנחות.
הוסר חסם המונה החכם
כאמור, החל מהרבעון השלישי השנה, כל אזרח יוכל להתנייד למספק חשמל פרטי - ובכך מוסר חסם המונה החכם, כאשר שירות התיקונים ינתן מחברת החשמל ומספקי חשמל שונים יוכלו לרכוש חשמל מיצרנים פרטיים. הצפי הוא שמעבר למספק חשמל פרטי יכול להוזיל בין 5 ל-20 אחוזים מחשבון החשמל.
השר אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות, אמר היום (שלישי) במסיבת עיתונאים: "יש כאן מהלך משמעותי לטובת הצרכנים, וכולם רתומים לטובת המהלך. הוא יכול לקרות בצורה אפקטיבית בסיום תהליך השימוע של חברת החשמל באפריל. לאחר מכן, נגה צריכה לעשות את התהליך המחשובי.
"יש שיתוף פעולה מלא עם חברת החשמל, כי לה יש את הטכנולוגיה. אפשר לעשות את זה בצורה ידנית, אבל זה לא אופטימאלי. שמנו את היעד כרבעון השלישי, בקיץ, אבל עובדים על זה ואנחנו מקווים שזה יקרה לפני. זה יביא ליעילות בצריכת האנרגיה היות והצרכנים יהיו מודעים לתעריפים", אמר השר.
המשמעות הכלכלית במספרים
בהמשך, המיר השר כהן את המלל למשמעויות כספיות: "מדובר בחיסכון של 750 מיליון שקלים אם ההנחה היא 5 אחוז, וזו ההנחה הבסיסית. אנחנו מדברים על הנחה של עד 20 אחוזים, לכן סביר להניח שההנחה הממוצעת תעמוד על 10% - ואם כך, מדובר בחיסכון של כמיליארד וחצי שקלים.
"אם משק בית עם ילדים צורך חשמל בהיקף של 8,000 שקלים בשנה, אנחנו מדברים על הנחה שתגיע למאות ואלפי שקלים בשנה. כאשר מדובר ב-5%, מדובר בחיסכון של 400 שקלים בשנה וכאשר מדובר ב20% - מדובר ב-1,600 שקלים בשנה. המשמעות היא שבשיחת טלפון אחת אתה יכול לחסוך מאות שקלים", פירט השר.
"זה דומה למהפכת הסלולר. אין בית שלא צורך חשמל, זו לא הוצאה של 50 שקלים. מה שקורה עכשיו הוא שברגע שיש 3 מליון לקוחות, לכל החברות יש תמריץ להפעיל את כל מערכי השיווק. אנחנו נעשה קמפיין על מנת שכל אחד ידע שהוא יכול לחסוך כל שנה. עד היום היו מעט מאוד לקוחות שיכלו להתחבר, ולא היתה גם מודעות".
המעבר יבוצע בקלות - דרך האינטרנט
אמיר שביט, יו"ר רשות החשמל: "השוק מאוד בשל לתהליכים כאלה. הרבה חברות נכנסות ויש לא מעט חברות שמתעניינות ורוצות להיכנס לתחום בתהליך הזה".
מנכ"ל חברת נגה, החברה הממשלתית לניהול מערכת החשמל הארצית, שאול גולדשטיין: "יש בישראל כ-700,000 אלף מונים חכמים. 32 אלף עברו לספקים פרטיים, כאשר 24 אלף מהם הם צרכנים פרטיים. המספק הפרטי חוסך סדר גודל של כ-8.5 מיליון שקלים. החיסכון יעלה שלושת רביעי מיליארד שקלים לבתים הפרטיים, אם מדובר רק ב-5%.
"אחת הבעיות של המעבר היא בשיווק, ולכן השר החליט על מבצע שיווק והכמויות יהיו גדולות. זה מטיל על נגה אתגר טכנולוגי לא פשוט. יהיה אפשר לעבור ממספק למספק באינטרנט".
"עושים הכל כדי לקדם תחרות"
מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר: "בשנת 2023 חברת החשמל התקינה 427,000 מונים חכמים. חברת החשמל כמו יתר הגורמים שנמצאים במערכת עושה הכל כדי לקדם תחרות ולדאוג לכך שכל אחד יוכל להנות מהפירות שלה. אנחנו מאיצים את קצב התקנת המונים ואני מאמין שב-2028, כל בית שירצה בכך יתחבר למונה חכם. בראשית הדרך דובר על 2036.
"אם יש בית או שכונה שיתנתקו בשל תקלה, הלקוחות לא יצטרכו להתקשר בשל המונה החכם לשירות הטלפוני ואנחנו נדע את זה מיד. נניח ואנשים לא נמצאים בבתים ויש להם הפסקת חשמל, הם לא יכולים לדעת - באמצעות היכולות של המונה החכם נדע מתי החשמל הופסק ולמשך כמה זמן, וזה יתן שירות יותר טוב ויותר זמין. מעבר להפחתת המחירים שהשר מכוון אליו, יש אלמנטים של יכולת שיפור ושידרוג".
לגבי הפרסומים על אפשרות לעלטה על רקע המלחמה בצפון, אמר שפיגלר: "זה לא היה בתיאום עם חברת החשמל. אני לא יודע מפי פרי עיטו של מי, אבל זה מקבל תהודה בשבועות האחרונים. מבחינת חברת החשמל אין עלטות, עובדי החשמל נמצאים בכל מקום. החשמל מגיע לכל אחד מהתושבים - למעט הזמן שדרוש להחזיר את החשמל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו