פיתוח ישראלי: מערכת ההתראה שתציל חיים בכבישים

באמצעות מערכת V2X אשר תפעל בגרמניה, הנהגים יקבלו התראה דיגיטלית במרחק ק"מ לפני אזור עבודות בכביש • בכך הפיתוח ישמור על בטיחות הנוסעים וצוותי העבודה • נוסף על כך, התראות לרכבי כיבוי אש יאפשרו מתן עדיפות בדרכים בעת שריפה או אסון • והאם נראה את הטכנולוגיה בקרוב בישראל?

פיתוח מציל חיים. בקרוב בישראל?, צילום: ללא

גאווה ישראלית: מערכת להצלת חיים תוטמע ברשת הכבישים המהירים בגרמניה. באמצעות הפיתוח, הנהגים יקבלו התראה דיגיטלית במרחק ק"מ לפני אזור עבודות בכביש, במקום החיצים  המוארים שהותקנו על רכבי שירות עד עתה.

אלפי שבבי V2X או בשמם המלא Vehicle to Everything של חברת אוטוטוקס הישראלית יוטמעו בכבישים המהירים בגרמניה ויסייעו בשמירה על בטיחות הנוסעים וצוותי העבודה. עד עתה, כשנהגים התקרבו לאזור שבו התבצעו עבודות בכביש, התנועה נותבה לנתיב אחר באמצעות חיצים מוארים שהותקנו על רכבי שירות. כעת, באמצעות יחידות התקשורת והשבבים החכמים, נהגים יקבלו התראה דיגיטלית במרחק של ק"מ לפני אזור העבודות. הטכנולוגיה הזאת יכולה למנוע תאונות, במיוחד במזג אוויר קשה ובכבישים שבהם מותרת מהירות גבוהה של כלי רכב.     

התראה במרחק של ק"מ. כביש בפרנקפורט, גרמניה, צילום: איי.פי

נוסף על כך, הפיתוח יאפשר לשלוח התראות הקשורות לרכבי כיבוי אש: רכב החירום ישלח ליחידת התקשורת בקשה לקבלת עדיפות בדרך בזמן שהוא מתקרב לצומת, והמערכת תאפשר לו לחצות את הצומת באור ירוק ללא כל עיכוב. יכולת זו תגביר את הבטיחות ותזרז את ההגעה של רכבי כיבוי האש ליעדם. בכך, גם זיהום האוויר יקטן.

שבב ה-V2X של אוטוטוקס הוא החיישן היחיד ברכב המסוגל לספק מידע על רכבים או משתמשי דרך אחרים מוסתרים, גם במזג אוויר קשה או בתנאי תאורה גרועים. הטכנולוגיה משפרת באופן משמעותי את הבטיחות הכוללת בכביש על ידי קישור בין כלי רכב רגילים, מכוניות אוטונומיות, אופנועים והולכי רגל.

מערכת V2X. אילוסטרציה, צילום: אוטוטוקס

האם נראה את הפיתוח בקרוב בישראל? לפי חגי זיס, מנכ"ל אוטוטוקס, ההחלטה נתונה בידי משרד התחבורה והכיוון לא נראה באופק: "אם במשרד התחבורה יחליטו שזה מספיק חשוב, אפשר יהיה להטמיע את המערכת שלנו במהירות גם בישראל". במשרד התחבורה טוענים כי תשתית התקשורת הנדרשת לא קיימת כיום בישראל. על כן, הטכנולוגיה אינה מתאימה להטמעה בארץ בשלב זה.

מבדיקה מול משרד התקשורת עולה כי "שירותי תחבורה כגון ה-V2X מתבססים על ליבות דור 5 בתצורה עצמאית. בימים אלו מתקיימת פריסת אתרי דור 5 מסיבית. ככל שהטכנולוגיות החדשות יצמחו, כך תצמח איתן פריסת האתרים, וככל שתהיה דרישה של לקוחות לשירותי V2X-C, חברות הסלולר יוכלו לבצע את ההתקדמות וההשקעה בטכנולוגיה. כמובן שמדובר בהסכמים מסחריים שמשרד התקשורת אינו צד בהם", כך לפי תגובת המשרד. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר