בצעד שנוי במחלוקת, הבנק המסחרי של אתיופיה (CBE) נקט בימים האחרונים בטקטיקה של "שיימינג" נגד לקוחות שלטענתו לא החזירו כסף שהגיע אליהם בשל תקלה טכנית שאירעה בו לפני כשבועיים. ביקשנו מ-Claude להרחיב על הצעד המאוד לא שגרתי של הבנק.
CBE הוא הבנק הגדול באתיופיה, עם 38 מיליון חשבונות, ונמצא בבעלות המדינה עצמה. בימים האחרונים נתלו על מבנים של הבנק פוסטרים עצומים המציגים שמות, תמונות ומספרי חשבונות של אנשים שהוא מאשים בהחזקת כספים שהושגו שלא כדין, לאחר ששגיאת מערכת בחודש שעבר איפשרה ללקוחות למשוך או להעביר סכומים שחרגו בהרבה מיתרת החשבון שלהם. כ-14 מיליון דולר נמשכו על ידי לקוחות במהלך מספר השעות שארכה התקלה, כאשר רוב העסקאות בוצעו על ידי סטודנטים באוניברסיטה לפני שהבנק זיהה את התקלה וטיפל בה.
לפי הבנק, כמעט 75% מהכסף האבוד הוחזר עד כה, וכעת הוא מנסה להפעיל לחץ על מי שטרם החזירו את הכסף שמשכו באמצעות ביוש פומבי. הודעות הנושאות את המידע האישי של של אלה שמחזיקים לכאורה בכספים שלא אמורים להיות להם פורסמו מחוץ לסניפי CBE בבירה אדיס אבבה ובערים אחרות.
פוסטר אחד, שבו 28 תמונות, מגדיר את האנשים המופיעים בהם כ"אלה שלא החזירו את הכסף שלקחו באופן לא הולם מהבנק המסחרי של אתיופיה". באתר האינטרנט של הבנק פורסמו רשימות של שמות ומספרי חשבונות, מקובצים לפי כמות הכסף שמשכו, החל מכ-1,500 דולר ועד מעל 4,000 דולר. לפי דיווחים, חלק מהאנשים השתמשו בכספים כדי להחזיר חובות או לרכוש לעצמם מוצרים ושירותים שונים.
לפי הבנק, הוא "נאלץ" לחשוף את זהות הלקוחות, לאחר שהתעלמו מכל האולטימטומים שהציב להשבת הכסף. מנכ"ל הבנק הזהיר לאחרונה כי מי שמחזיק כספים שאינם שייכים לו יועמד לדין.
הטקטיקה שנועדה לכאורה להפעיל לחץ אחרון לפני העמדה לדין לא התקבלה בברכה, ועוררה ביקורת על הפרת פרטיות, כמו גם שאלות שטרם נענו לגבי האופן שבו התרחשה השגיאה מלכתחילה – הבנק טרם הסביר ענה לשאלות הללו עד כה, ורק ציין שלא מדובר במתקפת סייבר.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו