X

בלי בדיחות: איזו חברת רכבות הכי טובה באירופה?

למרות התדמית שדבקה בגרמנים כדייקנים, דויטשה באן, חברת הרכבת הלאומית, מדורגת רק במקום ה-16 ביבשת ומציגה ביצועים חלשים באמינות ובתמחור

רכבת של דויטשה באן (DB). צילום: InFocus.ee / Shutterstock

חברת הרכבת האיטלקית Trenitalia דורגה כמפעילת הרכבות הטובה ביותר באירופה, עם ציון סופי של 7.7 מתוך 10 נקודות בהערכה שנערכה לאחרונה על ידי Transport and Environment (T&E). בדירוג, שבחן 27 חברות רכבת אירופאיות, Eurostar דורגה במקום האחרון, בשל שירות יקר ולא אמין.

ארגון T&E, העוסק בקידום תחבורה ברת-קיימא באירופה ע"י הצעת חוקים ותמיכה ביוזמות לא-ממשלתיות ברחבי היבשת, העריך חברות על פי קריטריונים כמו מחירי כרטיסים, אמינות, חוויית נוסעים וזמינות של תוכניות הנחה. הקריטריון החשוב ביותר היה מחיר, שהיווה 25% מהדירוג. Trenitalia הצטיינה כמעט בכל הקטגוריות, למעט השירות שהיא נותנת לנוסעים עם אופניים. החברה ידועה בכך שהיא מציעה את אחד מיחסי התמורה לכסף הטובים ביותר באירופה, ומספקת חוויית נוסעים מצוינת.

ויקטור תבנה, מתאם מגזר הרכבות ב-T&E, ציין כי "לכל החברות שהוערכו יש מקום משמעותי לשיפור", במיוחד בנוגע לאמינות שירותי הרכבת. הוא הדגיש ש"רק 11 מפעילים מתוך 27 מגיעים לדיוק של מעל 80%", מה שמצביע על כך שעיכובים וביטולים עדיין תכופים מדי ומקשים על אנשים להסתמך באופן מוחלט על רכבות.

למרות מחיריה הגבוהים – פי שניים מהממוצע האירופי – Eurostar מציגה אמינות מתחת לממוצע, ומדורגת במקום ה-14 מתוך 27 חברות במדד זה. T&E הדגיש ש"מחירים גבוהים אינם מבטיחים איכות שירות".

SNCF, חברת הרכבות הלאומית הצרפתית, דורגה במקום החמישי. החברה מוכרת ככזו שמספקת "חוויית נוסעים מצוינת, מדיניות החזרים מעניינת ומציעה נסיעות לילה". עם זאת, תבנה ציין כי "עדיין יש בעיות עם אמינות, ביטולים ועיכובים" ב-SNCF, ומדיניות האופניים שלה "בכלל לא מועילה".

CFF (הרכבות הפדרליות השוויצריות) מדורגת במקום השני, עם ציון סופי של 7.4, בשוויון עם RegioJet. החברה קיבלה ציון 8 עבור חוויית נוסעים ו-7.1 עבור מחירי כרטיסים. היא גם קיבלה 9.7 עבור הזמנות ו-7.6 עבור שירות לרוכבי אופניים. RegioJet, המפעילה רכבות ברפובליקה הצ'כית ולמדינות שכנות, קיבלה גם היא ציון 7.4 וזכתה לציונים גבוהים על הצעת כרטיסים במחירים מהנמוכים ביותר.

דויטשה באן (DB), מפעילת הרכבות הגדולה באירופה שבבעלות ממשלת גרמניה, מדורגת במקום ה-16 הכללי ומציגה ביצועים חלשים גם באמינות וגם בתמחור. Mediapart מציין שלמרות תדמית הדייקנות שדווקה בגרמניה, החברה חווה בעיות דיוק חמורות בשל רשת מיושנת.

T&E הדגיש שכל החברות יכולות לשפר את שיעורי הדיוק שלהן. לדברי תבנה, "האמינות הנמוכה של הרכבות האירופאיות מרחיקה נוסעים מאמצעי תחבורה זה". הוא הוסיף: "באופן כללי, הרכבות האירופאיות סובלות ממחירים גבוהים מאוד, שהם באחריות המפעילים והמדינות; ומדיוק שניתן לשפר".

Mediapart מדווח שפתיחה לתחרות הייתה מועילה בקווים מסוימים, כמו מדריד-ברצלונה או מילאן-רומא, מה שהיה מאפשר להוריד מחירים ולהגדיל את מספר הרכבות. עם זאת, תבנה מזהיר: "זה לא היה מועיל בכל מקום; המודל האנגלי הוא בבירור זה שלא צריך להעתיק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר