שלא יפלו למלכודות: כך תשמרו על ילדיכם מהסכנות ברשת

לא מעט איומים אורבים ברחבי האינטרנט, ועדיין ישנם ילדים רבים שאינם מצליחים להגן על עצמם • כיצד נוכל לשמור עליהם ואיפה עומד הגבול שבין הגנה לפרטיות? כל מה שצריך לדעת כדי לקבל את ההחלטה המתאימה והנכונה

נערה משתמשת בטלפון הנייד שלה (אילוסטרציה). צילום: Freepik

המרחבים הדיגיטליים שבהם נמצאים הילדים ודרכי התקשורת שלהם הם טריטוריה זרה עבור המבוגרים, או לכל הפחות חדשה, ועדיין, כמו כל היבט חינוכי אחר, החינוך להתנהלות במרחב הזה מוטל בראש ובראשונה על כתפי ההורים.

בשונה מהחינוך במרחבים הפיזיים, אליו נדרשו ההורים בעבר, החינוך לחיים מקוונים לא עבר מדור לדור. ההורים של היום נדרשים לבחון היבטים של פרטיות הילדים אל מול הגנה עליהם, אתגר לא פשוט שמצריך הערכה מחודשת של הידע וההיכרות עם התחום. 

הפחד מהלא נודע ומהיעדר השליטה, מביא הורים רבים לחפש פתרונות טכנולוגיים. כיום קיימות בשוק מגוון חברות המספקות תוכנות לסינון תכנים ובקרה הורית שמטרתן היא לסייע בהגנה על הילדים ברשת. סקר של המשרד לביטחון הפנים והמטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת משנת 2022 הראה כי 88% מההורים שמעו של שירותי סינון תכנים ובקרת הורים, אך יותר ממחציתם לא משתמשים בהם. על פי הנתונים הללו, נראה כי רוב ההורים נמנעים מהפעלת שירותים לסינון תכנים ובקרת הורים מתוך חוסר ההיכרות עם העולמות האלו או עם כמות הסכנות הקיימות ברשת.

אין תשובה חד-משמעית באשר לסוגיה "מענה טכנולוגי - כן או לא?". ההורים של היום נדרשים להתאים את המענה הנכון ביותר עבור ילדיהם מבחינת גילם ומידת בגרותם. לכן, כדאי להכיר לעומק את מגוון האפשרויות והשיקולים שמוצגים כאן, באופן שיאפשר לקבל את ההחלטה המתאימה והנכונה.

ילדים משתמשים בטלפונים ניידים, צילום: Thinkstock Photos

ההבדל בין תוכנות סינון לבקרת הורים

סינון תכנים חוסם את היכולת לפתוח או לחפש תכנים שסומנו כפוגעניים. לעומת זאת, תוכנות בקרת הורים מאפשרות להורים לבקר את התנהלות הילדים ברשת, מרחוק. למשל, להגביל את זמני המסך, לשלוט בהורדת אפליקציות ומשחקים, לקבל התראות על קבלה של תכנים פוגעניים ועוד.

למרות הסכנות הרבות ברשת, חשוב לאזן בין הגנה מפני סכנות לבין פרטיות הילדים, במיוחד בגילי העשרה הבוגרים, שהזכות לפרטיות נדרשת יותר מאשר בגילים הצעירים יותר.

ג'ני וג'דה, חוקרת מאוניברסיטת אופסלה בשבדיה, פרסמה בשנת 2023 מחקר על זכויות הילדים ברשת. לפי המחקר, הילדים זקוקים לחופש שלהם במרחבים הדיגיטליים כדי לבטא את עצמם, לייצר אינטראקציות חברתיות ולנקוט עמדה בנושאים שונים. מצד שני, ילדים לא תמיד יודעים לזהות את הסכנות ברשת, ולא פעם מקבלים החלטות מבלי להבין את ההשלכות האפשריות.

כאשר מדברים על דילמת הפרטיות בהקשר של תוכנות סינון ובקרה, נראה כי העמדות חלוקות. תומכי תוכנות הסינון והבקרה רואים בתוכנות אלו כמפחיתות את הפגיעה בפרטיות של הילדים ברשתות, כיוון שהתוכנה עצמה מנטרת את התכנים של הילדים באמצעות בינה מלאכותית, ולכן התכנים אינם חשופים בפני ההורים, אלא אם זוהה תוכן רגיש.

מן הצד השני, מתנגדי תוכנות הסינון והבקרה יטענו כי התוכנות אוספות מידע על הילדים ומנטרות כמעט את כל השימושים שהילדים עושים במכשירם, כמו הודעות, תמונות וסרטונים.

ילדים לא תמיד יודעים לזהות את הסכנות (אילוסטרציה), צילום: עמי שומן

מציאת האיזון בין הפרטיות להגנת הילד

אין כל ספק כי הצורך בנוכחות הורית ברשת היא קריטית, אך שאלת האיזון חשובה לא פחות. בכדי לאפשר לילדים ללמוד לשמור על עצמם ועל הסביבה שלהם ברשתות, ההורים צריכים להיות נוכחים בחייהם המקוונים של ילדיהם, ברמה המאפשרת לייצר שיח חינוכי, מבלי לקבל החלטות במקומם.

תוכנות הסינון והבקרה הן כלי עזר טכנולוגי חשוב, שיכול לסייע להורים בתהליך חינוך הילדים להתנהלות בטוחה במרחב המצריך כלים חינוכיים חדשים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שתוכנת בקרה או סינון - יעילה ככל שתהיה - לא מחליפה את ההליך החינוכי והשיח ההורי.

לצד השיח הפתוח וההתאמה של היקף הבקרה לגיל הילדים, חשוב שהילדים ידעו על שימוש בכל כלי טכנולוגי שיעזור להגן עליהם ברשת. הם צריכים להרגיש שסומכים עליהם, גם כששומרים עליהם מרחוק.

ילדה עם טאבלט (אילוסטרציה), צילום: Getty Images

הדר להב היא מנהלת תחום אוריינות ומוגנות ברשת של איגוד האינטרנט הישראלי.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר