מחקר, חדשנות והייטק : כך נשארת תל-חי בחזית האקדמיה גם בימים אלה

מהפכה אקדמית וטכנולוגית בגליל העליון, תוך שילוב ייחודי בין מחקר מתקדם לסביבה טבעית ובשיתוף פעולה הדוק עם מכון המחקר מיגל, המפתח טכנולוגיות חדשניות בתחומי החקלאות, הביולוגיה והמחשוב, ומושך אליו חברות הייטק מובילות *ההפיכה הצפויה לאוניברסיטה היא חותם להמשך הצמיחה של האקדמיה בגליל

המכללה האקדמית תל חי . צילום: באדיבות המכללה האקדמית תל חי

בשיתוף המכללה האקדמית תל חי

כבר למעלה מ־ 50 שנים שהמכללה האקדמית תל־חי לא מפסיקה לצמוח ולהתפתח. כיום היא משמשת ככוח משמעותי בהיבט המחקרי לצד הובלת הפיתוח הכלכלי והחברתי של הצפון. אחד הביטויים הבולטים לכך הוא ההתמזגות ההולכת ונרקמת עם מכון המחקר היישומי מיגל. ההפיכה הקרובה של תל־חי לאוניברסיטה מביאה להאצת התהליך החשוב.

פרופ' עפר שיר, מדען מחשב וראש קבוצת מחקר לבינה חישובית במיגל, מספר על החיבור העמוק והייחודי בין המכללה למכון המחקר. "החיבור הזה מאפשר לנו לממש את הידע והמחקרים שלנו באופן יישומי". לדבריו, האתגרים הניצבים בפני חוקרים באזורים פריפריאליים הובילו לפיתוח דרכים יצירתיות להמשך המחקר וההוראה, גם בימים בהם הקמפוס עצמו פונה בשל המצב הביטחוני.

פרופ' עפר שיר: "לבחור בתל־חי זו לא רק בחירה במוסד אקדמי, אלא בחירה בתרבות לימודית שהיא חלק בלתי נפרד מהגליל ומצפון הארץ. זה הרבה מעבר לתואר – זו התחייבות לקהילה ולפיתוח האזור".

פרופ' שיר החל את דרכו האקדמית בלימודי תואר ראשון משולב בפיסיקה ומדעי המחשב באוניברסיטה העברית. את תאריו המתקדמים עשה באוניברסיטת ליידן בהולנד, ולאחר מכן המשיך לפוסט־דוקטורט בפרינסטון (ארה"ב) ובמעבדות  IBM .Research

בשנת 2013 הגיע לגליל העליון והצטרף למיגל כמדען המחשב הראשון במכון. "כבר אז היה ברור שכדי לחקור תחומים כמו ביולוגיה, כימיה וחקלאות נדרש גם מחקר חישובי", הוא מציין. מאז גדל האגף החישובי במכון, וכיום ישנן ארבע קבוצות חישוביות מוצהרות במיגל. במקביל, במכללת תל־חי, החוג למדעי המחשב היה כבר מבוסס כשהצטרף, והוא משבח את הרמה הגבוהה של הסגל, הסטודנטים והבוגרים.

 מרכז משיכה לחוקרים

מעבר ליתרונות האקדמיים והמחקריים של האקדמית תל־חי, ישנה גם משיכה ייחודית לאזור הגיאוגרפי. "הגליל העליון הוא אזור קסום", אומר פרופ' שיר, "האזור הזה מושך אליו אנשים ייחודיים והרבה חוקרים ואנשי אקדמיה בוחרים להגיע דווקא לשם. האווירה היא של קהילה מדעית מגובשת שעובדת יחד". החיבור בין החוקרים, לצד הנוף והאווירה הייחודיים, תורמים לבניית קהילה חזקה ומשמעותית.

לדבריו של פרופ' שיר, אחד היתרונות המשמעותיים בעבודה במכון כמו מיגל הוא שיתוף הפעולה האינטימי בין החוקרים. "בניגוד למכוני מחקר גדולים, כאן אני יושב ליד ביולוג וכימאי דלת-לצד-דלת ולא במגדל השן", הוא אומר. "הפסקות הקפה במטבח הופכות להזדמנויות ליצירת שיתופי פעולה". פרופ' שיר מסביר כי העבודה במכון קטן יחסית מאפשרת גמישות רבה יותר וחיבור הדוק בין התחומים השונים.

חזית המכללה האקדמית תל חי צילום : באדיבות האקדמית תל חי,

 התפתחות ההייטק בצפון

עם השנים המכללה האקדמית תל־חי ומכון מיגל הפכו למוקדי משיכה גם לחברות הייטק גדולות. "הכל התחיל מחברת BMC, ולאחריה מלאנוקס (היום Nvidia) שפתחו שלוחות בצמוד למכללה, הודות לאמון באיכות שאנו מביאים", מספר פרופ' שיר. מאז תל־חי הפכה לאבן שואבת לעובדים איכותיים בתעשיית ההייטק המקומית. "הסטודנטים שלנו מתחילים לעבוד בחברות ההייטק עוד בזמן הלימודים, ומה שחשוב זה שענקיות טכנולוגיה נוספות מעוניינות לפתוח שלוחות בקמפוס תל-חי ובאזור, מתוך ההבנה שהאיכות האקדמית והאנושית שקיימת כאן היא נכס אמיתי".

ההפיכה הצפויה של תל־חי לאוניברסיטה תאפשר לה לצרף סטודנטים לתארים מתקדמים, דבר שיתרום ישירות לחיזוק איכות המחקר וההוראה במוסד. לדברי פרופ' שיר, היכולת להכשיר דוקטורנטים וסטודנטים לתואר שני תוביל להתפתחות טבעית של המוסד והמחקרים שלו, ותשפר את מעמדו גם בזירה הבינלאומית.

בינה מלאכותית במוקד

בין מחקריו המובילים של פרופ' שיר ניתן למצוא שילוב של כלי בינה מלאכותית לצרכי פתרון בעיות בתחומים מסורתיים כמו חקלאות ומדעי הטבע. אחד המחקרים מתמקד בזיהוי מוקדם של מחלות בשדות ובמטעים באמצעים רובוטיים, כדוגמת רחפנים, המסוגלים לזהות סימני מחלה שאינם נראים בעין אנושית. "השגת יכולת לזהות מחלות מוקדם היא מאתגרת מחד, אך כשתושג היא תשפר משמעותית את הטיפול ותמנע נזקים גדולים מאידך", הוא מסביר. מחקר נוסף בו הוא מתגאה עוסק בשימור תוצרת חקלאית טרייה (פוסטהארבסט), על ידי פיתוח אלגוריתמים מבוססי AI להארכת חיי המדף של פירות וירקות. נושא נוסף שפרופ' שיר מתמקד בו הוא חישוב קוואנטי – אחד התחומים החמים ביותר בעולם המדעי. לדבריו, הכניסה לתחום זה היא חלק מההתפתחות הכוללת של תל־חי ומיגל, והיא מהווה דוגמה נוספת לשילוב בין המחקר הבסיסי ליישומי שמוביל המוסד.

פועלים גם במלחמה

המכללה האקדמית תל־חי מתמודדת כיום עם אתגרים גדולים עקב המצב הביטחוני המתמשך שהוביל לפינוי הקמפוס והעברתו ללמידה מרחוק. על אף הקשיים, המוסד ממשיך להחזיק את המערך המחקרי והאקדמי בצורה יציבה, תוך שמירה על איכות הלמידה. "השרתים שלנו ממשיכים להריץ חישובים ללא הפסקה, גם אם הם ממוקמים בשטח צבאי סגור בתקופה האחרונה", מציין פרופ' שיר, ומספר שהמוסד ממשיך לתפקד כרגיל בזכות צוות מסור וסטודנטים מחויבים.

לקראת שנת הלימודים הקרובה תל־חי מציעה הטבות לסטודנטים חדשים, כולל שנת לימודים חינם לנרשמים לתואר ראשון בשנת הלימודים תשפ”ה, מענק לנרשמי המכינה למדעי המחשב שינתן בכפוף לתקנון והקלות נוספות עבור משרתי כוחות הביטחון. פרופ' שיר מסכם: "לבחור בתל־חי זו לא רק בחירה במוסד אקדמי, אלא בחירה בתרבות לימודית שהיא חלק בלתי נפרד מהגליל ומצפון הארץ. זה הרבה מעבר לתואר – זו התחייבות לקהילה ולפיתוח האזור".

תל־חי ומיגל יחדיו ממשיכים לחדש ולהשפיע על תחומים רבים, החל ממחקרי עומק בתחומי המדע ועד לפיתוח תעשייתי באזור. תהליך הפיכת תל־חי לאוניברסיטה יהווה אבן דרך חשובה עבור האקדמיה הצפונית, עם תקוות להרחבת תחומי המחקר ותרומתם המעשית לצמיחת הצפון.

בימים 13-15/10 מתקיים מרתון פגישות ייעוץ בזום ללימודים באקדמית תל-חי.

הנרשמים במהלך ימי המרתון יהיו זכאים להטבות הבאות:

- 50% הנחה על דמי ההרשמה

- שנת לימודים ראשונה חינם לנרשמים לתואר ראשון בתשפ"ה בכפוף לתקנון

- שנת לימודים היברידית עם קמפוסים יעודיים בחיפה, ת״א ומיקומים נוספים לנוחיות הסטודנטים

- מתחילים את התואר במכללה ומסיימים אותו באוניברסיטה

לפרטים והרשמה: 9827*

בשיתוף המכללה האקדמית תל חי

כדאי להכיר