X

אתם באמת מתוקים: כמות הסוכר המזעזעת שאתם צורכים בשנה

כולנו יודעים שהוא לא בריא ותורם להשמנה, ועדיין אנחנו נוטים לצרוך הרבה יותר מדי ממנו. נתונים חדשים מראים עד כמה האמריקאים מכורים לסוכר – ולצערנו, השוואה מול ישראל מראה שאצלנו המצב לא הרבה יותר טוב

כפית סוכר גדושה. צילום: Freepik

סוכר הפך בעשורים האחרונים להתמכרות עולמית, עד כדי כך שבשנים האחרונות ראינו ניסיונות להעביר חוקים שיורידו מעט את הצריכה המופרזת שלו. סקר חדש שנערך בארה"ב מדגים עד כמה צריכת הסוכר שלנו מוגזמת. נזעזרנו ב-Claude כדי ללמוד על הממצאים – ובסוף גם השווינו אותם לנתונים מישראל.

חברת Talker Research ערכה את הסקר עבור חברת Hint Water, המשווקת מים בטעמים ללא סוכר. לפי הדיווח של האמריקאים עצמם, נראה כי האמריקאי הממוצע צורך כמות של 36 ק"ג סוכר בשנה! המספר הזה נובע מצריכה יומית ממוצעת של 99 גרם סוכר ביום – יותר מכמות הסוכר בשתי פחיות של משקאות ממותקים.

85% מהמשיבים מנסים באופן פעיל להפחית את צריכת הסוכר שלהם. עבור 34% מהם, רוב צריכת הסוכר היומית במשקאות מגיעה מהקפה של הבוקר. 28% אומרים שמשקאות מוגזים מהווים את רוב צריכת הנוזלים שלהם. יותר ממחצית מהמשתתפים (51%) מאמינים שה’דודא’ שלהם לסוכר עשויה להיות סימן להתייבשות; הם דיווחו כי הם שותים בממוצע רק 1.4 ליטר מים ביום טיפוסי – הרבה מתחת לרמות המומלצות.

הסקר חקר גם את הטריגרים הרגשיים מאחורי התאבה לסוכר, ומצא כי לחץ (39%), שעמום (36%), עייפות (24%) ובדידות (17%) הם הגורמים המובילים. גם תאבת הסוכר עצמה גומרת לאנשים תחושות של חרדה (23%), עצבנות (22%), חוסר סבלנות (20%) וחוסר פרודוקטיביות (20%).

מצבים נפוצים המעוררים תשוקה למתוקים כוללים צפייה בסרט (31%), סיום ארוחה (31%), צורך ב’זריקת אנרגיה’ באמצע היום (30%), ויום גרוע בעבודה (19%). הסקר גם מצא כי השעה 15:12 היא שעת השיא לתאוות סוכר.

האדם הממוצע מצליח להימנע מהשבעת ה’רעב’ לסוכר למשך 13 דקות בלבד, ו-12% מהמשיבים אף הודו כי ידחו עיסוקים אחרים ויעצרו את סדר היום כדי להשיג חטיף מתוק.

התוצאות של התמכרות לסוכר אינן נעימות: המשיבים דיווחו על חוויית "התרסקות" כ-33 דקות לאחר האכילה, ולעתים קרובות תחושת עייפות (42%), חרטה (25%), וחוסר מיקוד (21%).

אמי קלהון רוב, סמנכ"לית השיווק ב-Hint Water, ציינה כי המספרים שנחשפו בסקר מהווים יותר מפי שניים מכמות הסוכר המומלצת על ידי האגודה האמריקאית ל(בריאות ה)לב והרבה פחות מים מהמלצת האקדמיה הלאומית לרפואה של ארה"ב.

ומה קורה בישראל?

בישראל המצב לא ברור. בשנים האחרונות פורסמו הערכות שונות באופן קיצוני לגבי צריכת הסוכר שלנו: במהלך הדיונים על חוקי מיסוי המשקאות המתוקים הוצג נתון של 170-176 גרם ביום – כמעט פי 2 מהצריכה של האמריקאים וסך של 64 ק"ג (!) בשנה. עם זאת, הנתון הזה התבסס על חישוב כלל הסוכר הנמכר בישראל – כולל זה הנמכר לתעשייה. הלמ"ס פרסמה נתון של 128 גרם ביום – עדיין גבוה משמעותית מהאמריקאים, וכאשר התבקשה להסביר על מה התבססה ההערכה היא הודתה כי אין לה מושג. נתון מעט יותר אמין, שפורסם ע"י ה-OECD ב-2018 והתבסס על כמות הסוכר המיועדת לצרכנים, דיבר על 91 גרם ביום (33 ק”ג בשנה) לישראלי – אמנם הרבה מעבר לכמות המומלצת, אך פחות מהצריכה של ידידינו מעבר לאוקיינוס.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר