התיירים חוזרים (שוב), ובענף אופטימיים: "חיכינו כל כך"

ההגבלות בנתב"ג הוסרו - והתיירנים נושמים סוף-סוף לרווחה • אחרי שהשמיים נפתחו ואז נסגרו שוב בתוך זמן קצר, אתמול חזרו התיירים לנתב"ג, ואיתם התקווה שהפעם - זה לתמיד

הכניסה לנתב"ג, אתמול. צילום: אי.פי.אי

השמיים נפתחו, כמעט כל ההגבלות על הטסים המחוסנים והמחלימים הוסרו, והחל מאתמול - גם התיירים חזרו לנחות בנתב"ג. ענף התיירות ספג מכה קשה מאוד במהלך השבועות האחרונים, וכעת ינסה להשתקם בתקווה שפתיחת שערי המדינה לזרים אכן תעודד את הגעתם.

המתווה יעבוד כך: בדומה לתנאי הכניסה לאזרחים ישראלים, גם תיירים שמוגדרים מחוסנים לפי דרישת משרד הבריאות יוכלו להיכנס ללא בידוד בכפוף לתוצאה שלילית לאחר הנחיתה בנתב"ג (ובידוד עד לקבלת התשובה או עד שיחלפו 24 שעות - המוקדם מביניהם). תנאי נוסף לכניסה הוא הגעה ממדינה כתומה. כרגע כל מדינות העולם מוגדרות כתומות ואין מדינות ברשימת המדינות האדומות, כך שלמעשה, תיירים "מוגנים" יכולים להיכנס לישראל מכל מדינה בעולם.

"תעשיית התיירות היא הנכס הלאומי של מדינת ישראל, וחייבים לשקם אותה", אמר שר התיירות יואל רזבוזוב בשיחה עם "ישראל היום". "זה לא יקרה מייד, אבל אנחנו בדרך הנכונה ואני אופטימי. ברור לכולנו כי הקורונה כאן כדי להישאר, וחשוב שנדע לנהל סיכונים ולצד זה שגרת חיים מאפשרת. ככה התעשייה - שסיפקה פרנסה למאות אלפי משפחות והכניסה עשרות מיליארדי שקלים לקופת המדינה - תחזור לעבוד".

יו"ר לשכת התיירות הנכנסת לישראל, דני אמירף, הוסיף: "מאות אנשים שמתפרנסים מהענף חיכו בכיליון עיניים לרגע הזה. חשוב לציין שחמישה אחוזים מהמועסקים בישראל, בעיקר בפריפריה, מתפרנסים ממנו. אני רק מקווה שהמדינה תדע להסיר במהירות חסמים ביורוקרטיים בלתי הגיוניים, כמו הדרישה לתעודת מחלים דיגיטלית, שתמנע מעשרות אלפים להיכנס לארץ".

"לחזור למסלול השפיות". צ'ק אין בבית מלון, צילום: יהודה בן יתח

"מתחילים במסע התאוששות - בפעם החמישית"

בענפי התעופה והמלונאות נשמו אתמול לרווחה עם הסרת ההגבלות על העוברים בנתב"ג. "מצער מאוד שהיה צורך בריסוק ענפי התעופה והתיירות, ואפילו בהתערבות של בג"ץ, כדי לחזור למסלול השפיות ולהבין שאין הבדל בין תייר שחוסן בשלוש מנות חיסון של פייזר לבין אזרח ישראלי שמוגן מפני קורונה באופן זהה", אמר אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, ל"ישראל היום". "מצערת עוד יותר העובדה ששוב ושוב מעלים את נתב"ג על המוקד, ולא מפנימים שהפתרון להאטת התחלואה הוא חיסון.

"נתב"ג הוא דווקא חלק מהפתרון ולא מהבעיה, שכן מחוסנים יכולים לנוע בכל העולם באופן חופשי וזו הדרך המרכזית לעודד אנשים להתחסן. כמו בתאונת פגע וברח, הותירו את ענפי התעופה והתיירות פגועים באופן אנוש לצד הדרך, עם נזק מצרפי של מאות מיליוני דולרים. היום אנו מתחילים בפעם החמישית את מסע ההתאוששות שלנו אחרי סגר מיותר בנתב"ג. אנו מאמינים בצדקת דרכנו וצופים ביקושי שיא בתוך כמה שבועות".

גם ברשת ישרוטל קיבלו בברכה את פתיחת השמיים והסרת ההגבלות על תיירים. "אנו משקיעים בהקמת מלונות חדשים, ובפיתוח ובמיתוג מחדש של הרשת בהשקעה של 3 מיליארד שקלים", אמר ליאור רביב, מנכ"ל הרשת. "אף שענף התיירות נמצא כבר שנתיים באי-ודאות, אנו מאמינים שהשגרה תתאים את עצמה לחיים לצד הקורונה.

"נוסף על כך, החלטנו להגדיל את הנוכחות בתל אביב ולהקים 8 בתי מלון, משום שהעיר נחשבת למותג בינלאומי ותהפוך ליעד תיירותי ועסקי חשוב. אנו לא צופים כרגע עלייה דרמטית של הזמנות תיירות נכנסת, אך מקווים שעם פתיחת השמיים תתרחש עלייה מדורגת של תיירות - תחילה עסקית ולאחר מכן תיירות רגילה. התחזית שלנו היא שבשנת 2022 התיירות הנכנסת עדיין לא תחזור למספרים שהיו ב-2019. איננו רואים סיבה לעליית מחירים בעקבות פתיחת השמיים. נהפוך הוא, המחירים בתל אביב, בירושלים ובהרצליה נמוכים משמעותית ממחירי 2019".

לדברי בתיה סלע, מורת דרך, "פתיחת השמיים היא צעד מבורך, אך מובן שאינו מספיק. אני שמחה עבור עובדי התיירות שיחזרו בחלקם לעבודה, אבל המדינה צריכה לפתוח את התיירות גם לקבוצות - שבהן קל יותר לשלוט - כדי שהמסה החשובה של התיירים תחזור אף היא. לצערי, מדינת ישראל לא מאפשרת לנו להתפרנס זה קרוב לשנתיים. נכון שיש קורונה ויש הגבלות הכרחיות, אבל ההתנהלות הקפריזית היא הרסנית.

"קברניטי המדינה חייבים להבין שלא ניתן לשחק ככה בפרנסה של אנשים. בעוד בעבר קיבלו עובדי התיירות פיצוי מהמדינה על שלילת יכולת העבודה שלהם - פיצוי שלא הספיק אך אפשר להחזיק את הראש מעל המים - כעת עובדי התיירות אינם מקבלים פיצויים וחלק מחבריי, בייחוד המפרנסים היחידים, הגיעו לפת לחם. חייבים להבין - מורי הדרך הם הפנים של המדינה שלנו בפני התיירים. הענף שלנו מכניס למדינה מיליארדים רבים מדי שנה. כמו כן, לא יכול להיות שבכל פעם שיש אי ודאות, אנחנו הראשונים שנסגרים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר