עולם התעופה מלא בסיפורים מרתקים על התרחשויות יוצאות דופן, אך מעטים יכולים להשתוות לסאגה המדהימה של "הדאון מגימלי". שנקרא על שם העיירה הקטנה גימלי שבמדינת מניטובה הקנדית, שבה נחת. על נסיבות הנחיתה שלו בעיירה מספרים לנו ChatGPT ו-Forefront:
ב-23 ביולי 1983, לפני 40 שנה בדיוק, המריא מטוס בואינג 767 של אייר קנדה בטיסה 143 ממונטריאול שבקוויבק לאדמונטון שבאלברטה עם עצירת ביניים מתוכננת באוטווה. אלא שביום ההוא הוא לא הגיע לאף אחת מהערים הללו.
בזמן ההכנות להמראה, שני צוותים נפרדים היו אחראים על תדלוק המטוס, אך עקב אי הבנה, הם השתמשו במערכות מידה שונות. צוות אחד השתמש בשיטה המטרית (ליטר), בעוד השני השתמש בשיטה האימפריאלית (פאונד). כתוצאה מכך, תודלק המטוס במחצית בלבד מכמות הדלק הנדרשת – אך חוגת דלק פגומה גרמה לכך שאף אחד מאנשי הצוות לא היה מודע לכך.
רק לאחר ההמראה, כשהמטוס כבר היה בגובה ניכר, הבין הצוות שמשהו לא בסדר, לאחר שקריאות המכשיר הצביעו על ירידה מהירה באופן בלתי צפוי ברמות הדלק. הצוות התריע על המצב בבקרה האווירית, וקיבל רשימה של שדות התעופה הקרובים ביותר לנחיתות חירום – אך אף אחד מהם לא היה במרחק בטוח. המטוס איבד גובה במהירות, והצוות היה צריך לקבל החלטה נועזת.
כשהמטוס התקרב לוויניפג, בגובה 41,000 רגל, המנוע השמאלי נכבה, ושניות בודדות לאחר מכן נכבה גם המנוע הימני. ללא מנועים וכאשר רק כמה מכשירים בודדים בתא הטייס מוזנים מסוללת גיבוי, הטייסים מצאו את עצמם שולטים בדאון במשקל 132 טון, הנמצא בירידה מהירה. הצוות נאלץ להסתמך על מכשירים אנלוגיים בסיסיים וכישורי הטיס שלהם כדי לנווט בירידה ולמצוא אתר נחיתה מתאים.
כשהבינו שלא יצליחו להגיע לאף אחד משדות התעופה המיועדים, קפטן רוברט פירסון והקצין הראשון מוריס קווינטל סרקו את האזור בחיפוש אחר אתרי נחיתה חלופיים. הם הבחינו בבסיס נטוש של חיל האוויר המלכותי הקנדי בגימלי, שבו היה מסלול המראה שהוצא משימוש. למרות שהמסלול הוסב לשימוש כמסלול מרוצים, הטייסים קיבלו החלטה של שבריר שנייה לנחות עליו.
ללא מנועים, ניווטו הטייסים במיומנות את המטוס לעבר המסלול בגימלי. קפטן פירסון הצליח להשתמש בטכניקה מעולם הדאונים כדי להגביר את הגרר ולשלוט בזווית הפגיעה בקרקע – אך היא בכל זאת גרמה לכן הגלגל הקדמי לקרוס, והמטוס החליק על גחונו לאורך המסלול ואילץ את חברי מועדון המכוניות המקומי לכבות שריפה שהתלקחה בעקבות ההיגררות על האספלט. למרות זאת, כל 69 הנוסעים על סיפון המטוס נשארו בריאים ושלמים.
המקרה עורר תשומת לב רבה והוביל לתיקון נהלים קפדניים על חישוב כמויות דלק בתחום התעופה, אימון צוותים ועוד.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו