X

האם יש קשר בין כסף לאושר? לפרופסור הרווארד יש תשובה ברורה

על השאלה עתיקת היומין הזו עונה פרופסור מן האוניברסיטה היוקרתית וגם מנמק ומציע תובנות לגבי היחסים המסובכים בין עושר לרווחה כללית בחיים

חוויות נחקקות בזיכרון הרבה יותר מאשר חפצים. צילום: freepik

ארתור ברוקס, פרופסור למנהיגות וניהול באוניברסיטת הארוורד, חקר את הקשר בין כסף לאושר ומצא כי ישנם חמישה דברים עיקריים שתוכלו לעשות עם הכסף שלכם. מתוכם, ארבעה יביאו לכם אושר ואחד עלול לאכזב אתכם. בפודקאסט "The Ramsey Show", אחד הפודקאסטים הפופולריים ביותר בתחום הפיננסים האישיים, ברוקס מפרט את הדרכים שבהן כסף יכול להשפיע על האושר שלנו. הנה מה שהוא גילה.

למה לא לקנות "דברים"?

ברוקס מסביר כי כאשר אנו קונים דברים, אנו לא בהכרח נהיה מאושרים יותר. המוח שלנו משדר לנו כי רכישת חפצים היא הדרך לאושר, אך בפועל, זהו דחף עתיק יומין להציג את הצלחתנו לאחרים ולעלות בהיררכיה החברתית. לדוגמה, קניית רכב יוקרתי או בגדי מותגים משדרת עושר והצלחה, מה שיכול להיות מושך לבני זוג פוטנציאליים או להרשים את השכנים. אך למעשה, הדברים הללו אינם מביאים אושר אמיתי. אנשים רבים אינם מודעים לכך וחושבים שאם יקנו דברים יקרים יותר, הם יהיו מאושרים יותר, אך זה לא המצב.

קניית דברים - חוויה מתסכלת

הבעיה ברכישת דברים היא שאנו תמיד רוצים יותר. כאשר אנחנו קונים רכב חדש, לאחר תקופה מסוימת אנו כבר לא מרגישים את אותו ריגוש ונחשוב שאם נקנה רכב יקר יותר, נהיה מאושרים יותר. זו תפיסה מוטעית שמובילה אותנו למרדף בלתי פוסק אחר רכוש, במקום לחפש אושר במקומות אחרים.

בפועל, דחף הקניות הוא עתיק יומין ומטרתו להציג את הצלחתנו לאחרים, צילום: מערכת feedy באמצעות Ideogram

מה כן יביא לכם אושר?

1. קניית חוויות

ברוקס ממליץ להשקיע את הכסף בחוויות, במיוחד כאלו שתעשו עם אנשים שאתם אוהבים. הוא מסביר כי חוויות נחקקות בזיכרון הרבה יותר מאשר חפצים. לדוגמה, חופשה עם המשפחה או בילוי עם חברים קרובים ייצרו זיכרונות שתזכרו לשנים רבות. חוויות משותפות מחזקות את הקשרים החברתיים ומספקות תחושת סיפוק מתמשכת.

דוגמה אישית

נניח שאתם משקיעים כסף בטיול משפחתי לפארק שעשועים. החוויות שתעברו יחד, הצחוק המשותף והזיכרונות שתיצרו יהיו בעלי ערך רב יותר מאשר רכישת טלוויזיה חדשה או רהיט יקר. כאשר תזכרו בטיול הזה בעתיד, תרגישו תחושת אושר ונוסטלגיה שתלווה אתכם לאורך זמן.

חוויות וצחוק משותף הם בעלי ערך רב יותר מאשר רכישות, צילום: stocksnap / pixabay

2. קניית זמן

ברוקס מציע לשכור עזרה במשימות שאינכם אוהבים לעשות, כמו ניקיון הבית, ובכך "לקנות" זמן חופשי. אבל, הוא מדגיש שחשוב לנצל את הזמן הזה בצורה משמעותית. לדוגמה, אם אתם לא אוהבים לנקות את הבית, תוכלו לשכור עוזרת בית ולהשתמש בזמן הפנוי לפעילויות שמביאות לכם אושר, כמו טיול בטבע או בילוי עם המשפחה.

ניהול זמן נכון

רכישת זמן מאפשרת לכם להתמקד בדברים החשובים באמת. לדוגמה, אם אתם עובדים שעות רבות ואינכם מספיקים לבלות עם המשפחה, תוכלו לשכור עוזרת בית ולהקדיש את הזמן הפנוי לפעילויות משפחתיות. כך, תיצרו זיכרונות משותפים ותחוו רגעים של אושר אמיתי.

3. תרומה

נתינת כסף לצדקה או למטרה חשובה לכם יכולה להביא שמחה ותחושת משמעות. ברוקס מציין כי המחקר שלו מראה שאנשים שנותנים יותר גם מרוויחים יותר, כיוון שתחושת האפקטיביות והסיפוק מחזקים את יכולת ההשתכרות שלהם. תרומה לזולת מגבירה את תחושת השייכות והקשר החברתי, ומביאה לסיפוק נפשי עמוק.

דוגמה לתרומה

נניח שאתם תורמים כסף לעמותה שעוסקת בהצלת בעלי חיים. הידיעה שאתם תורמים לשיפור חייהם של יצורים חיים מביאה תחושת סיפוק עמוקה ומשמעותית. בנוסף, אתם מתחברים לאנשים אחרים בעלי ערכים דומים ויוצרים קהילה תומכת ומחברת.

נתינת כסף לצדקה או למטרה חשובה לכם יכולה להביא שמחה ותחושת משמעות, צילום: freepik

4. חיסכון

כל שקל שאתם חוסכים יכול להביא לכם אושר. ההתקדמות לעבר יעד חיסכון מעניקה תחושת סיפוק והנאה, המגיעה מציפייה לתגמול עתידי. ברוקס מסביר כי המוח שלנו מתמקד בהתקדמות ובציפייה לתגמול, וזה מה שמביא לנו את תחושת האושר.

חיסכון כדרך חיים

נניח שאתם חוסכים כסף לקניית בית חדש. כל פעם שאתם מפקידים סכום כסף לחיסכון, אתם מרגישים תחושת סיפוק והתקדמות לעבר המטרה. התהליך עצמו מביא לכם אושר, כי אתם יודעים שאתם מתקדמים לעבר הגשמת חלום.

החוב - האויב של האושר

הדבר הגרוע ביותר שאתם יכולים לעשות עם הכסף שלכם הוא לקנות דברים כשאין לכם מספיק כסף לשלם עליהם. חובות כמו הלוואות רכב והלוואות  לכיסוי משיכת יתר וחובות כרטיסי אשראי פוגעים באושר ובסיפוק מהחיים. ברוקס מציין כי חוב משכנתא הוא החריג היחיד שאינו פוגע באושר, אלא אם כן הוא גדול מדי ומטריד.

קניות אונליין באמצעות כרטיס אשראי | storyblocks

חובות כמשא כבד

חובות יוצרים תחושת לחץ ומתח מתמשכת. כאשר יש לכם חוב גדול, אתם חוששים מהיכולת שלכם להחזיר אותו, וזה משפיע על תחושת הביטחון והאושר שלכם. לדוגמה, חובות כרטיסי אשראי עם ריבית גבוהה יכולים להכביד עליכם ולהקשות על ניהול החיים השוטפים. 

לסיכום, המפתח לאושר פשוט יותר ממה שנראה: שלמו את החובות שלכם וחיו במסגרת האמצעים שלכם. בכך תוכלו ליהנות מהחיים, להרגיש מסופקים ומאושרים יותר. השקיעו בחוויות, קנו זמן, תרמו למען הזולת, חסכו לעתיד והימנעו מחובות מיותרים. זו הדרך הנכונה להשתמש בכסף כדי לחיות חיים מאושרים ומספקים.

ארתור סי ברוקס הוא פרופסור למנהיגות ציבורית בבית הספר קנדי בהרווארד, ופרופסור לניהול פרקטי בבית הספר לעסקים בהרווארד, שם הוא מלמד קורסים בנושאי מנהיגות, אושר וניהול ללא מטרות רווח. הוא גם בעל טור ב'אטלנטיק', שם הוא כותב את הטור השבועי 'איך לבנות חיים'. ברוקס הוא מחברם של 12 ספרים, כולל רב המכר מספר 1 של הניו יורק טיימס משנת 2022  From Strength to Strength: Finding Success, Happiness, and Deep Purpose in the Second Half of Life 

בהכנת הכתבה הסתייענו ב-ChatGPT.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר