הבינה המלאכותית עברה את השלב הראשון בהצלחה מסחררת. היא שינתה את הרגלי החיים שלנו, השתלבה בכל האמצעים הטכנולוגיים והוטמעה כמעט באופן מלא בתחומים רבים - מרפואה דרך תיירות ועד יצירת תוכן. כעת, בין אם נרצה או לא, מגיע השלב הבא - סוכני AI.
מדובר בבוטים שיעבדו בשבילנו מקצה לקצה. דוגמאות להצלחת ה-AI לא חסרות: מערכות להשוואת מחירי טיסות, ביטוחים ומלונות; מערכות להתאמת תוכן בפלטפורמות בידוריות כמו נטפליקס וספוטיפיי; וכלי רכישה מתקדמים שמאפשרים לבחון כיצד בגדים ייראו עלינו לפני הקנייה.
אבל האם זה יצליח? זה תלוי לא רק במידת האמון שלנו, אלא גם ובעיקר באיכות השירות שהסוכנים יספקו. אם כן, הם גם עתידים לקבל עבורנו החלטות.
רק תגידו להם "סגור לי חופשה בברלין", והם ידאגו לטיסות, מלון, השכרת רכב, ביטוחים והזמנות לכל האטרקציות המתאימות לכם. הם יוכלו אפילו לנהל עבורכם עניניים פיננסיים: לייעץ על השקעות, לסגור הלוואות בתנאים נוחים, משכנתא, ביטוחים ועוד. הם גם יוכלו לדאוג לעניינים מקצועיים - לסגור את החוזה הבא, למצוא מקום עבודה מדויק, להכין את המצגת ואולי אף להציג אותה.
המשוואה היא פשוטה: אם סוכני ה-AI יצליחו, כך יגבר האמון בהם; וככל שיגבר האמון - כך נעבור מהר יותר לשלב המרגש הבא במהפכת ה-AI. אמון בסוכן AI חייב להיות נגזרת של רמת הביצועים שלו, ולא רק של תחושת הנוחות שלנו כלפיו. ככל שיהיה לכלי מידע רב יותר, כך השירות יהיה יעיל יותר - וזה תלוי בנו.
האיכות של סוכני AI תלויה באופן ישיר במידת הידע והניסיון שיצברו. ככל שהמערכת מתבססת על יותר דאטה, לומדת ממקרים אמיתיים ומפתחת יכולות הסקת מסקנות מדויקות, כך רמת השירות שלה עולה. בהתאם, גם האמון שלנו בה גדל. סוכן AI שלא יתבסס על נתונים מהימנים ומעודכנים עלול להוביל להחלטות מוטעות – בין אם זה בתכנון חופשה, בהשקעות פיננסיות או בהתאמה אישית של מוצרים ושירותים.
מסיוע – לקבלת החלטות
עד כה, רוב סוכני ה-AI נתפסו ככלי עזר, אך בקרוב הם גם יהפכו למקבלי החלטות. החלטות קטנות כגדולות – בכל תחומי החיים. החלטות המבוססות על נתונים ובעלות יכולות ניבוי, שלאו דווקא קיימות באדם הפשוט. החלטות קשות וקלות כאחד.
הם יהפכו לשחקנים עצמאיים, המסוגלים לקבל החלטות ללא התערבות אנושית. סוכנים אלה יוכלו לנהל משא ומתן על מחירים, לייצר אסטרטגיות פיננסיות, וליזום שיתופי פעולה עסקיים על בסיס ניתוח נתונים. כך למשל סוכן AI יוכל לסחור במניות, לנהל חוזים מסחריים, או לזהות הזדמנויות לשותפויות בין חברות. בעולם האיקומרס, AI של מותגים שונים עשוי למצוא חיבורים שיווקיים מתאימים ולבצע התאמות מחירים דינמיות בהתאם לביקוש והיצע.
התפתחות זו מעלה גם שאלות אתיות ורגולטוריות קריטיות. האם ניתן לתת ל-AI סמכות משפטית לחתום על חוזים? כיצד מבטיחים שקיפות ובקרה על פעילות פיננסית אוטונומית? והאם סוכן AI עצמאי יכול לשאת באחריות במקרה של טעות?
בעוד שהמהפכה הזו עשויה לייעל תהליכים עסקיים ולשנות את כללי המשחק בשוק, האתגר המרכזי יהיה למצוא את האיזון בין אוטונומיה לפיקוח, כדי לוודא שהטכנולוגיה פועלת באופן אחראי ומבוקר.
AI נגד AI
סוכני ה-AI כבר הפכו לחלק בלתי נפרד מההתנהלות היומיומית שלנו, אך ככל שהם יהפכו אוטונומיים יותר, עולה השאלה: כיצד ייראה שוק שבו הם מתקשרים ומתמקחים זה עם זה ללא מעורבות ישירה של בני אדם?
ברגע שסוכנים חכמים של חברות שונות ינהלו משא ומתן על מחירים, שירותים ותנאים, הם יוכלו לייעל את השוק באופן חסר תקדים - להפחית עלויות, לזרז תהליכים ולהתאים פתרונות אישיים במהירות ובדיוק שלא היו אפשריים בעבר. במקום לראות בכך איום על מקומו של האדם, אפשר להתייחס לכך כאל שלב חדש בהתפתחות הכלכלה: בני האדם יתמקדו בתכנון אסטרטגי ובקבלת החלטות גדולות, בעוד ה-AI ידאג לביצוע אופטימלי של עסקאות ותהליכים.
תוצאה אפשרית של מהפכה זו תהיה שוק דינמי, חכם ושקוף יותר, שבו תהליכים עסקיים מתנהלים ביעילות מקסימלית, ללא בירוקרטיה מכבידה או טעויות אנוש, וכל זאת לטובת הצרכנים והחברות כאחד.
אז היכן בכל זאת נכנס המגע האנושי? קודם כל בפיקוח על המתנהל, שכן החשש הוא שבלי פיקוח, AI עלולה לפתח דינמיקות בלתי צפויות - למשל תיאום מחירים סמוי בין מערכות אוטומטיות או מתן שירות המבוסס על מידע מוטעה. דבר נוסף הוא נושא ה"לאסט מייל", כלומר הרגע שבו המערכות נתקלות בדרך ללא מוצא, או שהפתרון שלהם לא תואם במאת האחוזים לרצונות שלנו. למשל, סוכן ה-AI הזמין עבורכם טיול ובהגיעכם למלון גיליתם שהוא לא מה שציפיתם. מעתה תצטרכו להסתדר בכוחות עצמכם. בינתיים.
ליאור פוני הוא מנכ"ל Dell Technologies ישראל
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו