X

כל מה שלא רציתם לדעת על ממתיקים מלאכותיים 

ממתיקים מלאכותיים: הפתרון המתוק לדילמת הסוכר או מקור לדאגות בריאותיות? במשקה הדיאטטי שלכם או בקינוח "ללא סוכר", הם כאן כדי להישאר • אבל מה באמת מסתתר מאחורי ההבטחה למתיקות ללא רגשות אשם? חשיפת כל מה שלא רציתם לדעת על ממתיקים מלאכותיים

תחום עתיר מחלוקות. עולם הממתיקים המלאכותיים. צילום: המחשה - מיד'רני

עולם הממתיקים המלאכותיים עתיר מחלוקות. במרוצת השנים, ממתיקים אלו צברו פופולריות בשל הפוטנציאל שלהם להחליף את הסוכר ולהפחית את צריכת הקלוריות, אך יחד עם זאת, הם עוררו לא מעט שאלות לגבי השפעותיהם הבריאותיות לטווח הארוך. הדיון על יתרונותיהם וחסרונותיהם התעצם בעקבות מחקרים המעלים שאלות לגבי השפעתם על משקל הגוף, התפקוד המטבולי ומחלות כרוניות שונות. כיצד ממתיקים מלאכותיים משפיעים על הבריאות שלנו? להלן סקירת הדברים על בסיס מחקרים עדכניים ונתונים מדעיים.  

מה הם ממתיקים מלאכותיים?

ממתיקים מלאכותיים הם כימיקלים שמוסיפים למזון ולמשקאות במטרה להעניק להם טעם מתוק, מבלי לכלול סוכר. הם

ממתיקים מלאכותיים נפוצים בין היתר במשקאות דיאט מוגזים, צילום: המחשה - אידאוגרם

מו דיאט קולה, יוגורט דיאטטי ומסטיקים נטולי סוכר. הממתיקים הללו מציעים מתיקות מרוכזת הרבה יותר מסוכר רגיל ולכן רק כמות קטנה מהם מספיקה להמתקת מוצרי מזון. בין הממתיקים הנפוצים ניתן למצוא אספרטם, סכרין, סוכרלוז, סטיביה וממתיקים נוספים שנמצאים כיום בשימוש מסחרי.

ממתיקים מלאכותיים ובריאות מטבולית

הממתיקים המלאכותיים הפכו פופולריים בקרב אנשים המעוניינים להפחית את צריכת הקלוריות, לשמור על משקל בריא או לשמור על איזון הסוכר בדם. הסוכנות האמריקאית למזון ותרופות (FDA) מאשרת את רוב הממתיקים המלאכותיים כבטוחים לצריכה בכמויות מתונות. עם זאת, ישנה מחלוקת בנוגע להשפעות הבריאותיות של ממתיקים אלו לטווח הארוך.

מחקרים מראים כי לממתיקים מלאכותיים עלולה להיות השפעה על בריאות מטבולית. מחקר שבחן את ההשפעה של סכרין על מערכת העיכול בבני אדם ובעכברים מצא כי צריכתו עשויה להוביל לשינויים באוכלוסיית החיידקים במערכת העיכול ולפגוע בתפקוד הגלוקוז בגוף, דבר שעלול להגביר את הסיכון לסוכרת מסוג 2.

לעומת זאת, מחקרים אחרים הראו כי לא לכל הממתיקים המלאכותיים יש השפעה שלילית על מערכת העיכול. לדוגמה, נמצא כי לאספרטם וסוכרלוז אין את אותה השפעה מזיקה כמו לסכרין, ואין להם השפעה על תגובת האינסולין או הגלוקוז.

הממתיקים המלאכותיים פופולריים בקרב מי שמעוניינים להפחית את צריכת הקלוריות, לשמור על משקל בריא או לשמור על איזון הסוכר בדם, צילום: freepik

ממתיקים מלאכותיים והקשר למחלות כרוניות

נושא נוסף שעלה לדיון הוא ההשפעה של ממתיקים מלאכותיים על מחלות כרוניות כמו סוכרת, מחלות לב וכלי דם. חלק מהמחקרים מצביעים על עלייה קלה בסיכון לתחלואה בקרב צרכנים כבדים של ממתיקים מלאכותיים, אך לא ניתן לקבוע באופן חד-משמעי כי הם הגורם הישיר לכך. ייתכן כי הקשר נובע מצריכת יתר של משקאות דיאטטיים או ממתיקים, או כתוצאה מגורמים אחרים הקשורים להרגלי הצריכה.

ממתיקים מלאכותיים והשפעתם על התיאבון ומשקל הגוף

אחת הסיבות לשימוש בממתיקים מלאכותיים היא הפחתת קלוריות ושמירה על משקל גוף בריא. עם זאת, במקרים מסוימים צריכתם עלולה דווקא להגביר את התיאבון, מה שעשוי להוביל לאכילת יתר ולעלייה במשקל. הסבר אפשרי לכך הוא שהמתיקות המוגברת של הממתיקים מלאכותיים עלולה לגרום לשינויים בתהליכים ההורמונליים והמטבוליים המווסתים את תחושת הרעב והשובע.

במקרים מסוימים צריכת ממתיקים מלאכותיים עלולה דווקא להגביר את התיאבון,,

האם כדאי לצרוך ממתיקים מלאכותיים?

השאלה האם כדאי להשתמש בממתיקים מלאכותיים כתחליף לסוכר נותרת פתוחה. צריכת ממתיקים מלאכותיים במידה מתונה יכולה לסייע בהפחתת סוכר ולספק אלטרנטיבה למי שרוצה לשמור על משקל גוף בריא או לאזן את רמות הסוכר בדם. עם זאת, כדאי לקחת בחשבון את הסיכונים הפוטנציאליים ולבחון את האפשרות להשתמש בממתיקים טבעיים כמו סטיביה או דבש במידה מתאימה.

לסיכום, הממתיקים המלאכותיים הפכו לאחד מהאלמנטים השנויים במחלוקת בתעשיית המזון. בעוד שהם מספקים אלטרנטיבה דלת קלוריות לסוכר, חשוב לבחון את ההשפעות הבריאותיות האפשריות שלהם. חשוב לצרוך אותם במתינות ולשים לב לאופן שבו הם משפיעים על הבריאות, במיוחד בקרב אנשים עם מחלות כרוניות או אלו המעוניינים לשמור על משקל תקין.

צריכת ממתיקים מלאכותיים במידה מתונה יכולה לסייע בהפחתת סוכר ולספק אלטרנטיבה למי שרוצה לשמור על משקל גוף בריא, צילום: המחשה - מידג'רני

בהכנת המאמר שימשו המקורות הללו שנמצאו בסיוע ChatGPT:

  1. מאמר "Everything You Never Wanted to Know About Artificial Sweeteners", פורסם ב-פופולאר סיינס (2023).
  2. מאמר מחקרי שפורסם ב-Nature (2014), שבחן את השפעת ממתיקים מלאכותיים על המיקרוביום ותפקוד הגלוקוז.
  3. מאמר סקירה שפורסם ב-JAMA Network Open (2020), בנושא הקשר בין צריכת ממתיקים מלאכותיים ומחלות כרוניות.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר